تامین پایدار برق با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها

 گازرسانی 300 میلیون مترمکعبی به نیروگاه‌ها در فصول گرم سال که با بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی محقق شده، باعث شده تا تولید برق کشور در تابستان پایدار شود.

تامین پایدار برق با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها
کد خبر: 389979
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۰۹:۰۳:۱۵

اعتمادآنلاین| افزایش تولید در پارس جنوبی در سالیان اخیر باعث ایجاد تحولی عظیم در بخش‌های مختلف کشور شده است به طوری که در حال حاضر 630 میلیون متر مکعب ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک وجود دارد که با راه‌اندازی سکوهای باقی مانده فاز 13 این ظرفیت از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور می‌کند.


از سوی دیگر، شرایط پایدار عملیاتی و بهره‌برداری مناسب از تاسیسات پالایشگاهی پارس جنوبی پشتوانه مناسبی برای تمام مصرف کنندگان گاز در کشور است.


در همین راستا «هادی هاشم زاده فرهنگ» مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، روند شاخص های عملکردی کیفی تولید مجتمع گاز پارس جنوبی را عامل تولید خوب می داند و می گوید: مهمتر از اعداد و ارقام، عملکردی مناسبی است که با وجود تحریم ها، شاهد آن هستیم. به طوری که توانسته ایم در طول سه سال گذشته، توقفات اضطراری و خارج از برنامه در مجتمع را مدیریت کنیم و در نتیجه تولید نیز افزایش یافت.


وی با بیان اینکه شاخص‌های عملکردی مجتمع در پالایشگاه‌های قدیمی نزدیک به 100 درصد قابلیت اطمینان را نشان می دهد، معتقد است با برنامه ریزی منسجم برای تعمیرات اساسی نیز می توان فرصت تولید را بیشتر کرد، کاری که در سال جاری نیز انجام شد و قرار است در سال های آینده بهبود یابد.


تأثیر این توسعه و پایداری تولید، افزایش گازرسانی به نیروگاه هاست که علاوه بر ایجاد رفاه عمومی باعث بهبود شرایط زیست محیطی نیز می شود.


در واقع گازرسانی روزانه تا 300 میلیون مترمکعب گاز در فصول گرم سال به نیروگاه‌ها باعث شده مردم در روزهای گرم سال بدون برق نمانند.

در فصل سرد سال نیز از آنجا که گازرسانی به بخش خانگی در اولویت قرار دارد، روزانه حدود 70 میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه ها قرار می‌گیرد و بقیه نیاز خود را با مصرف سوخت مایع، گازوئیل و مازوت تامین می‌کنند.


مطابق آمار شرکت ملی گاز ایران در آذرماه روزانه به‌طور میانگین 90 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های کشور تحویل شده و این آمار برای دی ماه به‌طور میانگین برابر 60 تا 70 میلیون مترمکعب در روز بوده است.

همچنین در سال 97، حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها 67 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بود. در حالی که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، 52 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شده است.


نکته جالب رشد چشمگیر گازرسانی به نیروگاه ها در سال های اخیر است چرا که در سال های 92، 93 و 94 به ترتیب تنها 35، 50 و 57 میلیارد به نیروگاه ها گاز تحویل می شده است. این رشد گازرسانی در حالی صورت گرفته که توسعه شبکه گاز را در بخش شهری، تجاری و صنایع نیز در سالیان اخیر شاهد بوده‌ایم.


در این میان، پالایشگاه های گازی پارس جنوبی که مهمترین عرضه کننده انرژی در کشور هستند و هم اکنون سهم قابل توجهی در سبد انرژی با تولید 75 درصد از گاز را دارند، نقش مؤثری در توسعه گازرسانی و بهبود شرایط نیروگاه ها داشته اند.


به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز نیروگاه ها در فصل سرد سال باید حدود 170 میلیون متر مکعب سوخت معادل مصرف کنند که ارسال گاز در فصول گرم باعث حذف این میزان سوخت مایع و ارزش افزوده نیز شده است.

اکنون همه نیروگاه‌ها به جز چابهار و کنارک، از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، همچنین عمده نیروگاه‌های مقیاس کوچک نیز به شبکه گاز دسترسی دارند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها