کد خبر: 385813
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۰۹:۳۴:۰۰
| |

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری:

مشارکت زیر 50 درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند/ هیچ‌گاه مشارکت انتخابات در کشور کمتر از 50 درصد نبوده/ در همه ادوار مجلس کلاهبرداری وجود داشته و ما نسبت به آن هشدار داده‌ایم/ اگر تبلیغاتی صورت گیرد که در جریان انتخابات تاثیرگذار باشد، در نظارت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری امروز چهارشنبه 30 بهمن ماه گفت: هیچ‌گاه مشارکت انتخابات در کشور کمتر از 50 درصد نبوده و در این انتخابات هم انشاالله به همین شکل خواهد بود.

مشارکت زیر 50 درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند/ هیچ‌گاه مشارکت انتخابات در کشور کمتر از 50 درصد نبوده/ در همه ادوار مجلس کلاهبرداری وجود داشته و ما نسبت به آن هشدار داده‌ایم/ اگر تبلیغاتی صورت گیرد که در جریان انتخابات تاثیرگذار باشد، در نظارت‌ها
کد خبر: 385813
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۰۹:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با خبرنگاران در سالن هتل لاله برگزار شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات دوره یازدهم مجلس گفت: عوامل مختلفی در میزان مشارکت مردم موثر است.

وی افزود: در همه دنیا هم به همین شکل است. پیش‌بینی ما مشارکت خوبی را برای انتخابات مجلس یازدهم نشان می‌دهد. هیچ‌گاه مشارکت انتخابات در کشور کمتر از 50 درصد نبوده و در این انتخابات هم انشاالله به همین شکل خواهد بود.

کدخدایی درباره تبلیغات نامتعارف کاندیداها اظهار داشت: از نظر شورای نگهبان اگر تبلیغاتی صورت گیرد که در جریان انتخابات تاثیرگذار باشد، در نظارت‌ها تاثیرگذار است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت‌های تازه و دریافت مدارک در روزهای اخیر برای تایید صلاحیت موارد جدید، گفت: زمان بررسی صلاحیت‌ها به پایان رسیده و بررسی‌های مجدد انجام نمی‌‌شود. اخبار اخیر درباره تایید صلاحیت تعدادی از افراد کذب است.

کدخدایی درباره چگونگی واکنش شورای نگهبان به گزارش‌هایی دال بر ورود پول‌های کثیف به انتخابات، گفت: اگر گزارش‌هایی برسد که تخلفاتی در تبلیغات رخ داده باشد یا پول‌های نامتعارف به کار رفته باشد، شورای نگهبان می‌تواند ورود و موضوع را بررسی کند. ابطال آرا درباره تخلفات خیلی بزرگ انجام می‌شود.

شورای نگهبان نمی‌تواند دلایل ردصلاحیت‌ها را عمومی اعلام کند

سخنگوی شورای نگهبان درباره چرایی اعلام نشدن عمومی دلایل ردصلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، عنوان کرد: بر اساس قانون، شورای نگهبان نمی‌تواند دلایل را عمومی اعلام کند و فقط می‌توان آن را به خود فرد ارائه داد.

کدخدایی همچنین درباره تبلیغات نامتعارف انتخابات در سطح کشور، گفت: در انتخابات لازم است که بحث شایستگی‌ نمایندگان هم به قانون افزوده شود. امیدواریم این بحث در قانون جامع انتخابات آورده شود. اما اگر تخلفی ملاحظه شود و در جریان انتخابات و در سرنوشت آن تاثیر داشته باشد، شورای نگهبان ورود می‌کند. اگر چنین نباشد بعد از انتخابات، گزارش به قوه قضاییه ارسال می‌شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چشمان شورای نگهبان در زمان تایید صلاحیت‌ها بسته است

سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت‌ها و حرف‌های حسن روحانی، عنوان کرد: چشمان شورای نگهبان در زمان تایید صلاحیت‌ها بسته است و جناح‌ها مدنظر نیست. آمار 44 حوزه غیررقابتی انتخاباتی به نظر آنچنان درست نمی‌آید. افراد مستقلی هم در حوزه‌های انتخابیه تایید شده‌اند که به نظر ما این مسأله نمی‌تواند حوزه‌ها را غیر انتخاباتی کند.

کدخدایی افزود: رئیس‌جمهوری صحبت‌ها و نامه‌نگاری‌هایی با شورای نگهبان داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار لیبراسیون فرانسه مبنی بر اینکه اگر مشارکت مردم در انتخابات به دلیل حوادث اخیر زیر 50 درصد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: تازه مثل فرانسه می‌شویم که اگر اشتباه نکنم انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه زیر 50 درصد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه ادامه داد: تعلق خاطری که مردم ما به نظام دارند و از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی نظامی مردمی است معمولا ما در انتخابات‌های گذشته مشارکت زیر 50 درصد نداشتیم، اما مشارکت زیر 50 درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند و ما در کشور‌های اروپایی شاهد این مسئله هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها و تاثیر آن بر کاهش مشارکت در انتخابات، گفت: این موضوع مربوط به قانون کشورهایی مانند انگلیس است که انتخابات در دو حزبی برگزار می‌شود و همه چیز وابسته به احزاب است. در ایران به جز احزاب چهره‌های مستقل هم حضور دارند.

انتقادات درباره ردصلاحیت‌ها زیاد نیست

کدخدایی افزود: همچنین از شورای نگهبان باید انتظار اجرای قانون داشت. انتقادات درباره ردصلاحیت‌ها زیاد نیست بلکه انتقاداتی که مطرح می‌شود نسبت به قانون انتخابات است.

سخنگوی شورای نگهبان، همچنین درباره خرید و فروش صلاحیت پیرامون شورای نگهبان و بازداشت چند نفر از سوی دادستانی و اینکه حراست شورا تا کجا آن را پیگیری کرده و موضوع هتل هویزه چیست، گفت: این موضوع واقعیت ندارد و ما در همه ادوار گفتیم که مراقب کلاهبرداران باشند و در همه ادوار کم و بیش رخ داده و افراد سودجو از سادگی افراد سوءاستفاده کردند و کلاهبرداری کردند و آن را به قوه دادیم و رسیدگی و حکم لازم صادر شد.

او عنوان کرد: در این دور برخی از افراد حسن نیت نداشتند و مطالب را رسانه‌ای کردند و پاسخ ما این بود که چرا رسانه‌ای می‌کنند. حفاظت وزارت اطلاعات و دستگاه‌های با و همکاری قوه قضاییه مثل ادوار گذشته برخورد خواهد کرد. در ابتدای مراحل رسیدگی هشدار دادیم که ثبت‌نام‌کنندگان مراقب کلاهبرداران و افرادسودجو باشند. ممکن است در خصوص شورا هم رخ دهد.

دلایل ردصلاحیت را به نامزدها اعلام کرده‌ایم

کدخدایی درباره ردصلاحیت چهره‌هایی مانند علی مطهری و اعتقاد به ردصلاحیت به خاطر مسائل سیاسی عنوان کرد: ما در شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت را به نامزدها اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: آقای مطهری هم به شورای نگهبان آمد و دلایل ردصلاحیت را به او دادیم.

کدخدایی اضافه کرد: شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: امیدواریم در ادوار آینده، انتخابات الکترونیک شود. این مساله به نفع شورای نگهبان هم خواهد بود چرا که فرایند را برای ما آسان‌تر می‌کند.

کدخدایی افزود: در حال حاضر همه فرایند اخذ رای در انتخابات به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

حضور در انتخابات دفاع از منافع ملی و منافع کشور است

سخنگوی شورای نگهبان همچنین پیامی برای جوانانی که پای صندوق‌های رای نمی‌آیند داشت و بیان کرد: حضور در انتخابات دفاع از منافع ملی و منافع کشور است و ان‌شاالله که در انتخابات شرکت خواهند کرد. انشالله شما هم از این حضور پرشور خبررسانی می‌کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها