کد خبر: 385741
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ۱۵:۴۸:۵۶
| |

در شب خسرو معصومی مطرح شد؛

کیانوش عیاری: درکی از دلیل توقف هشت ساله اکران «خرس» و قلع و قمع فیلم‌های خودم ندارم

آیین بزرگداشت خسرو معصومی به همت کانون کارگردانان سینمای ایران و با میزبانی موزه سینما، شامگاه یکشنبه 27 بهمن ماه با حضور چهره‌های مطرح سینمای ایران برگزار شد.

کیانوش عیاری: درکی از دلیل توقف هشت ساله اکران «خرس» و قلع و قمع فیلم‌های خودم ندارم
کد خبر: 385741
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ۱۵:۴۸:۵۶

اعتمادآنلاین| در ابتدای این مراسم محسن امیریوسفی؛ رئیس کانون کارگردانان روی صحنه آمد و در مورد خسرو معصومی گفت:«خسرو معصومی کارگردان عزیزیست که به نظرم قدر ندیده است. خوشحالم که ما توانسته‌ایم اجازه نمایش فیلم «خرس» را بعد از سال‌ها بگیریم. به‌عنوان کارگردانی که طعم توقیف را چشیده، از این اتفاق خوشحالم، ولی باید بگویم این شتر دم خانه همه می‌نشیند».

چه کسی اجازه داده به‌جای مردم تصمیم بگیرید؟


مسعود جعفری‌جوزانی نیز در این مراسم حاضر بود. اوضمن تاکید به استعداد و امیدبخشی خسرو معصومی در دهه هفتاد گفت: «خسرو معصومی به‌عنوان یکی از استعدادهای امیدبخش در دهه هفتاد سینما، جلوه‌ای ویژه داشت اما برخی زمان را از او گرفتند».

او افزود: «وقتی فیلم‌سازی مانند کیانوش عیاری فیلم می‌سازد و اثرش متوقف می‌شود، یک تکه از جان او گرفته می‌شود. خسرو معصومی هم باید سال‌ها بدود تا فیلم بسازد اما آن را توقیف می‌کنند این در حالی است که این فیلم هیچ نکته‌ای برای توقیف ندارد. جهان مدرن بدون پدیده جمعی مثل سینما نمی‌تواند ادامه پیدا کند چراکه در غیر این‌صورت خفقان ایجاد می‌شود وقتی جلوی نمایش‌های جمعی سینما، تئاتر و… را می‌گیریم خفقان ایجاد می‌شود».

جعفری جوزانی ادامه داد: «فیلم «خرس» تکه‌ای از زندگی یک انسان است، چرا این حق را از مردم می‌گیرید تا فیلم را نبینند؟ چه کسی به شما اجازه داده که به‌جای مردم تصمیم بگیرید که چه چیزی برای آن‌ها خوب یا چه چیزی بد است؟ اکثر شما را می‌شناسیم؛ نه خلاقیت دارید و نه آگاهی. چرا سعی نمی‌کنید زیر بال بچه‌های مردم را بگیرید تا هر کس در هر زمینه‌ای قدمی جلو برود؟».

قرار نیست سینما صرفا محلی برای نوازش تماشاگر باشد


در ادامه مراسم کیانوش عیاری بیان کرد: «چند روز پیش که خسرو تماس گرفت فکر کردم باید درباره این سانسور حرف بزنم، اما گفتم ممکن است برخی بگویند تو اگر بیل‌زن بودی باغچه خودت را بیل می‌زدی تا «خانه پدری» دچار آن اتفاق و نمایش مسخره نشود!».

سینما

عیاری افزود: «خسرو را از دوران سینمای آزاد می‌شناسم. او همیشه افکار زلالی داشته و به بهانه معیشت فیلم‌های بد نساخته است. تمام فیلم‌های من را قلع و قمع کرده‌اند، از همین‌رو فکر کردم به ناچار باید سریال بسازم؛ چیزی که علاقه‌ای به آن ندارم، ولی حتی در ساخت سریال هم، همه هم‌وغم خودم را می‌گذارم».

عیاری با بیان اینکه «خرس» فیلم تلخی است، افزود: «قرار نیست سینما صرفا محلی برای نوازش تماشاگر باشد، گاهی به تماشاگر سیلی هم می‌زند. سال 73 در جشنواره وین یک فیلم‌ساز خارجی دیدم که فیلمش نمایش داده شد و در میان صحبت‌هایش کاملا به سیستم سینمای کشور خود توهین می‌کرد؛ توهین‌هایی که ما حتی در خلوت خود به آن فکر نمی‌کنیم. باورم نمی‌شد او توهین کند و فردا بتواند به آب و خاک خود برگردد و به فیلم‌برداری اثرش ادامه بدهد، از همین رو وقتی به ایران آمدم به مسئولان گفتم ما را عقده‌ای بار آورده‌اید!».

عیاری عنوان کرد: «من درکی از دلیل توقف هشت ساله «خرس» و قلع و قمع فیلم‌های خودم ندارم. «خرس» فیلم تلخی است، اما این موضوع هیچ ایرادی ندارد .امیدوارم فیلم «خرس» به نمایش عمومی دربیاید».

در بخش دیگری از این مراسم هنرمندانی که طی سال‌ها با خسرو معصومی همکاری کرده بودند، درباره این کارگردان صحبت کردند.

علیرضا زرین‌دست گفت: «می‌دانم وقتی فرزندی به دنیا می‌آید و پدر انگشتان او را در دست می‌گیرد، عشقی به وجود می‌آید که این عشق باعث می‌شود پدر یک پدر فوق‌العاده باشد و فرزند می‌خواهد کاری کند که پدر به او افتخار می‌کند. فیلم ساختن هم همین است».

حسن حسن‌دوست؛ تدوینگر سینما عنوان کرد: «سال‌های زیادی که با خسرو کار کرده‌ام برای من تجربه بسیار خوبی بود. «رسم عاشق‌کشی» و «خرس» جزو بهترین فیلم‌های اوست. نمی‌دانم چرا «خرس» توقیف شد درحالیکه شمار زیادی از فیلم‌های تاریخ سینما تلخ هستند. تلخی دلیل نمی‌شود که آن را سانسور کنیم‌. این فیلم به نظرم ماندگار است».

در ادامه مراسم خسرو معصومی کوتاه گفت: «صحبتی ندارم، اما دست تک‌تک شما را می‌بوسم. به نظرم امیریوسفی بهترین رئیس کانون کارگردانان در این سال‌ها بوده است. در این سال‌ها هروقت به کانون رفتم به او گفتم؛ سلام رئیس!».

پس از معصومی، پوران درخشنده هم خسرو معصومی را فیلم‌سازی خالص توصیف کرد: «خسرو معصومی یک فرد بی‌نظیر و از دوستان خوب و فیلمسازان خالص است. من با «رسم عاشق کشی» با او آشنا شدم و افتخار می‌کنم از اینکه همکار او هستم چراکه با انسانی رو به رو هستیم که «خسرو معصومی» نام دارد».

سینما

در ادامه جمال اجلالی، محمد متوسلانی و لوریس چکناواریان هم سخنان کوتاهی درباره خسرو معصومی مطرح کردند.

در پایان این مراسم و پیش از نمایش فیلم «خرس»، از سوی موزه سینما و کانون کارگردانان با اهدای لوح تقدیر و هدایا از خسرو معصومی تقدیر شد.

منبع: هنروتجربه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها