کد خبر: 385726
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۰۴:۰۰:۰۰
| |

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مجلس دهم، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

نظام پارلمانی| تغییر نظام ریاستی به پارلمانی با توجه به شرایط حاکم با منافع ملی در تضاد است

عبدالرضا هاشم‌زایی گفت: تغییر نظام ریاستی به‌ نظام پارلمانی را باید به دقت بررسی و کارشناسی کنند. اما من با تغییر نظام ریاستی به پارلمانی موافق نیستم، چون جمهوریت نظام کمرنگ می‌شود.

نظام پارلمانی| تغییر نظام ریاستی به پارلمانی با توجه به شرایط حاکم با منافع ملی در تضاد است
کد خبر: 385726
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ۰۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نظام پارلمانی یکی از بحث‌هایی است که معمولا درباره نظام سیاسی ایران به آن اشاره می‌شود. عبدالرضا هاشم‌زایی با ااشاره به مباحث مربوط به نظام ریاستی و تغییر آن به نظام پارلمانی در ایران گفت: تا وقتی نظارت استصوابی باشد، تفاوتی بین نظام ریاستی یا نظام پارلمانی وجود نخواهد داشت. چه نظام ریاستی باشد و چه نظام پارلمانی ، اگر شیوه مدیریت انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس با نظارت استصوابی همراه باشد، شاید تغییر چندانی در نتیجه حاصل نشود. اما در حال حاضر یک مشکل وجود دارد و آن اینکه با تغییر نظام ریاستی به‌ نظام پارلمانی جمهوریت نظام کمرنگ می‌شود؛ یعنی نقش مردم کمرنگ می‌شود و جمهوریت نظام پایین می‌آید.

نتیجه اکثر انتخابات‌ ریاست‌جمهوری برخلاف خواست جناح اصولگرا بوده است

نماینده تهران در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین با انتقاد از نظارت استصوابی گفت: در حال حاضر با نظارت استصوابی مردم آزادانه نمی‌توانند به هر کسی که مورد نظرشان است رأی بدهند. اما طی 40 سال اخیر، در بیشتر انتخابات ریاست‌جمهوری، نتیجه برخلاف خواست جناحی بوده که بیشتر در حاکمیت حضور دارند. تنها در یک مورد جناح اصولگرا با رئیس‌جمهور همسو بودند که آن‌ هم به دور اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد برمی‌گردد. غیر از احمدی‌نژاد، هر رئیس‌جمهوری که در ایران انتخاب‌ شده با نهادهای صاحب قدرت در کشور زاویه داشته است.

تغییر نظام ریاستی به پارلمانی با توجه به شرایط حاکم با منافع ملی در تضاد است

هاشم‌زایی معتقد است زیرساخت‌های تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در کشور وجود دارد: زیرساخت‌های لازم برای تشکیل نظام پارلمانی وجود دارد و تنها مجلس، نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند. در انتخابات مجلس یازدهم با رد صلاحیت‌های گسترده، نقش مردم کمرنگ شد. در صورت تغییر نظام ریاستی به پارلمانی، مردم می‌گویند رئیس‌جمهور را هم مجلسی انتخاب می‌کند که اکثریت مردم آن را انتخاب نکرده‌اند؛ بنابراین تغییر نظام ریاستی به پارلمانی با توجه به شرایط حاکم با منافع ملی در تضاد است.

او با اشاره به نقش کمرنگ احزاب در کشور توضیح داد: احزاب ما در کشور کمرنگ هستند و اگر صلاحیت‌ها به‌ خوبی مدیریت شود، احزاب نقش‌شان را نشان می‌دهند. اما در حال حاضر احزاب چه نقشی دارند؟

چکیده گفت‌وگو با عبدالرضا هاشم‌زایی

-تشکیل نظام پارلمانی به جمهوریت نظام آسیب می‌زند

-موافق تغییر نظام ریاستی به پارلمانی نیستم

-نتیجه اکثر انتخابات‌ ریاست‌جمهوری برخلاف خواست جناح اصولگرا بوده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها