کد خبر: 388118
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل آفریقا، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حسنی مبارک همواره بنا را بر ضدیت با ایران می‌گذاشت/ مبارک وجهه ملی و مذهبی نداشت/ جنگ 1973 مشروعیت ضداسرائیلی به حسنی مبارک داد/ مبارک در مرحله دیگری از حکومتش، سیستمی مخوف را بر فضای مصر حاکم کرد

جعفر قنادباشی گفت: برخی می‌گفتند به دلیل شباهت آب‌وهوای ایران و مصر، مبارک به نیروهای آمریکایی اجازه داده است در داخل مرزهای کشورش خودشان را برای رویارویی نظامی با ایران آماده کنند.

حسنی مبارک همواره بنا را بر ضدیت با ایران می‌گذاشت/ مبارک وجهه ملی و مذهبی نداشت/ جنگ 1973 مشروعیت ضداسرائیلی به حسنی مبارک داد/ مبارک در مرحله دیگری از حکومتش، سیستمی مخوف را بر فضای مصر حاکم کرد
کد خبر: 388118
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل آفریقا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره ویژگی‌های حسنی مبارک رئیس‌جمهوری پیشین مصر که به دلیل بیماری درگذشت ( بیشتر بخوانیم )، اظهار داشت: آقای مبارک نظامی‌ای بود که در کنار انور سادات قرار داشت. او در جنگ معروف 1973 نقش‌آفرینی کرد، جنگی که در صحرای سینا از رود نیل عبور کردند. باید یاد‌آور شد،‌ آن جنگ مشروعیت ضداسرائیلی به مبارک و سادات داد. البته حسنی مبارک وجهه ملی و مذهبی نداشت.

حسنی مبارک

دولت حسنی مبارک به سمت آمریکا رفت

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: در زمان دولت مبارک، مصر مثل زمان انور سادات نبود که به سمت غرب چرخش داشته باشد. حسنی مبارک به سمت آمریکا رفت و با آمریکایی‌ها مانورهای مشترکی هم برگزار کرد که این مانورها تحت عنوان «ستاره درخشان» اجرا می‌شد. در واقع مصر در آن مقطع زمانی، در کنار عربستان و دیگر متحدان ایالات‌ متحده قرار گرفته بود.

مبارک سیستمی مخوف را بر فضای کشور حاکم کرد

قنادباشی افزود: مبارک در مرحله دیگری از حکومتش سیستمی مخوف را بر فضای کشور مصر حاکم و در همین راستا «اخوان‌ المسلمین» را وادار به حاشیه‌نشینی مطلق کرد، به طوری که فقط تعداد اندکی از اعضای اخوان‌ المسلمین اجازه داشتند کاملاً کمرنگ و بدون فرصت تاثیرگذاری، در پارلمان مصر به عنوان عضو اصلی حضور داشته باشند.

در طول 30 سالی که حسنی مبارک در کشور مصر حکمرانی می‌کرد دوران سازش شروع شد. دورانی که با اسرائیلی‌ها بیشترین همکاری را داشتند. این اتفاق نقطه شروعی برای رویه‌ دیکتاتوری حسنی مبارک قلمداد می‌شود که شروع دوران سرکوب مصر را رقم زد.

او توضیح داد: در طول 30 سالی که حسنی مبارک در کشور مصر حکمرانی می‌کرد دوران سازش شروع شد. دورانی که با اسرائیلی‌ها بیشترین همکاری را داشتند؛ آنها در واقع به سازشی که توسط انور سادات شروع شده بود، تداوم بخشیدند. این اتفاق نقطه شروعی برای رویه‌ دیکتاتوری حسنی مبارک قلمداد می‌شود که شروع دوران سرکوب مصر را رقم زد.

مبارک بنا را بر ضدیت با ایران گذاشته بود

جعفر قنادباشی در پایان سخنانش گفت: مبارک همواره و در هر شرایطی بنا را بر ضدیت با ایران می‌گذاشت و حتی زمان جنگ ایران و عراق حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از صدام می‌کرد. ضدیت او با ایران تا حدی بود که برخی می‌گفتند به دلیل شباهت آب‌وهوای ایران و مصر، مبارک به نیروهای آمریکایی اجازه داده است در داخل مرزهای کشورش خودشان را برای رویارویی نظامی با ایران آماده کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها