در پی تلفات بیش از۲۰ هزار پرنده در تالاب میانکاله

دامپزشکی بیانه منسوب به شکارچیان را به رسمیت نمی‌شناسد

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی اعلام کرد که سازمان دامپزشکی بیانه منسوب به شکارچیان را که گفته شده در تالاب میانکاله سم ریخته‌اند، به رسمیت نمی شناسد زیرا مدارک و مستندات دامپزشکی نشان دهنده تلفات پرندگان بر اثر سم بوتولیسم است.

دامپزشکی بیانه منسوب به شکارچیان را به رسمیت نمی‌شناسد
کد خبر: 390325
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۵:۴۴:۴۸

اعتمادآنلاین| چندی پیش در بیانیه منسوب به شکارچیان شرق مازندران ادعا شد که آنها این سم را در انتقام از دولت و به خصوص محیط زیست در تالاب میانکاله ریخته اند، که سازمان دامپزشکی این ادعا را رد کرد و آن را بی اساس دانست.

علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در این باره گفت: نمونه برداری های متعددی از تالاب میانکاله انجام شد و در تمام نمونه‌ها هیچ آثاری از سموم دفع آفات، سموم شیمیایی و فلزات سنگین یافت نشده است.

وی ادامه داد: وقتی چیزی یافت نشده به تبع ادعای مطرح شده توسط شکارچیان شرق مازندران نیز از نظر ما بی اساس است. از طرفی این سوال پیش می آید که برای سازمان دامپزشکی چه نفعی دارد که بخواهد پنهان کاری کند؟ مگر سال 1396 در تالابی در استان گیلان به صراحت از ابتلا پرندگان به انفولانزای H5N6 خبر ندادیم؟ حالا چرا باید دراین مقطع پنهان کاری صورت بگیرد؟

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با تاکید براینکه ادعای مطرح شده باید بر اساس مدارک و مستندات باشد گفت:بیانه‌ایی که اخیرا منسوب به شکارچیان شرق مازندران در فضای مجازی منتشر شده را به رسمیت نمی‌شناسیم زیرا در نمونه های بررسی شده از تالاب میانکاله تاکنون هیچ ردپایی از سموم دفع آفات، سموم حشره کش و فلزات سنگین پیدا نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد:در حال بررسی علت تلفات پرندگان تالاب میانکاله در استان گلستان هستیم، ولی آنطور که شواهد نشان می دهد احتمالا تلفات این پرندگان نیز براثر همین سم بوتولیسم بوده است.

اکبرشاهی بابیان اینکه سم بوتولیسم جزو سموم بایو توکسین است که توسط باکتری در محیط و به دلیل شرایط اکوسیستمی محیط و کمبود اکسیژن تولید می شود، اظهار کرد: بوتولیسم توسط باکتری تولید می‌شود و به گونه ای نیست که به صورت آزاد قابل تهیه باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها