کد خبر: 385952
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حواشی بازار خودرو گزارش می‌دهد:

قیمت برخی از خودروهای داخلی به طور متوسط 600 هزار تومان پایین آمد/ آیا نخریدن موجب کاهش قیمت خودرو در کشور می‌شود؟/ 2 خودروساز رقمی در حدود 9 هزار میلیارد تومان وام گرفته‌اند/ خودروهای وارداتی با 40 درصد سود بازرگانی ترخیص می‌شوند

در روزهای گذشته، کاهش قیمت خودروهای داخلی بازتاب زیادی در رسانه‌ها پیدا کرد. این تحلیل وجود دارد که خودرو در ایران برای مثال 10 میلیون تومان گران و چند ماه بعد، یک یا 2 میلیون تومان ارزان می‌شود؛ این روند به اشتباه ارزانی تلقی می‌شود.

قیمت برخی از خودروهای داخلی به طور متوسط 600 هزار تومان پایین آمد/ آیا نخریدن موجب کاهش قیمت خودرو در کشور می‌شود؟/ 2 خودروساز رقمی در حدود 9 هزار میلیارد تومان وام گرفته‌اند/ خودروهای وارداتی با 40 درصد سود بازرگانی ترخیص می‌شوند
کد خبر: 385952
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ این روزها حواشی بازار و صنعت خودرو پررنگ شده است. حاشیه‌هایی که چندان جدید نیست، اما می‌توان گفت اتفاق جدید در این باره تداوم روندی است که هم صدای مصرف‌کنندگان را درآورده و هم موجب انتقاد برخی از مسئولان و دست‌اندرکاران این بخش، از عملکرد این صنعت در کشور شده است. تا جایی که حالا به باور بسیاری از تحلیلگران، صنعت خودرو در ایران «انحصاری» و «زیان‌ده» شده است ( بیشتر بخوانیم ).

در روزهای گذشته، کاهش قیمت خودروهای داخلی بازتاب زیادی در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد. این تحلیل وجود دارد که خودرو در ایران برای مثال 10 میلیون تومان گران و چند ماه بعد، یک یا 2 میلیون تومان ارزان می‌شود؛ این روند به اشتباه ارزانی تلقی می‌شود.

طی روزهای گذشته، یک بار دیگر به صورت جسته‌گریخته بحث نخریدن خودروهای داخلی تا زمان ارزان شدن داغ شد. اتفاقی که اگرچه از سوی بسیاری از تحلیلگران صنعتی هم توصیه می‌شود، اما آنها در عین حال می‌گویند: «این شیوه‌ها دیگر جواب نمی‌دهد.»

خودرو ارزان شد؟

بیست و ششم بهمن‌‌ماه بود که اخبار جدید قیمت خودروهای داخلی در رسانه‌ها منتشر شد. بر اساس این اخبار، قیمت برخی از خودروهای داخلی در بازار با کاهش متوسط 600 هزار تومانی همراه بوده است.

طبق آخرین قیمت بازار، کیا سراتو 2000 (اتوماتیک) و پژو 206 صندوقدار (ساده) به قیمت روز خودرو در بیست و چهارم بهمن‌ماه، با کاهش سه میلیون تومانی به ترتیب به قیمت 385 میلیون تومان و 119 میلیون تومان خرید و فروش شدند ( بیشتر بخوانیم ).

به همین دلیل بود که طی روزهای گذشته، یک بار دیگر به صورت جسته‌گریخته بحث نخریدن خودروهای داخلی تا زمان ارزان شدن داغ شد. اتفاقی که اگرچه از سوی بسیاری از تحلیلگران صنعتی هم توصیه می‌شود، اما آنها در عین حال می‌گویند: «این شیوه‌ها دیگر جواب نمی‌دهد.»

این اظهارنظری بود که امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین مطرح کرد. این تحلیلگر صنعت خودرو توضیح داد: «من با کمپین‌های نخریدن خودرو موافقم، اما در عین حال معتقد هستم این کمپین‌ها دیگر جواب نخواهد داد. به نظر من مردم نه تنها در بازار خودرو که در دیگر بازارها نیز نباید هیجانی رفتار کنند.» ( بیشتر بخوانیم )

کاکایی

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو

طبق آخرین قیمت بازار، کیا سراتو 2000 (اتوماتیک) و پژو 206 صندوقدار (ساده) به قیمت روز خودرو در بیست و چهارم بهمن‌ماه، با کاهش سه میلیون تومانی به ترتیب به قیمت 385 میلیون تومان و 119 میلیون تومان خرید و فروش شدند.

حجم عرضه در بازار خودرو محدود شده است

فربد زاوه، از دیگر تحلیلگران صنعتی، نیز در این باره به اعتمادآنلاین گفت: «در بازاری که هم پول انحصاری است و هم صنعت خودرو، مصرف‌کننده چطور می‌تواند بازار را به هم بریزد؟ حجم عرضه در بازار خودرو محدود شده است. اگر مردم احساس می‌‌کنند قیمت خودرو حبابی است، نخرند. این کار موجب کرنش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد شد.» ( بیشتر بخوانیم )

فربد زاوه

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو

از سوی دیگر بررسی‌ آمارها نشان می‌دهد امسال و سال گذشته 2 خودروساز رقمی در حدود 9 هزار میلیارد تومان وام گرفته‌اند، با وجود این به اعتقاد کارشناسان، همچنان زیان‌ده هستند ( بیشتر بخوانیم ).

در روزهای گذشته همچنین حواشی واردات خودرو به کشور هم صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. هیات وزیران در جلسه 16 بهمن 1398 به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، با تمدید مهلت ترخیص خودروهای موضوع تصویب‌نامه مورخ 16 دی 1397 مشتمل بر خودروهای سواری دارای قبض اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی و نیز خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگانی، به مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه موافقت کرد ( بیشتر بخوانیم ).

فرهاد دژپسند: پیشنهاد وزارت اقتصاد رانتی نبوده است

همین مصوبه کافی بود تا بار دیگر صدای انتقادها از واردات خودرو و به وجود آمدن مشکلاتی برای تولید داخلی خودرو بلند شود و نوک پیکان انتقادها به سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی نشانه رود.

خودرو

وزیر اقتصاد در واکنش به جنجال‌های اخیر در خصوص پیشنهاد وزارت اقتصاد (گمرک) برای تمدید مهلت ترخیص خودروهای وارداتی گفته است: «پیشنهاد وزارت اقتصاد رانتی نبوده است.» ( بیشتر بخوانیم )

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، نیز در این باره گفت: «با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان خودروهای برند همچون کیا، تویوتا، بنز و ب‌ام‌و مدل 2015 تا 2018 آن هم صفر کیلومتر را پیدا کرد که تولیدکنندگان‌شان التماس می‌کنند با قیمت 6 تا 9 هزار دلار آنها را بفروشند.» ( بیشتر بخوانیم )

او در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود همچنین تاکید کرده بود: «برای دولت کیفیت و قیمت خودرو اهمیتی ندارد.»

وزیر اقتصاد در واکنش به جنجال‌های اخیر در خصوص پیشنهاد وزارت اقتصاد (گمرک) برای تمدید مهلت ترخیص خودروهای وارداتی گفته است: «پیشنهاد وزارت اقتصاد رانتی نبوده است.

صنعت خودرو عقب ماند

البته در مورد این موضوع نیز اظهارنظرهای متفاوتی از سوی تحلیلگران شنیده می‌شود. برخی از کارشناسان بر این باورند که عملکرد سیاست‌گذاران صنعتی طی سال‌های گذشته تاکنون موجب عقب‌ ماندن صنعت خودرو از مسیر توسعه شده، برخی دیگر از آگاهان اقتصادی اما می‌گویند، انحصار عامدانه در این صنعت دلیل همه مشکلات است.

هرچه هست، صنعت خودرو در ایران با زیان انباشته‌ای بیش از 18 هزار میلیارد تومان یکی از زیان‌ده‌ترین صنایع کشور به شمار می‌رود. انتقادها از عملکرد این صنعت تا جایی پیش رفته که برخی از کارشناسان می‌گویند اگر به جای صنعت خودرو به صنایع زودبازدهی مثل پوشاک توجه شده بود، حالا وضعیت فرق می‌کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها