پیانیست بلژیکی:

جشنواره موسیقی فجر در سطح جشنواره‌های درجه یک دنیاست/ کلیساهای اروپایی همیشه مشکلات آگوستیکی دارند/ تالار وحدت از برخی سالن‌های اروپا بهتر است

فلوریان نواک (پیانیست بلژیکی) یکی از شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر درباره کیفیت این رویداد در مقایسه با فستیوال‌های مطرح جهانی می‌گوید: من طی سال‌های فعالیتم، علاوه بر حضور در فستیوال‌های اروپایی، در جشنواره‌های قاره‌های دیگر نیز شرکت کرده‌ام و بر همین اساس می‌توانم بگویم جشنواره موسیقی فجر تفاوت چندانی با فستیوال‌های معتبر و مطرح ندارد.

جشنواره موسیقی فجر در سطح جشنواره‌های درجه یک دنیاست/ کلیساهای اروپایی همیشه مشکلات آگوستیکی دارند/ تالار وحدت از برخی سالن‌های اروپا بهتر است
کد خبر: 386034
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۹:۵۶:۳۹

اعتمادآنلاین| یکی از اتفاقات مثبت جشنواره‌های موسیقی دعوت از هنرمندان خارجی برای اجرای آثارشان است. این اتفاق به طور کم و بیش در برخی از رویدادها رخ داده، اما جشنواره موسیقی فجر همواره به این موضوع توجه داشته است. البته باید یادآور شد بحران اقتصادی ماه‌های گذشته و افزایش چند برابری قیمت دلار و ارز شرایط دشواری را برای متولیان رویدادهای هنری رقم زده و باعث شده دعوت از هنرمندان خارجی هزینه‌های بسیار دربرداشته باشد.

از سویی، حذف بخش «بین‌الملل» از جشنواره‌های داخلی و عدم توجه به موسیقی روز جهان اتفاق خوبی نیست؛ زیرا عدم تعامل فعالان موسیقی ایرانی و خارجی را در پی خواهد داشت و این گسست به نفع موسیقی کشور و گونه‌های مختلف آن نخواهد بود، حتی اگر آن تعاملات محدود به یک یا دو اجرا در جشنواره باشد.

متولیان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که از بیست و سوم تا سی‌ام بهمن‌ماه در حال برگزاری است، طبق روال هرسال تعدادی از هنرمندان خارجی را به ایران دعوت کرده‌اند و آن افراد به صورت انفرادی یا گروهی طی روزهای برگزار در تالارهای مورد نظر جشنواره روی صحنه رفتند.

فلوریان نواک (پیانیست بلژیکی) یکی از هنرمندانی است که در بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر حضور یافته و روز سه‌‌شنبه (29 بهمن‌ماه) در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت و کنسرتش با استقبال مخاطبان همراه بود.

فلوریان نواک، نوازنده نوگرای پیانوست که با پرداختن به رپرتوار موسیقی کلاسیک جهان و ایجاد تغییراتی در آنها جهت ارائه آثار مدرن، جایگاهی درخور پیدا کرده و با حضور در فستیوال‌های معتبر جهانی به علاقمندان معرفی شده است.

او طی حضور در جشنواره موسیقی فجر امسال و برگزاری کنسرت در تالار «وحدت» به اجرای قطعه‌ای از فردریک شوپن (آهنگساز قرن هجدهم لهستان) پرداخت و قطعه «شهرزاد» اثر ریمسکی کورساکف آهنگساز روس را اجرا کرد. نواک سپس قطعاتی را از آناتولی لایدف (آهنگساز قرن نوزدهم روسیه) و سرگئی پروکفیف (آهنگساز و پیانست قرن بیستم روسیه) را نواخت.

فلوریان نواک درباره چگونگی حضورش در جشنواره موسیقی فجر توضیح داد و به مقایسه این رویداد با فستیوال‌های معتبر جهانی پرداخت. نواک به ایلنا گفت: این نخستین بار است که برای حضور در جشنواره موسیقی فجر به ایران می‌آیم؛ اما طی این مدت کوتاه به صورت مستقیم و میدانی با کشور شما آشنا شده‌ام.

نواک افزود: البته پیش از سفر به ایران، درباره ایرانی‌ها اخبار و مطالبی را شنیده بودم و بر اساس آن شنیده‌ها تا حدودی با فرهنگ ایران و منش مردم این کشور آشنا شده‌ بودم. به‌طور کلی هر‌آنچه شنیده بودم درباره مهربانی و میهمان‌نوازی مردم ایران بود؛‌ تا زمانی که خودم به ایران سفر کردم و با ایرانی‌ها ارتباط پیدا کردم. حال نیز با اینکه مدت زمان کوتاهی است در تهران هستم اما متوجه شدم ایران کشور متفاوتی است و آن میهمان‌نوازی و مهربانی‌ها که درباره‌اشان شنیده بودم، واقعیت دارد.

نواک در ادامه به مقایسه جشنواره موسیقی فجر با دیگر رویدادهای جهانی پرداخت و در این‌باره گفت: من طی سال‌های فعالیتم، علاوه بر حضور در فستیوال‌های اروپایی، در جشنواره‌های قاره‌های دیگر نیز شرکت کرده‌ام و بر همین اساس می‌توانم بگویم جشنواره موسیقی فجر تفاوت چندانی با فستیوال‌های معتبر و مطرح ندارد.

نواک ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر به لحاظ مدیریتی و در نحوه سازماندهی برنامه‌ها و امور مربوط به جشنواره، بسیار حرفه‌ای و دقیق عمل کرده و در این زمینه حتی می‌توان آن را با جشنواره‌های معتبر و مطرح مقایسه کرد. بی‌اغراق جشنواره موسیقی فجر به لحاظ کیفی در سطح جشنواره‌های درجه یک دنیاست.

او گفت: عوامل برگزاری جشنواره پیش از اجرایم در تالار وحدت زمان مناسبی را در اختیارم گذاشتند تا با پیانویی که در اختیارم قرار گرفته بود، بنوازم و قطعات مورد نظرم را تمرین کنم.

پیانیست بلژیکی، درباره وضعیت تالار وحدت و تجهیزات آن نیز گفت: تالار «وحدت» به لحاظ بنا، شیوه معماری و چیدمان بسیار زیباست اما مشکلی که حین اجرای‌ام وجود داشت، مربوط به آگوستیک سالن بود. یعنی من حین نواختن قطعات در کنسرت آنچه را به عنوان نوازنده روی صحنه می‌‌نواختم با آنچه می‌شنیدم تفاوت داشت.

نواک افزود: البته چنین مشکلاتی در برخی سالن‌های اروپا نیز وجود دارد و شاید در زمینه آگوستیک تالار «وحدت» حتی از آنها بهتر باشد. در اروپا مشکلی که گاه در کلیساها به چشم می‌خورد، این است که صدای ساز در حال نواختن با آنچه که توسط حاضران شنیده می‌شود، تفاوت دارد، اما در تالار «وحدت» چنین مشکلی وجود نداشت.

او درباره میزان آشنایی‌اش با موسیقی سنتی و دستگاهی ایرانی نیز گفت: متاسفانه موفق به دیدن آثار ایرانی نشدم و فقط یکی از اجراها را دیدم که مربوط به تکنوازی پیانو بود. با اینکه قبلا از موسیقی ایرانی شناختی نداشتم، اما حال راغب شده‌‌ام بیشتر بدانم و درباره آن اطلاعات کسب کنم. تصمیم دارم زمانی که به کشورم بازگشتم به دنبال آثار و منابعی بروم که درباره موسیقی ایرانی موجود است.

نواک در پاسخ به این سوال که در صورت دعوت مسئولان،‌ آیا بازهم در جشنواره موسیقی فجر حضور می‌یابد یا خیر، گفت: بابت حضور در ایران و شرکت در جشنواره موسیقی فجر بسیار خوشحال و راضی هستم و حتی اگر طی دوره‌های بعدی دعوتی از من به عمل نیاید، تمایل دارم بازهم به ایران بیایم و در جشنواره شرکت کنم و به دیدن اجراها بنشینم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها