پویا رفویی عنوان کرد

تبدیل نویسنده‌ها به فروشنده‌های دوره‌گرد

 پویا رفویی با بیان این‌که پناه‌ آوردن مترجمان و نویسندگان به فضای مجازی دلیل واحدی ندارد، می‌گوید: ما ناشرانی را سرغ داریم که به صورت پنهان‌کارانه‌ای به نویسنده‌ها فشار می‌آورند و می‌گویند اگر کتابت را بیشتر بفروشی درصدت بیشتر می‌شود؛ این موضوع عملا نویسنده‌ها را به فروشندگان دوره‌گرد آثار تبدیل می‌کند.

تبدیل نویسنده‌ها به فروشنده‌های دوره‌گرد
کد خبر: 392085
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۱۰:۳۵:۲۰

اعتمادآنلاین| ‌ این مترجم و منتقد ادبی، درباره تبلیغ کتاب با بیان این‌که سررشته‌ای از بازاریابی ندارد و به عنوان مخاطب این‌ حرف‌ها را می‌زند، اظهار کرد: مسئله‌ عمده‌ای که وجود دارد، تشتتی است که در عرضه کتاب به واسطه انحصارها به وجود آمده است. درباره این تشتت هم باید بگویم ما در مواجهه با عرضه و تولید کتاب دو هنجار مهم داریم که بعد از جنگ جهانی دوم در اکثر نقاط جهان برقرار بوده است؛ یکی شکاف بین پرفروش‌ها و دیرفروش‌هاست که در کشور ما ابدا رعایت نمی‌شود. فروش کتاب‌های پرفروش یک بازه زمانی کوتاه‌مدت را دربر می‌گیرد و می‌توان برای عرضه‌ کتاب‌های دیرفروش هنجارهای دیگری را ارائه کرد. اما در ایران ناشر کتاب نویل شوت یا آنا گاوالدا را با همان شکل و شمایلی عرضه می‌کند که کتاب‌های کافکا را عرضه می‌کند. بحث بر سر ارزش‌گذاری نیست؛ بحث بر سر ناتوانی سیاست‌گذاری‌های ناشران است که تفاوت بین پرفروش و دیرفروش را تشخیص نمی‌دهند.

او سپس گفت: نکته دیگر تمایز بین همه‌چیزخواران و یکه‌خواران است که هربرت گانس، جامعه‌شناس آمریکایی، درباره آثار فرهنگی مطرح کرده است. در این زمینه ‌نیز در کشور ما تشتت وجود دارد. در کشور ما میان آثار تخصصی و آثار عمومی هیچ‌گونه تمایزی دیده نمی‌شود. ناشرانی هستند که در حالی‌که کتاب «طالع‌بینی» منتشر می‌کنند، کتاب‌های بسیار موشکافانه و حتی کلاسیک فلسفی و علوم انسانی را هم منتشر می‌کنند. این موضوع خود به خود به سطح مخاطبان این‌ ناشران آسیب می‌زند.

رفویی در ادامه بیان کرد: مسئله دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم فاصله‌گذاری یا ایجاد فرصت میان عرضه کتاب و سنجش بازخورد مخاطبان است. تاکنون چندین بار به منزله «همه‌کاره و هیچ‌کاره» به جشن‌ها و جلساتی مربوط به کتاب‌ها دعوت شده‌ام، در حالی‌که آن کتاب‌ها را نخواندم. ناشر به من می‌گوید مهم نیست کتاب را نخوانده‌ای، بیا. این نشان می‌دهد اساسا بین زمان تولید کتاب، قرار گرفتن در دسترس مخاطبان تا خوانده شدنش هیچ فرصتی وجود ندارد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها