کد خبر: 391763
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ۰۹:۳۳:۴۰
| |

طاعون چند قرن پیش درباره «کرونا» چه نکاتی به ما می‌آموزد؟

علل شیوع طاعون و بیماری کرونا بسیار متفاوت است، اما پیامد‌های اجتماعی این دو شیوع به طرز نگران‌کننده‌ای شبیه به هم است.

طاعون چند قرن پیش درباره «کرونا» چه نکاتی به ما می‌آموزد؟
کد خبر: 391763
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ۰۹:۳۳:۴۰

اعتمادآنلاین| واژه قرنطینه به معنای «40 روز» است که از کلمه ونیزی ریشه گرفته است. این 40 روز همان مدت زمان قرنطینه‌ای است که در زمان طاعون به کشتی‌های تجاری تحمیل می‌شد. مقامات شهری دوره رنسانس (که با حمله‌های مکرر طاعون مواجه بودند) رویکرد آماری ما را برای پیگیری شیوع ویروس کرونا توسعه دادند.

مقامات شهر میلان در دهه 1450 و مقامات شهر ونیز در دهه 1530 شروع به ثبت همه مرگ و میر‌ها به شکل روزانه کردند تا بر شیوع بیماری نظارت و دقت کاملی داشته باشند.

دکترهانا مارکوس استادیار تاریخ علم در دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای در نیویورک تایمز به بررسی تجارب ایتالیا از نابود کردن طاعون می‌پردازد.

شهری که حدود 600 سال قبل کلمه قرنطینه را برای جهانیان تعریف کرده بود مجدد با یک اپیدمی بزرگ مواجه شده است. در 23 فوریه سال جاری مقامات ونیز روز‌های پایانی جشنواره سالانه خود را متوقف کردند. جشنواره‌ای که انبوهی از گردشگران را به این شهر زیبای جهان کشانده بود و ازدحامی چشمگیر ایجاد کرده بود. علت لغو زودهنگام این مراسم، ورود ویروس کشنده و خطرناک کرونا به ایتالیا بود.

تجربه طولانی‌مدت ایتالیا در مورد مبارزه با جهانی شدن طاعون


اگرچه علل شیوع طاعون و بیماری کرونا بسیار متفاوت است، اما پیامد‌های اجتماعی این دو شیوع به طرز نگران کننده‌ای شبیه به هم است.

هانا مارکوس به عنوان یک مورخ پزشکی می‌گوید: «تحقیقات من بر اوایل دوره مدرن و تاریخ ایتالیا از سال 1400 تا 1700 میلادی متمرکز است. در این دوران، بیشتر رویکرد‌های بهداشت فعلی ما، در واکنش به شیوع بیماری طاعون ظهور پیدا کرد.

انگلستان در قرن هفدهم، لیست کشته‌های ویروس طاعون را به صورت هفتگی در مطبوعات با عنوان «خداوند به ما رحم کند» چاپ کرد.

ایتالیا در دوره رنسانس از ایالت‌های کوچک زیادی تشکیل شده بود و به دلیل شیوع طاعون، مسافرت بین آن‌ها به شکل منظم محدود شده بود.

مسافرانی که در این دوران بین مناطق مختلف حرکت می‌کردند مجبور به حمل گذرنامه‌هایی شده بودند که توسط دولت‌های محلی صادر شده بود و گواهی می‌داد که آن‌ها از مکان‌های عاری از طاعون مسافرت می‌کردند.

جیووانی بوکاسیو، شاعر و محقق قرن چهاردهم در یکی از اشعار خود به وضعیت شیوع بیماری عکس العمل نشان داده و از قوانین بسیار عجیب ابراز ناراحتی کرده بود. اما دلیل نگرانی او چه بود؟ شاید گفت که با وجود فراخوان ماکیاولی در سال 1513 برای اتحاد ایتالیایی ها، این کشور مدت‌ها بعد در سال 1861 به یک کشور واحد تبدیل شد.

در حال حاضر ویروس کرونا به ایتالیا حمله کرده و از آنجایی که نخستین کشور اروپایی است که با اپیدمی شدید این ویروس مواجه شده است؛ بنابراین ویروس کرونا با هویتی ایتالیایی شناخته می‌شود. اما به نظر می‌رسد روش مقابله با کرونا در داخل مرز‌های ایتالیا، این روز‌ها بی شباهت به صد‌ها سال پیش نیست، چرا که دولت‌های منطقه‌ای علاوه بر بستن مرز‌های شهری خود با برخی از شهر‌های درگیر کرونا، در تلاشند خود را از سایر شهر‌ها جدا کنند.

از همه جالب‌تر و برجسته‌تر این است که استان باسیلیکاتا قرنطینه 14 روزه‌ای را برای تمامی شهروندانی که از پیمونت، لومباردی، ونتو، امیلیا رومانا و لیورژیا وارد می‌شوند به تصویب رسانده است این اقدامات بیش از کنترل‌های بهداشتی رایج است.

به نظر می‌رسد هویت‌های منطقه‌ای در ایتالیا زیر سایه وحشت از کرونا برجسته‌تر از هر زمان دیگری شده است. این موضوع ممکن است منجر به تنش بین اقدامات مقامات محلی و ملی شود که برای مهار شیوع کرونا در ایتالیا تلاش کرده اند.

علاوه بر تشدید منطقه‌گرایی در ایتالیا حتی ممکن است ویروس کرونا به افزایش خشونت علیه اقلیت‌ها یا تشدید نژادپرستی منجر شود. خشونت علیه یهودیان یکی از پیامد‌های اجتماعی شیوع بیماری طاعون در اروپا در اواخر قرون وسطی بود. یهودیان متهم می‌شدند که ضمن مسوم کردن چاه ها، طاعون را اشاعه می‌دهند.

از آغاز شیوع ویروس کرونا، ما شاهد دیدگاه منفی نسبت به آسیا و اعمال خشونت‌آمیز گوناگونی علیه آسیایی‌ها بوده ایم. ما باید از گذشته بیاموزیم، این حملات خشونت آمیز را به عنوان ضرب و شتم‌های خطرناک، مورد شناسایی قرار دهیم و سریع و سخت برخورد کنیم. در ایتالیا، احساسات ضد مهاجرتی نیز همراه با شیوع ویروس کرونا رو به افزایش پیدا کرده است و وزارت کشور ایتالیا اعلام کرد: 276 مهاجر غیرقانونی که طی هفته گذشته دستگیر شده اند به علت بررسی آن‌ها به عنوان فرد مشکوک به کرونا در مکان‌هایی قرنطینه شده اند حتی رهبران احزاب افراطی ایتالیا در حال آتش افکندن در شعله‌های ترس و خشم عمومی هستند.

دولت ایتالیا در پاسخ به اعتراضات ملی و خشم عمومی و برای تنش زدایی در مواجهه با بحران کرونا، بندر‌های خود را به روی تمامی مهاجران بسته است که این نوع رفتار‌ها را با گروه‌های آسیب پذیر در زمان شیوع طاعون شاهد بودیم. در آن زمان مهاجران، روسپیان، یهودیان و فقیران به دلیل شیوع طاعون سرزنش می‌شدند.

در ماه‌های آینده که ویروس کرونا به روند شیوع خود ادامه می‌دهد ما نه تنها باید بدن خود را در برابر ابتلا به بیماری محافظت کنیم، بلکه باید خود را در برابر رفتار‌های نادرست، آسیب پذیر، مخرب زا و غرایز انسانی خشن کنترل کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها