سعید دهقان، وکیل دادگستری:

اعتماد عمومی و همبستگی اجتماعی در مقابله با مشکلات موثر است

یک وکیل دادگستری گفت: همبستگی ملی که نهادهای مدنی حلقه واسط هستند، بازگشت به  اعتماد عمومی به جامعه است که می‌تواند کمک بسیار بزرگی کند، به شرطی که نقش نهادهای مدنی جدی گرفته شود.  

اعتماد عمومی و همبستگی اجتماعی در مقابله با مشکلات موثر است
کد خبر: 392273
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۸:۰۴:۰۳

اعتمادآنلاین| سعید دهقان، وکیل دادگستری، درباره اینکه در شرایط فعلی اعتماد عمومی، همبستگی ملی و مشارکت اجتماعی مردم چه تاثیری بر مقابله با کرونا دارد؟ گفت: در حال حاضر هم اعتماد عمومی و هم همبستگی اجتماعی مردم می تواند در مقابله با مشکلات موثر باشد ولی گاهی اوقات شاید شرایط خوشایند نباشد و مردم از آن فاصله زیادی داشته باشند.

وی افزود: تامین اعتبارات عمومی می تواند مقدمه ای برای همبستگی ملی باشد یا با سرمایه های اجتماعی رابطه دارد که می تواند سرمایه اجتماعی را ایجاد و تقویت کند و سرمایه اجتماعی هم بنیان های اعتماد عمومی را تقویت کند.

دهقان تصریح کرد: بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و ناراستی که در این اتفاق رخ داد، اعتماد عمومی ضربه خورد و شاید در بدترین شرایط، ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد. اعتماد عمومی در طول زمان ایجاد می شود و هم باعث تقویت سرمایه‌های اجتماعی می‌شود و هم بنیان‌های همبستگی ملی را ایجاد می‌کند.

دهقان با طرح پرسش هایی مبنی براینکه باید نقش نهادهای مدنی در این میان کجاست؟ آیا جایگاه نهادهای مدنی به درستی شناخته شده است؟ اگر نهادهای مدنی در کشور جایگاه دارند باید امروز از آنها استفاده کنند؟ گفت: امروز واقعا نیازمند یک حماسه از نهادهای مدنی هستیم. امروز می توانستیم در مورد همبستگی ملی در جلوگیری از ویروس کرونا از نهادهای مدنی مانند سمن ها استفاده کنیم. متاسفانه سرمایه های اجتماعی ما خیلی تقویت نشده و تضعیف شده است.

وی ادامه داد: برای جلب اعتماد عمومی به خاطر داشته باشیم که باید با جامعه صادق باشیم و آسیب هایی را که در این مدت زدیم جبران کنیم زیرا ممکن است یک شبه تمام آنچه را که در طول سالیان به دست آوردیم با یک رفتار خلاف واقع از بین ببریم.

این وکیل دادگستری افزود: همبستگی ملی که نهادهای مدنی حلقه واسط هستند، بازگشت اعتماد عمومی به جامعه است که می تواند کمک کند به شرطی که نقش نهادهای مدنی جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: باید نقش روشنفکران و نخبگان جامعه را جدی گرفت و اگر بین نخبگان و روشنفکران اتحاد صورت گیرد، مقدمات همبستگی ملی فراهم می شود. متاسفانه در این بین و در قضیه کرونا برخی از سلبریتی‌ها بر اساس هیجان به وسط میدان آمدند و با تبلیغات دروغ اقداماتی کردند که بیش از اینکه به همبستگی ملی کمک کند بیشتر منفعت طلبانه بود.

دهقان در پایان افزود: متاسفانه در مشارکت‌های اجتماعی مردم اول منفعت خودشان را می بینند و منافع شخصی خود را علیه منافع عمومی یا خیر عمومی جامعه می دانند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها