کد خبر: 388484
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۵:۱۶:۱۳
| |

آرش فلاحت‌پیشه کارگردان نمایش:

«پنهان خانه پنج در» را با دستمزد سریال‌هایم اجرا کردم

کارگردان «پنهان خانه پنج در» عنوان کرد در این نمایش تلاش کرده است با حفظ شاخصه‌های نمایش‌های ایرانی دست به تجربه‌ای تازه و متفاوت بزند.

«پنهان خانه پنج در» را با دستمزد سریال‌هایم اجرا کردم
کد خبر: 388484
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۵:۱۶:۱۳

اعتمادآنلاین| آرش فلاحت‌پیشه کارگردان نمایش «پنهان خانه پنج در» درباره تعطیل شدن موقتی نمایش به دلیل پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، گفت: این نمایش قرار بود تا 26 یا 27 اسفند ماه در تالار مولوی روی صحنه باشد که طبق اعلام وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های هنری، در حال حاضر تا 9 اسفند ماه تعطیل شده است. طبق صحبت‌هایی که با امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی داشتم، وی عنوان کرد در تلاش است تا ساز و کاری برای ادامه و تمدید اجرا اندیشیده شود که امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

تالار مولوی زیر نظر دانشگاه قرار دارد و برنامه‌ریزی دانشگاه با اداره کل هنرهای نمایشی متفاوت است از همین رو در صورت تعطیل شدن دانشگاه ها این امکان وجود دارد که تالار مولوی نیز تا پایان تعطیلات نوروز بسته شود. در طول چند روزی که نمایش اجرا داشت کار با استقبال مخاطبان روبرو شده بود و حتی خارج از ظرفیت هم تماشاگر داشتیم از همین رو امیدوارم این مشکل برطرف شود و بتوانیم اجراهای نمایش را از سر بگیریم.

او درباره اجرای نمایش با گروهی از هنرجویانش و بدون کمک گرفتن از حامی مالی بیان کرد: تهیه کننده‌ها معمولا در تئاتر به دنبال کسب منفعت هستند و حداقل درخواستشان حضور یک بازیگر چهره در نمایش است اما «پنهان خانه پنج در» این ویژگی‌ها را نداشت. بازیگران این نمایش اولین تجربه بازیگری شان است از همین رو ما حامی مالی برای نمایش نداشتیم و در نهایت من تصمیم گرفتم به صورت شخصی برای کار هزینه کنم و مبلغی را که از بازی در سریال هایم کنار گذاشته بودم برای این اجرا در نظر گرفتم.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: بازیگران نمایش هنرجویان کلاس بازیگری «تمرکز تا باور» هستند که 2 سال است در حال آموزش آنها هستم. در این دوره‌ها ما صندوقی داریم که بچه‌ها هر ماه مبلغی را در آن برای خرج کلاس ها و گرفتن پلاتو ذخیره می‌کنند و با همین مبلغ کلاس‌ها و تمرین‌ها را ادامه می‌دهیم. این نمایش نیز در طول این 2 سال شکل گرفت و کم کم از یک کار کارگاهی ساده به یک نمایش حرفه ای تبدیل شد و در این راه دوستانی چون محمد امیریاراحمدی به عنوان دراماتورژ، سینا ییلاق بیگی در مقام طراح صحنه، احسان فلاحت پیشه طراح نور و بسیاری دیگر از هنرمندان حرفه ای تئاتر کاملا رفاقتی و بدون دریافت ریالی دستمزد در کنار من بودند که از آنها سپاسگزارم.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: در اجرای این اثر نمایشی با حفظ شاخصه های نمایش های ایرانی، متفاوت عمل کردیم و رویکردمان جهان شمول تر است. من 20 سال قبل در این اثر نمایشی به کارگردانی حسین کیانی به عنوان بازیگر حضور داشتم و معتقدم امثال کیانی و نادر برهانی مرند به شکلی کامل ویژگی های نمایش های ایرانی را در آثارشان به تصویر کشیده اند و من هم اگر می خواستم راه آنها را بروم به تجربه تازه ای نمی رسیدم از همین رو به دنبال تجربه ای نو در این زمینه بودم.

بازیگر «داستان های میان رودان» در پایان صحبت هایش اظهار کرد: در طول تمرین ها می دانستیم که قرار نیست به تکرار شیوه های معمول نمایش های ایرانی بپردازیم به همین جهت در تمرین ها، اتودهای زیادی زدیم و تلاش کردیم با شیوه ای تازه فحوای اثر و اتمسفر اصلی نمایشنامه را پررنگ کنیم. مضمون نمایش «پنهان خانه پنج در» درباره هجمه‌هایی است که در طول تاریخ به زنان وارد شده است و مختص ایران هم نیست و ما در این نمایش شاهد جبر تاریخی هستیم که در طول سالیان با آن مواجه بودیم و این مساله در یک بستر تاریخی روایت می شود.

در خلاصه این نمایش آمده است: درس اول این بود که نترسید از آنچه با آن می‌ترسانند، در زمانه‌ای که آگاهی برای زنان جرم محسوب می‌شد عطری جان منزل خود را وقف آموزش و تحصیل زنان کرده که مردان، شوهران، گزمه‌ها و درآخر بیگانگان و مغول‌ها بر آنها وارد می‌شوند و هر بار به ترفندی باید ایشان را مغلوب سازند.

هژیر سام احمدی، شیما پروهان، شیوا ترابی، سعید جاودان، علی رجایی، بهروز سروعلیشاهی، محمد مهدی کیان، عیسی محمدی، علیرضا موسوی، آیلار نو شهری، نساء یوسفی، ریحانه ادراکی، میثم پاکدامن، فاطمه حاجی حسنی، دیاکو حسامی، هلیا حمیدی، مریم شایسته، نگار شهبازی، مجید صد خسروی، مهدی مرتضوی بازیگران نمایش به ترتیب حروف الفبا هستند.

دیگر عوامل نمایش «پنهان خانه پنج در» عبارتند از مدیر تولید: امین محمدی، دستیار کارگردان و سرپرست گروه: سیدجواد حسینی، طراح لباس: پریدخت عابدین‌نژاد، طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، طراح نور: احسان فلاحت‌پیشه، آهنگساز و طراح صدا: محمد اسلامی، طراح گریم: سیدامین میری، مدیر هنری: امین منتظری، مدیر اجرا: مرتضی حقیقت‌بیان، دستیار طراح صدا و نوازنده سازهای کوبه‌ای: پدرام سلیمانی، منشی صحنه: کوثر مرادی، مجریان گریم: احمد نگهبان و مژده زادمهر، مدیران صحنه: کامران کندی و محمدصالح محمدی، روابط عمومی: سعید جمشیدی پور، مشاور رسانه: فاطمه امین‌الرعایا، عکاس: شکرانه کریم، مربی کاتاکالی: شیما مهدوی، مربی تایچی: فریبا کامران، دستیار طراح صحنه: محمد حسن درباغی فرد، دوخت لباس: فرحناز معصومی و پگاه میرشجاعی، سرپرست ساخت دکور: امیرحسین بابائیان و مصطفی طباطبایی و گروه ساخت دکور: احمد بابائیان، مصطفی جمالی، محمد حسن درباغی فرد، حمید برنا، فرزاد چوپانی و محمد کیالها.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها