یک متخصص اپیدمیولوژی

توصیه کافی نیست، باید ورودی و خروجی شهرهای آلوده بسته شود

یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: در شرایط اپیدمی بیماری ناشی از ویروس کرونا در ایران حتما باید سطحی از قرنطینه اجرا شود، باید جلوی ورود و خروج به شهرهای آلوده گرفته شود و مناطق کمتر آلوده مصون نگه داشته شوند. وزارت بهداشت باید قرنطینه را اعلام کند و مدیریت کلان جامعه و نیروهای نظامی و انتظامی اجرا کنند.

توصیه کافی نیست، باید ورودی و خروجی شهرهای آلوده بسته شود
کد خبر: 393103
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ۰۸:۴۱:۵۶

اعتمادآنلاین| حمید سوری افزود: در مورد اپیدمی ها هر تحلیلی که ارائه می شود، برآورد است و هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید کی تمام می شود ولی با توجه به روندی که این اپیدمی در ایران دارد، با توجه به میزان همکاری مردم و اینکه چقدر به توصیه هایی که می شود از جمله پرهیز از سفرها و رفت و آمدها، تماس های نزدیک، اجتناب از اجتماعات، رعایت بهداشت و محافظت در تماس با افراد مشکوک، مدت و میزان اپیدمی و تعداد مبتلایان و میزان مرگ و میر آن می تواند متفاوت باشد.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: هر چقدر این توصیه ها از طرف مردم جدی تر گرفته شود و مردم بیشتر و جدی تر رعایت کنند، احتمال اینکه این اپیدمی زودتر خاموش شود بیشتر است. در واقع شدت و ضعف اپیدمی به میزان همکاری مردم و کنترل های اجتماعی بستگی دارد. در شکل خوشبینانه تا دو هفته آینده روند نزولی و خاموشی اپیدمی می تواند شروع شود اما در شکل بدبینانه می تواند تا سه ماه آینده هم طول بکشد.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: بررسی آمارها نشان می دهد تا حدی سرعت انتشار ویروس کاهش پیدا کرده و مداخلاتی که انجام شده تا حدی موثر بوده است. هر چند فراوانی مرگ ها را داریم. هر چه تعداد مبتلایان بیشتر می شود، سرعت انتشار ویروس کم می شود.

فریب آمار را نخوریم

وی افزود: البته این آمارها به معنای این نیست که باید خوش خیال باشیم و از اقدامات مداخله ای و برقراری محدودیت های لازم دست برداریم. اگر بخواهیم کشور زودتر از این اپیدمی رهایی پیدا کند، لازم است که شدت و سرعت مداخلات بالا برود و در سطح ملی به عنوان معضل جدی تهدید کننده نه فقط به لحاظ بیماری بلکه یک تهدید جدی اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی روانی جامعه در نظر گرفته شود.

سوری گفت: مردم بالاخره تا حدی می توانند سختی های در خانه ماندن و سفر نرفتن را تحمل و مراعات کنند. اگر زودتر مداخلات موثر واقع نشود مردم فرسوده می شوند، از نظر روحی و روانی دچار آسیب می شوند و تبعات ناشی از این اپیدمی به مراتب بیشتر می شود.

این متخصص اپیدمیولوژی درباره میزان افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند گفت: میزان افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند به این بستگی دارد که چه تعداد از افراد به شکل خفیف این بیماری مبتلا می شوند و چقدر به شکل شدید آن. هر چقدر شکل خفیف این بیماری بیشتر باشد بهتر است زیرا مردم زودتر ایمنی پیدا می کنند.

وی افزود: با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که به مردم بگوییم با این بیماری مواجه شوید چون معلوم نیست چه افرادی به شکل خفیف مبتلا و چه افرادی به شکل شدید این بیماری گرفتار می شوند، بنابراین نهایت احتیاط های بهداشتی به خصوص در تماس های نزدیک افراد باید رعایت شود.

سوری اضافه کرد: مهمترین اقدام برای کنترل ویروس کرونا این است که جلوی انتقال بین فردی آن را بگیریم و این به همکاری مردم بستگی دارد. تلاش هایی که وزارت بهداشت و دستگاههای مسئول انجام می دهند یک بخش کار است و بخش عمده رفتار و اقداماتی است که خود مردم انجام می دهند.

ممنوعیت اجتماعات انسانی

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: مردم تا مدتی که اعلام می شود به هیچوجه نباید سفر کنند و به هیچوجه نباید در اجتماعات شرکت کنند. این اجتماعات از جشن تولد، تا مجلس ترحیم یا مراسم و مهمانی های خانوادگی، شغلی، نماز جماعت یا مراسم مذهبی را شامل می شود و اگر مجبور می شوند در جایی حاضر شوند حتما باید فاصله یک تا دومتری را بین یکدیگر رعایت کنند و در مواجهه با افراد مشکوک به بیماری حتما جلوی دهان و بینی خود را بگیرند.

این متخصص ایپدمیولوژی درباره ادعای ابتلای 40 تا 70 درصدی مردم به ویروس کرونا نیز گفت: می دانم که تعدادی از متخصصان عفونی این حرف را زده اند و البته بعدا اصلاح کردند و گفتند منظورشان در یک دوره یکساله بوده است اما در بین اپیدمیولوژیست ها و متخصصان شیوع شناسی کسی را سراغ ندارم که چنین حرفی را زده باشد.

وی افزود: هر اپیدمی یک دوره و روند افزایشی دارد، بعد یک دوره ایستایی است و بعد روند کاهشی، در دوره های قدیم هم وقتی ایپدمی رخ می داده همین دوره ها اتفاق می افتاده است اما اکنون با پیشرفت های علمی باید کاری کنیم که سرعت انتشار کم شود تا تعداد مبتلایان و فوتی ها را در یک دوره کوتاه کم شود و بتوانیم رسیدگی های پزشکی را انجام دهیم.

سوری گفت: مهمترین عاملی که این هدف را محقق می کند این است که مردم توصیه های بهداشتی و محدودیت های سفر و تردد را جدی بگیرند، در خانه بمانند، سفر نروند و جابه جایی ها را به حداقل برسانند. هدف از این توصیه ها ایجاد وحشت بین مردم نیست؛ هدف این است که بیم و امید در کنار هم باشد و با مداخلات به موقع میزان شیوع و تلفات این بیماری را به حداقل برسانیم.

وی درباره اعمال قرنطینه و اینکه آیا لازم بود قم و شهرهای آلوده تر قرنطینه شوند و قرنطینه شهرها چه شرایطی دارد به خبرنگار ایرنا گفت: در این شرایط بهتر است به دنبال مقصر نگردیم و از گذشته صحبت نکنیم که چه کارهایی باید می کردیم و مثلا فلان اقدام را دیر یا زود انجام دادیم. بهتر است از این صحبت کنیم که از حالا به بعد چه کارهایی باید انجام دهیم. اکنون زمان دنبال مقصرگشتن نیست زمانی که اپیدمی خاموش شد می توانیم دنبال مقصر بگردیم و کارشناسان می توانند از اشتباهات صحبت کنند تا درسهایی برای آینده باشد.

مصون نگه داشتن مناطق کمتر آلوده

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: اکنون وقتی از این صحبت می کنیم که باید سرعت انتشار را کم کنیم یعنی شهرها و جمعیت هایی که هنوز دست نخورده هستند را مصون نگه داریم. این کار هم برای مردم و هم برای نظام سلامت مهم است. برای این کار به جایی که روی 80 میلیون نفر تمرکز شود روی مثلا هشت میلیون نفر تمرکز می شود.

وی گفت: در این شرایط یکی از روشها مصون نگه داشتن شهرهای کمتر آلوده است. این کار در واقع نوعی قرنطینه است. وقتی از قرنطینه صحبت می کنیم الزاما ققل و زنجیر کردن شهرها نیست. قرنطینه سطوح مختلفی دارد که متناسب با شرایطی که در هر جامعه است باید اتفاق بیفتد.

سطوح مختلف قرنطینه

سوری افزود: شدیدترین نوع قرنطینه ممکن است مانند کاری باشد که در ووهان چین انجام شد، خفیف ترین آن هم ممکن است مصون نگه داشتن یک خانواده باشد به این نحو که کمتر از خانه بیرون برود و کمتر به سفر برود. هر کدام از این قرنطینه ها بستگی به شرایط یک جامعه و وضعیت بیماری می تواند اجرا شود، یک زمان به طور مطلق و کامل قرنطینه اجرا می شود و یک زمان خفیف تر.

وی گفت: در چین و درشهر ووهان قرنطینه سفت و سختی را اجرا کردند و حتی درِ خانه ها را می بستند تا کسی خارج نشود و توانستند با این کار تا حد زیادی بیماری را کنترل کنند و اکنون سیر نزولی بیماری در چین شروع شده است.

توصیه کافی نیست

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: در کشور ما هم اگر لازم باشد می توان یک قرنطینه سختگیرانه را اجرا کرد سرعت عمل و شدت عمل در این نوع اپیدمی ها هم برای مسئولان و هم برای مردم خیلی مهم است. مسئولان باید سریع تصمیم بگیرند و تصمیمات آنها به سرعت اجرا شود و با شدت هم باید اجرایی شود، اینکه به مردم توصیه کنیم به سفر نروید، مردم هم گوش ندهند و به سفر بروند، نتیجه ای ندارد و اگر با این جور توصیه ها مردم را رو به روی هم قرار دهیم، بسیار غلط است.

سوری گفت: وقتی از شدت عمل و سرعت عمل در انجام قرنطینه صحبت می کنیم یعنی اینکه به هیچ وجه اجازه ندهیم مردم از شهرها خارج شوند تا اینکه بخواهند به شهر مقصد برسند و بعد بخواهیم جلوی آنها را بگیریم، این کار غلطی است.

وی ادامه داد: اکنون در شرایطی که در آن قرار داریم مهم این است که مردم در شهرهایشان بمانند و به هیچ وجه اجازه ندهیم به سفر بروند و حتی خروج از خانه ها هم به ضرورت انجام شود و طبیعی است که باید تمهیدات لازم برای اجرای صحیح این سطح از قرنطینه صورت بگیرد.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: لازمه این کار این است که جلوی خروج وسایل نقلیه از شهرهایی که آلودگی دارند گرفته شود. اجازه ورود به این شهرها داده نشود و به جای اینکه مردم رو به روی هم قرار گیرند، وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی است که این مسائل را کنترل کند.

وی افزود: اجرای این سطح از قرنطینه در شرایط فعلی در کشور ما ضروری است، اما اجرای آن کار وزارت بهداشت نیست، مدیریت کلان جامعه باید این کار را انجام دهد، وزارت بهداشت باید قرنطینه را توصیه کند و سازمانهای متولی نظامی و انتظامی باید آن را اجرا کنند. وقتی اپیدمی در یک کشور رخ می دهد، کنترل آن صرفا وظیفه وزارت بهداشت نیست و مدیریت کلان جامعه باید مسئولیت این کار را به عهده بگیرد.

منبع: ایرنا




اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها