با نظر فقهای شورای نگهبان اعلام شد؛

آزادسازی وثایق فعالان اقتصادی دریافت کننده تسهیلات تا 100 میلیون

نحوه آزادسازی وثایق و تضامین در نشست فقهای شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نگه داشتن وثایق گیرنده تسهیلات بدون رضایت او خلاف شرع اعلام شد.

آزادسازی وثایق فعالان اقتصادی دریافت کننده تسهیلات تا 100 میلیون
کد خبر: 383897
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ۱۱:۳۵:۳۵

اعتمادآنلاین| بنا بر اعلام رأی مورخ 98.8.30 فقهای شورای نگهبان، «با توجه به اینکه در تبصره 35 قانون بودجه سال 96 تصریح شده است که پرداخت اصل تسهیلات ذی ربط موجب بخشودگی سود تسهیلات مذکور است، لذا وجهی برای نگاه داشتن وثایق گیرنده تسهیلات بدون رضایت او وجود نداشته و مصوبه مورد شکایت از این جهت خلاف شرع است.»

در همین زمینه ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: پیگیری‌های زیادی در خصوص آزادسازی وثایق و تضامین تولیدکنندگانی که از وام‌های زیر 100 میلیون تومان استفاده کرده اند، صورت گرفته است.

به گفته قاسمی، در قانون بودجه سال 96 بخشش سود و جرایم وام‌های زیر 100 میلیون مصوب و این قانون برای سال‌های 97 و 98 نیز تنفیذ شده است، بدان معنی که تسهیلات گیرنده با پرداخت اصل وام، از پرداخت سود و جریمه معاف می‌شود اما بانک همچنان وثایق و تضامین را آزاد نمی‌کرد.

وی ادامه داد: مطابق نظر فقهای شورای نگهبان، وثایق و تضامین تسهیلات گیرندگان مذکور باید آزاد شود.

قاسمی تأثیر این آزاد سازی را استفاده دوباره از اعتبارات و تسهیلات برای تولید ذکر کرد و گفت: تأمین منابع مالی همواره از مهمترین دغدغه تولیدکنندگان بوده و استفاده از تسهیلات بانک‌ها یکی از روش‌های مهم تأمین مالی محسوب می‌شود.

یادآور می‌شود، بانک مرکزی اولویت بخشش سود تسهیلات ناشی از اجرای تبصره 35 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 و تنفیذ آن طی قوانین بودجه سال‌های 1396، 197 و 1398 را به شرح زیر اعلام کرد.

«تسهیلات اعطایی یارانه ای مورد حمایت دولت بابت حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی»

«مطالبات امهال شده آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه که مشمول بندهای (د) تبصره 11 قانون بودجه سال‌های 1393 و 1394 و بند (و) تبصره 13 قانون بودجه سال 1395 (اعم از قبل از سال 1395 و طی سال 1395)»

«طرح های دولت بابت پرورش دهندگان موز گلخانه‌ای، پرورش دهندگان میگو، شهرک‌های گلخانه‌ای، طرح‌های آب و خاک، اراضی باهوکلات و طرح‌های پرورش ماهیان گرم آبی استان‌های شمالی (که فاقد توجیه اقتصادی اولیه بوده و یارانه مربوطه تاکنون از سوی دولت پرداخت نشده)»

«طرح های پروش میگو، صیادان و شیلات که به دلیل حوادث غیرمترقبه و بیماری نتوانسته اند نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کنند»

«تسهیلات گیرندگان زیر یک میلیارد ریال که محکومیت آنها به دلیل عدم بازپرداخت اقساط قطعی شده و زندانی شده اند»

«آسیب دیدگان ناشی از زلزله شهرستان بم که قبل از وقوع زلزله تسهیلات دریافت کرده اند»

«پرونده هایی که از سوی بانک‌ها بر آنها اقدام حقوقی صورت گرفته و تا سقف 500 میلیون ریال بدهی بابت مانده اصل تسهیلات»

«تسهیلات اتحادیه مرکزی تعاونی‌های عشایری ایران و حداکثر تا سقف یک میلیارد ریال»

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها