کد خبر: 391040
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۳:۰۲:۰۲
| |

حسین میرمحمدصادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی:

امکان قانونی برای بررسی لایحه بودجه طبق اصل 85 وجود نداشت

معاون قوانین مجلس گفت: تمام راه های بررسی بودجه سال 99 نیازمند برگزاری نشست علنی صحن مجلس بود لذا با کسب اجازه از رهبری مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه به شورای نگهبان ارسال شد.

امکان قانونی برای بررسی لایحه بودجه طبق اصل 85 وجود نداشت
کد خبر: 391040
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۳:۰۲:۰۲

اعتمادآنلاین| حسین میرمحمدصادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، در توضیح روند بررسی لایحه بودجه سال 1399 و کسب اجازه از مقام معظم رهبری برای ارسال لایحه مصوب کمیسیون تلفیق بودجه به شورای نگهبان، گفت: با توجه به اینکه290 نماینده ضمن حضور در یک مکان و زمان مشخص و برقراری تماس با یکدیگر تردیدی وجود ندارد که صحن مجلس از جهت سرایت ویروس کرونا یکی از بدترین فضاها قلمداد می شود. نمایندگان در حالی از حوزه های انتخابیه مختلف در صحن حاضر می شوند که پیش از این در تجمعات گسترده انتخابات حضور داشتند بنابراین این فضا مناسب برای شیوع ویروس کروناست، شیوعی که به سادگی می تواند موجب سرایت ویروس به شهرهای مختلف شود. از این رو توقف جلسات علنی یکی از امور لازم و واجب بود.

عدم امکان قانونی برای بررسی لایحه بودجه طبق اصل 85

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر جلسه ای که بعد از انتخابات و نشست بررسی کلیات لایحه بودجه تشکیل شد به لحاظ تعداد نمایندگان به حد نصاب نرسید، از این رو امکان تشکیل جلسه و به حد نصاب نرسیدن به لحاظ تعداد نمایندگان یکی از احتمالات ممکن بود. در مجموع امکان برگزاری جلسات طولانی با توجه به شرایط اضطراری کشور وجود نداشت.

وی افزود: تمام راه هایی که بتوان لایحه بودجه سال 1399 اعم از تصویب لایحه بودجه به صورت دو یا سه دوازدهم یا بررسی لایحه به صورت اصل 85 قانون اساسی را تعیین تکلیف و به گونه ای مورد بررسی قرار داد نیازمند تشکیل جلسات صحن بود، البته ابهامی در مورد ارجاع لایحه به کمیسیون وجود داشت مبنی بر اینکه امکان بررسی لایحه بودجه طبق اصل 85 قانون اساسی وجود ندارد زیرا به موجب این اصل تعیین تکلیف قوانین با ماهیت دایمی را می توان به کمیسیون تخصصی واگذار کرد اما قانون بودجه ماهیتی موقتی دارد.

تصویب بودجه چند دوازدهم تعیین تکلیف بودجه را به نیمه سال 1399 موکول می کرد

میرمحمدصادقی با بیان مشکلات تصویب بودجه چند دوازدهم، ادامه داد: در صورت تصویب بودجه چند دوازدهم هم امکان تعیین تکلیف بودجه سال 1399 تا پایان اردیبهشت یا خرداد ماه وجود داشت، این در حالی است که مجلس یازدهم شورای اسلامی کار خود را هفتم خرداد ماه سال آینده شروع می کند لذا تشکیل جلسات، کمیسیون های تخصصی و در نهایت کمیسیون تلفیق بودجه، ارجاع لایحه بودجه به کمیسیون و طرح کلیات و جزییات لایحه در صحن و ارسال به شورای نگهبان زمان زیادی را صرف می کند و با گذشت این فرایند تعیین تکلیف بودجه سال 1399 به پایان تابستان موکول می شد که در این شرایط دولت مجبور به اداره کشور برای چند ماهی بدون بودجه می شد.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی تصریج کرد: تعیین تکلیف لایحه بودجه سال 1399 یک کار اضطراری بود زیرا شرایطی ایجاد شد که به هیچ عنوان تعیین تکلیف بودجه در صحن امکان پذیر نبود. البته بهترین حال تعیین تکلیف لایحه بودجه سال 1399 پیش از انتخابات بود اما بررسی لایحه در کمیسیون های تخصصی و تلفیق به طول انجامید لذا این لایحه به بعد از انتخابات موکول شد.

تکلیف مالی سال 1399 با تصمیم بودجه ای مجلس مشخص شد

وی ادامه داد: با توجه به مجموع راه های بررسی شده؛ تنها راه ممکن برای حل موضوع ورود رهبری بود از این رو این موضوع مبنای سوالی شد و طی نامه ای از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی خدمت مقام معظم رهبری مطرح شد، در نهایت هم ایشان با ارسال مصوبه کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان موافقت کردند. با این شرایط دولت از ابتدای سال آینده تکلیف شرایط، حقوق و دستمردها و پروژه های خود را می داند.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه تصمیم درباره بودجه موجب شد تا تکلیف مالی سال 1399 مشخص شود، گفت: زمانی که هیات رئیسه درباره لایحه بودجه سال آینده تصمیم گرفت، معاونت قوانین نیز ایراداتی که ممکن بود شورای نگهبان به برخی از مواد لایحه بگیرد مانند مغایرت برخی موضوعات با قانون اساسی یا اشکالات نگارشی را بررسی و به کمیسیون تلفیق بودجه ارایه کرد لذا کمیسیون تلفیق در جلسه ای که تشکیل داد، ایرادات را مرتفع کرد تا بررسی بودجه سریع تر انجام شود.

تمدید سرپرستی وزارت جهاد تا تحقق شرایط برگزاری صحن مجلس

معاون قوانین مجلس دهم یادآور شد: مقام معظم رهبری در ارتباط با رأی اعتماد وزیر جهاد کشاورزی نیز ورود و سرپرستی وزارتخانه را تا زمانی که امکان برگزاری جلسه علنی صحن مجلس تحقق پیدا کند، تمدید کردند زیرا مدت زمان قانونی اداره وزارتخانه با سرپرست تمام و وزیر پیشنهادی دولت به مجلس معرفی شده بود اما امکان برگزاری جلسه علنی برای این موضوع هم وجود نداشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها