کد خبر: 390335
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۵:۵۷:۱۸
| |

رونق در بازار گواهی ظرفیت با ورود متقاضیان جدید/افزایش سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌

معاون شرکت تولید نیروی برق حرارتی از ایجاد رونق در بازار گواهی ظرفیت خبر داد.

رونق در بازار گواهی ظرفیت با ورود متقاضیان جدید/افزایش سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌
کد خبر: 390335
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۵:۵۷:۱۸

اعتمادآنلاین| حمیدرضا عظیمی ضمن بیان‌این خبر افزود: مشترکان متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای 5 مگاوات و متقاضیان با قدرت بیش از 5 مگاوات در حال اخذ کد معاملاتی برای حضور در بازار گواهی ظرفیت و تدارک میزان مورد نیاز اوراق گواهی ظرفیت جهت ارائه به مالک شبکه هستند.

وی تصریح کرد: قیمت عرضه این اوراق از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد که هم‌اکنون حدود 2،600،000 کیلووات تقاضا توسط 100 متقاضی وجود داشته که برای حضور در این بازار و تدارک میزان مورد نیاز اوراق خود در حال اخذ کد معاملاتی هستند.

عظیمی با اشاره به آغاز فعالیت رسمی بازار گواهی ظرفیت در 28‌ بهمن ماه و عرضه 114،000 اوراق گواهی ظرفیت توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین و مقررات مربوطه واگذاری انشعاب به مشترکین متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای 5 مگاوات و متقاضیان با قدرت بیش از 5 مگاوات مستلزم ارائه مستندات مربوط به حصول اطمینان از تدارک ظرفیت تولید برق(ظرفیت متعلق به خود یا خریداری شده) هستند.

وی با اشاره به افزایش حدود 4 درصدی قیمت این اوراق از ابتدای هفته جاری نسبت به نرخ پایه تصریح کرد: ارزش ذاتی این اوراق بر‌اساس پارامترهای موثر در بهای تمام‌شده ساخت نیروگاه‌ها قابل استخراج است.

عظیمی افزود: در این راستا مالکین نیروگاه‌ها برای نیروگاه‌هایی که از سال 1395 به بعد وارد مدار شده‌اند می‌توانند نسبت به انتشار اوراق گواهی ظرفیت در بورس انرژی اقدام نموده و متقاضیان اتصال به شبکه نیز قادر خواهند بود به سهولت و سرعت از طریق بورس و با قیمتی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، نسبت به تهیه اوراق مذکور اقدام و به عنوان پیش نیاز اتصال به شبکه سراسری برق اقدام نمایند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: رونق ایجادشده در بازار گواهی ظرفیت کمک شایانی به رشد سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌ها و تامین برق مطمئن و پایدار در شبکه می‌کند که امیدواریم این روند با سرعت بیشتر ادامه یابد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها