واکنش‌ها به کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا

بانک مرکزی آمریکا پس از این که ترمز اقتصاد جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا کشیده شد، وارد عمل شد و روز سه شنبه نرخهای بهره را 50 واحد کاهش داد.

واکنش‌ها به کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا
کد خبر: 390949
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۱:۱۴:۲۸

اعتمادآنلاین| بانک مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد عوامل بنیادین اقتصاد آمریکا قوی مانده اند. با این همه ویروس کرونا ریسکهای در حال تغییر مداوم را برای فعالیت اقتصادی ایجاد می کند.

این بانک مرکزی نرخ صندوقهای فدرال را بین یک تا 1.25 درصد کاهش داد و نرخ هدف خود را نیم درصد پایین برد. همچنین اعلام کرد اگر وضعیت وخیمتر شود، دوباره اقدام خواهد کرد. اقدام اخیر ممکن است زمینه را برای تسهیل بیشتر سیاست پولی از سوی سایر بانکهای مرکزی جهان هموار کند.

اگرچه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که عوامل بنیادین اقتصاد آمریکا قوی مانده اند اما برای نخستین بار از زمان اوج بحران مالی در سال 2008 است که بانک مرکزی آمریکا خارج از نشست سیاستگذاری خود نرخهای بهره را کاهش می دهد. این اقدام بانک مرکزی آمریکا نشان می دهد مقامات آمریکایی بر این باور بودند که نمی توانند تا زمان برگزاری نشست کمیته سیاستگذاری تا دو هفته دیگر صبر کنند.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی این موضوع را تایید کرد و گفت: بانک مرکزی به این نتیجه رسید که ریسکهای متوجه دورنمای اقتصادی تغییر پیدا کرده اند.

وی اظهار کرد: سیاست پولی ویروس کرونا را درمان نمی کند اما اقدامات ما از رونق اقتصادی حمایت خواهد کرد و از سخت شدن شرایط مالی برای فعالیت اقتصادی جلوگیری کرده و اعتماد تجاری و مصرفی را تقویت می کند.

با این حال دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از این اقدام راضی نبود و خواستار کاهش بیشتر نرخهای بهره شد. تحلیلگران بانک جی پی مورگان پیش بینی کردند که 50 درصد احتمال کاهش نرخهای بهره آمریکا به صفر در سال میلادی جاری وجود دارد.

واکنش فوری به اقدام بانک مرکزی آمریکا مثبت بود و بازارهای مالی صعود کردند و قیمتهای نفت بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد اما تا پایان روز وضعیت بازارها منفی شد.

با این حال شیوع ویروس کرونا ادامه دارد و در همه کشورها رو به گسترش است. هند تا روز دوشنبه پنج مورد ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرد در حالی که ژاپن از احتمال تاخیر در برگزاری المپیک توکیو خبر داده است. کوتاه و مختصر، ادامه شیوع ویروس کرونا خسارات نامعلومی را بر اقتصاد جهانی تحمیل خواهد کرد.

پیش بینی ها در خصوص دورنمای تقاضا برای نفت مداوم از سوی تحلیلگران بازبینی شده و کمتر برآورد می شود. آژانس بین المللی انرژی که ابتدای امسال پیش بینی کرده بود تقاضا برای نفت 1.2 میلیون بشکه در روز در سال 2020 رشد می کند، رقم مذکور را به 0.825 میلیون بشکه در روز پایین برده است. سایرین هم بدبین بوده و بازبینی نزولی شدیدتری در آمار خود ارایه کرده اند. شرکت مشاوره FGE در سوم مارس اعلام کرد تقاضا برای نفت 220 هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحقق چنین پیش بینی‌هایی برای تولیدکنندگان نفت فاجعه آمیز خواهد بود. بازار پیش از شیوه ویروس کرونا هم با مازاد عرضه روبرو بود. کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز یا بیشتر از تقاضا برای نفت تولیدکنندگان اوپک پلاس و شیل آمریکا را در موقعیت خطیری قرار می دهد.

کمیته فنی مشترک اوپک پلاس در دیدار روز سه شنبه خود در وین، کاهش تولید بین 600 هزار تا یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم را توصیه کرد. این توصیه ممکن است به معنای آن باشد که روسیه و عربستان سعودی که دو عضو بزرگ گروه اوپک پلاس هستند، به توافق برای مقابله با افت قیمتها نزدیک شده اند. این رقم علاوه بر عرضه 2.1 میلیون بشکه در روز است که در حال حاضر از سوی گروه اوپک پلاس محدود شده است. این تولیدکنندگان روزهای پنج شنبه و جمعه در وین دیدار خواهند کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها