عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

حتی بر عملکرد رهبری هم نظارت می‌شود، اما مجلسی‌ها هیچ ناظری را بالای سر خود نمی‌بینند/ نمایندگان اگر قدرت نداشتند، دست‌شان برای تخلف باز نبود/ قانون اساسی هیچ جایگاهی را مافوق مجلس تعیین نکرده است/ قدرت مجلس، قدرتی فوق‌العاده است/ سیاه‌نمایان دست از تخریب

عباس سلیمی‌نمین گفت‌: بیشتر ساختارهای سیاسی یک جایگاهی را به عنوان ناظر بالای سر خود می‌بینند، اما قانون اساسی هیچ جایگاهی را مافوق مجلس تعیین نکرده است. بنابراین قدرت مجلس قدرتی فوق‌العاده است و همین قدرت است که به برخی از نمایندگان امکان سوءاستفاده می‌دهد.

حتی بر عملکرد رهبری هم نظارت می‌شود، اما مجلسی‌ها هیچ ناظری را بالای سر خود نمی‌بینند/ نمایندگان اگر قدرت نداشتند، دست‌شان برای تخلف باز نبود/ قانون اساسی هیچ جایگاهی را مافوق مجلس تعیین نکرده است/ قدرت مجلس، قدرتی فوق‌العاده است/ سیاه‌نمایان دست از تخریب
کد خبر: 384956
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: اینکه عده‌ای می‌گویند مجلس جایگاه و کارایی‌اش را از دست داده قطعاً با واقعیت مطابقت ندارد. مجلس هنوز هم در رأس امور و یکی از نهادهای بسیار مهم و تاثیرگذار نظام است. ضمن اینکه مجلس نیروی بالای سری ندارد، آن هم در حالی که مجلس خبرگان ماموریت نظارت بر رهبری را دارد. پس این نشان می‌دهد مجلس و البته نمایندگان مجلس از موقعیت ویژه‌ای برخوردارند (بیشتر بخوانیم) .

مجلس هنوز هم در رأس امور و یکی از نهادهای بسیار مهم و تاثیرگذار نظام است.

قانون اساسی هیچ جایگاهی را مافوق مجلس تعیین نکرده است

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه سخنانش گفت: در واقع بیشتر ساختارهای سیاسی یک نهادی را به عنوان ناظر بالای سر خود می‌بینند، اما قانون اساسی هیچ جایگاهی را مافوق مجلس تعیین نکرده است. بنابراین قدرت مجلس قدرتی فوق‌العاده است و همین قدرت است که به برخی از نمایندگان امکان سوءاستفاده می‌دهد (بیشتر بخوانیم) .

عباس سلیمی‌نمین افزود: شورای نگهبان نزدیک به 90 نماینده مجلس را به دلیل تخلف مالی از شرکت در انتخابات محروم کرد. پس نمایندگان اگر قدرت نداشتند و دست‌شان باز نبود، کانون‌های قدرت برای کارهای غیرقانونی و سوءاستفاده از خزانه بیت‌المال به سراغ‌شان نمی‌آمدند و در نتیجه، مجلس‌نشینان نمی‌توانستند با لغزش مشغول معامله‌گیری شوند (بیشتر بخوانیم) .

نمایندگان اگر قدرت نداشتند و دست‌شان باز نبود، کانون‌های قدرت برای کارهای غیرقانونی و سوءاستفاده از خزانه بیت‌المال به سراغ‌شان نمی‌آمدند.

او توضیح داد: همچنین لایحه بودجه در این وضعیت سخت هم به تصویب قوه مقننه نیاز دارد که این نشان‌دهنده جایگاه ویژه و فاخر مجلس شورای اسلامی است. پس باید گفت صحبت از خنثی شدن مجلس صحبتی بیهوده و در راستای رسیدن به منافعی است که مطمئناً در تضاد با منفعت عمومی قرار دارند (بیشتر بخوانیم) .

عباس سلیمی‌نمین در پایان صحبت‌هایش گفت: کارشکنانی که اصرار به سیاه‌نمایی دارند باید دست از تخریب مجلس بردارند تا این نهاد که یکی از ارکان نظام است آسیب نبیند (بیشتر بخوانیم) .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها