کد خبر: 389538
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۰۹:۳۸:۳۵
| |

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد:

آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده/ به صداوسیما آمدم تا واقعیت‌هایی را به مردم بگویم

شهردار مشهد گفت: درحال حاضر آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده و تا زمانی که آژیر سفید را دانشگاه علوم پزشکی  به صدا نیاورد، همه ما موظف هستیم که نکات را عایت کنیم.

آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده/ به صداوسیما آمدم تا واقعیت‌هایی را به مردم بگویم
کد خبر: 389538
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۰۹:۳۸:۳۵

اعتمادآنلاین| محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، شامگاه گذشته در برنامه اشاره سیمای خراسان‌رضوی در خصوص اقدامات پیشگیرانه شهرداری برای مقابله با کرونا ‪ اظهار کرد: ما اقدامات خود را از تاریخ 30 بهمن ماه که هنوز پروتکل‌ها نیامده بود با همکاران خود آغاز کردیم. مساله ویروس کرونا به گفته متخصصان، مساله قطع زنجیره است به این معنا که ما باید زنجیره رفت‌وآمد ویروس بین افراد را بشکنیم.

وی افزود: به عنوان مثال وسایل حمل‌ونقل عمومی نظیر ایستگاه‌های اتوبوس، متروها، تاکسی، پایانه‌ها و امثال آن را دائما ضدعفونی می‌کنیم. همچنین در مکان‌های تجمع، اقدامات جدی را برای ضدعفونی‌کردن انجام داده‌یم. تلاش کردیم با توجه به جلسات ستاد تدبیر، کارکنان خود را مورد حمایت قرار داده‌ و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار دهیم.

کلائی عنوان کرد: موضوع الکترونیکی شدن کارها بسیار جدی است؛ زیرا ماه اسفند، ماهی است که مردم با شهرداری کار زیادی دارند که انصافا اقدامات ما برای شهرهوشمند در این شرایط به‌کار ما آمده است.

به صداوسیما آمدم تا واقعیت‌هایی را با مردم در میان بگذارم

شهردار مشهد بیان کرد: من معتقدم آن‌چیزی که در توان ما بوده را شاید به بالاترین میزان در مقایسه با شهرهای دیگر انجام داده‌ایم. شهر مشهد در یکی دو سال اخیر کاملا رتبه اول را در بسیاری از اتفاقات داشته است؛ از جمله اتفاقات اجتماعی آبان مانند تشییع پیکر سردارسلیمانی که با حضور دو و نیم میلیون نفری مردم بدون هیچ مشکلی برگزار شد و قوه عاقله حاکمیت خراسان رضوی و مردم در همه جا با یکدیگر همراهی کردند. در یک سال و نیم اخیر که شهردار مشهد بودم، هیچ زمان به صدا وسیما نیامدم، عموما همکاران آمدند زیرا کار اصلی را آنان انجام می‌دهند اما امروز به این دلیل آمدم که واقعیت‌هایی را با مردم در میان بگذارم.

کلائی خاطرنشان کرد: مسأله کرونا در مشهد مانند کوه یخ است؛ یعنی بخشی از آن بیرون و بخشی با توجه به دوره کمون می‌توند دارای آسیب‌های بعدی باشد. من معتقدم که ما کرونا را پشت سر خواهیم گذشت، روزی کرونا تمام و به یک بیماری متداول‌تر تبدیل خواهد شد، اما اینکه این کار چقدر طول بکشد، با چه هزینه‌ای باشد و چقدر تلفات برجا بگذارد، بستگی به رفتار ما و مردم دارد.

آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده است

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند مساله را سهل و ساده بدانند و توجه آنان به این مساله کم باشد که در این صورت ما مطمئنا دچار مشکلات جدی در شهر مشهد خواهیم شد. همانگونه که در زمان جنگ آژیر زرد و قرمرز وجود داشت؛ الان آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده و این واقعیتی است که به‌وجود آمده و تا زمانی که آژیر سفید را دانشگاه علوم پزشکی به صدا نیاورد، همه ما موظف هستیم که رعایت کنیم.

شهردار مشهد عنوان کرد: مردم همین اقدامات ساده مانند ماندن در خانه را انجام دهند یعنی خانواده‌ها هنگام خروج از خانه، این سؤال را از خود بپرسند که آیا بیرون رفتن آنان ضرورت دارد یا خیر؟ طبیعی است که برخی برای رفتن به سر کار و ارائه خدمات به مردم باید از خانه خارج شوند اما باید نکات بهداشتی را رعایت کنند. حضور بسیاری از افراد در مراکز عمومی و تجمعات ضروری نیست و باید مساله را رعایت کنند. خیلی مهم است که درک کنیم دو هفته آینده دوران پیک ماست و اگر همه ما در شهر مشهد مانند بحران‌های دیگری که پشت سر گذاشته‌ایم، دست به دست یکدیگر دهیم، مردم جدی بگیرند و رعایت کنند این مسأله را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت.

کلائی در واکنش به این سؤال پیامکی که اداره شهرسازی و درآمد به دلیل تخفیفات شهرداری از شلوغ‌ترین ادارات است، تصریح کرد: استخوان‌بندی ساخت‌وساز در شهر مشهد مانند بسیاری از شهرهای دیگر در اسفندماه تصمیم اصلی خود را برای اخذ مجوز می‌گیرند و این موضوع سالیان سال است که وجود دارد. دوره تخفیف‌های 20درصدی عوارض تا 15 اسفندماه بود و با شورای شهر صحبت کردیم که اگر موافقت شود تا 25 اسفند ماه ادامه پیدا کند. ما تلاش کردیم کارکنان را در دوره ازدحام تقسیم‌بندی کنیم.

وی اضافه کرد: چند مساله وجود دارد که باید از آن پرهیز شود؛ اول اینکه در نقاط پر ازدحام تجمع نکنیم؛ یعنی موظف هستیم که به صورت مداوم اتوبوس‌ها را ضدعفونی کنیم، در این راستا باید تعداد سرویس‌ها افزایش پیدا کند تا فاصله یک الی یک و نیم متر رعایت شود. همچنین در ادارات نیز تلاش کردیم مسائل بهداشتی را رعایت کنیم. درحال حاضر مردم دائما از ما آمار مبتلایان را می‌خواهند؛ آمار چه چیز را می‌خواهد به ما نشان دهد؟ آمار می‌خواهد بگوید وضعیت را باید جدی بگیرید؟ بله باید جدی بگیرید؛ یعنی مجموع ارقام می‌گوید که باید مساله را بسیار بسیار بسیار جدی بگیریم. آمار امروز ما با چهار روز قبل متفاوت است، همچنین هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی نیز هر روز متفاوت است یعنی عملا اگر یک نفر هم در یک ماه آینده در استان ناشی از ویروس کرونا فوت کند، شاید یکی از عزیزان ما باشد؛ لذا اصلا نباید مساله را شوخی بگیریم.

توقف ورود قطار از شهر قم به مشهد

شهردار مشهد در پاسخ به پیامکی مبنی بر عملکرد شهرداری در ضدعفونی کردن پایانه مسافربری گفت: خوشبختانه با پیگیری دانشگاه علوم پرشکی، استانداری و راه آهن، ورود قطار از شهر قم به شهر مشهد تا پایان هفته متوقف شد. از روز اول موضوع پایانه را جدی گرفته‌ایم. غربالگری و ضد عفونی کردن وسایل حمل‌ونقلی که در پایانه‌ها رفت‌وآمد می‌کنند به شدت پیگیری می‌شود. این ویروس یک بحران است و بحران نقطه ای نیست که نتوان آن را کنترل کرد. مردم باید بپذیرند که این موضوع یک بحران است و اصولی که در بحران با آن مواجه می‌شوند را جدی بگیرند؛ زیرا اگر رعایت نکنند، عواقب سنگینی دارد.

کلائی اظهار کرد: این ویروسی همه‌گیر است که هیچکس از آن مصون نیست و هرکدام از ما می‌توانیم ناقل باشیم. اگر مردم را در کنار خود داشته باشیم و این دوهفته را جدی بگیرند و توصیه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی را پیش ببرند، ما با دو فاکتور یعنی آرامش و جدیت موفق خواهیم شد. جدی بودن در موضوع ممکن است استرس ایجاد کند که مناسب نیست و باید با آرامش ترکیب شود. ما می‌توانم در خانه بمانیم، برای خود برنامه‌ریزی کنیم، از شبکه‌های مجازی استفاده کنیم و میهمانی‌ها را محدود کنیم تا بتوانیم این دوران را بگذرانیم.

وی در پاسخ به پیامکی مبنی بر مه‌پاشی و ضدعفونی در سطح شهر اضافه کرد: به طور کلی ما در موضوع‌هایی که می‌خواهیم برای پیشگیری اجرا کنیم با کمیته علمی دانشگاه علوم پزشکی مشورت می‌کنیم که در این کمیته اساتید با تخصص‌های عفونی، ریه، پزشکی و اجتماعی با تسلط کامل بر موضوع حضور دارند و به ما کمک می‌کنند. باتوجه به اینکه وارد پیک شده‌ایم، باید مکان‌های تجمعات را شب‌ها ضدعفونی کنیم که این اقدام از امشب آغاز می‌شود و در این راستا می‌توانیم از دستگاه مه‌پاش و شست‌وشوی شهری به همراه محلول‌های ضدعفونی‌کننده، استفاده کنیم.

شهردار مشهد بیان کرد: انتظار از مردم این است که به خاطر خود و بزرگترهای خود به این موضوع توجه کنند؛ زیرا توجه نقطه اول همدلی است؛ به دیگران فکر کنند، ما مادر و پدرهای پیرتر از خود داریم که در معرض خطر هستند، همچنین باید به کودکان، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و بیماران زمینه‌ای فکر کنیم.در این راستا هر روز 50 درصد کارکنان شهرداری در محل کار حضور دارند. اگرمردم رعایت کنند تا عید نوروز پیک را خواهیم گذراند و هرچقدر مردم کمتر رعایت کنند، دوره بیماری طولانی‌تر خواهد شد و بازاریان زیان خواهند کرد. شهر ما زیارتی است و نیامدن افراد به مشهد، به اقتصاد ضربه می‌زند؛ بنابراین ما باید شهر مشهد را هرچه زودتر از این بحران به سلامت عبور دهیم که این کار با همراهی مردم امکان‌پذیر است.

باید 15 روز سبک زندگی خود را تغییر دهیم

کلائی خاطرنشان کرد: ما تحت فشار شدید هستیم و مبارزه با ویروس کرونا را تا زمانی که دانشگاه علوم پزشکی آژیر سفید اعلام کند، ادامه می‌دهیم اما ما به تنهایی هرچقدر ضدعفونی کنیم، ازدحام مردم آن را بی‌اثر می‌کند. ما باید 15 روز سبک زندگی خود را تغییر دهیم؛ یعنی در خانه بمانیم، از شبکه‌های مجازی و با استفاده از تصویر و صدا با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم تا ویروس منتقل نشود و خانواده‌ها و دانش‌آموزان از شبکه آموزش استفاده کنند. از امشب یک نفر مسؤل شود تا بر رفت‌وآمدها و مسائل بهداشتی خانواده نظارت کند. مردم نکات بهداشتی را رعایت کرده در نقاط پر ریسک وارد نشوند.

وی ادامه داد: فروشگاه‌های شهرما در خصوص ارزاق و میوه و صیفی‌جات با معاونت اقتصادی استانداری هماهنگ است. بسیار بسیار مهم است که مردم همراهی کنند، اگر همراهی آنان را داشته باشیم می‌توانیم مانند تمام رکوردهایی که در مشهد زده‌ایم، به برکت مضجع شریف اما رضا(ع) و قهرمانانی که در دانشگاه علوم پزشکی داریم، این بحران را با کمترین هزینه پشت سر بگذاریم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها