عربستان خرید سلاح را 130 درصد افزایش داد

گزارش یک موسسه بین‌المللی حاکی از آن است که در پنج سال گذشته، خرید اسلحه میان کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی، رشد چشمگیری داشته است.

عربستان خرید سلاح را 130 درصد افزایش داد
کد خبر: 392702
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۰۸:۳۱:۲۲

اعتمادآنلاین| موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم می‌گوید فروش اسلحه به کشورهای خاورمیانه در پنج سال گذشته روند رو به رشدی داشته و با وجود سهم بالای بازار آمریکا، فرانسه موفق شده فروش قابل توجهی در این منطقه داشته باشد.

بر پایه گزارش این موسسه، فروش سلاح در جهان از سال 2003 به این سو روندی صعودی داشته و در فاصله 2015 تا 2019 در مقایسه با دوره 2010 تا 2014، حدود 5.5 درصد افزایش یافته است.

گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم نشان می‌دهد که واردات اسلحه توسط کشورهای خاورمیانه طی 5 سال گذشته 61 درصد افزایش یافته و 35 درصد از مجموع خرید جهانی سلاح را طی این مدت به خود اختصاص داده است.

در میان کشورهای خاورمیانه، عربستان شاهد رشد 130 درصدی واردات اسلحه بوده و پس از هند به دومین خریدار بزرگ سلاح در جهان بدل شده است. آمریکا 73 درصد و انگلیس 13 درصد سلاح مورد نیاز عربستان در 5 سال گذشته را تامین کرده‌اند.

مطابق این گزارش، فرانسه طی 5 سال گذشته به سومین صادرکننده سلاح در جهان بدل شده و 7.9 درصد سهم بازار اسلحه جهان را به خود اختصاص داده، سهمی که در مقایسه با دوره زمانی 2010 تا 2014 حدود 72 درصد رشد کرده است. همچنین مصر، قطر و هند از عمده‌ترین خریداران سلاح‌های فرانسه در این مدت بوده‌اند.

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم یادآور شده که آمریکا با سهم 36 درصدی در بازار جهانی سلاح در مقام نخست است و روسیه با وجود کاهش سهم بازارش از 21 به 18 درصد، همچنان دومین فروشنده اسلحه جهان به شمار می‌آید.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها