کد خبر: 393966
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ۱۷:۲۱:۲۴
| |

منتظر اوج گیری دوباره نفت نباشید

قیمت نفت با وجود رشد بیش از سه درصدی روز جمعه، تحت تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضا و اقدام تولیدکنندگان بزرگ برای افزایش تولید، در مسیر ثبت بزرگترین کاهش هفتگی از زمان بحران مالی سال 2008 قرار گرفت.

منتظر اوج گیری دوباره نفت نباشید
کد خبر: 393966
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ۱۷:۲۱:۲۴

اعتمادآنلاین| ‌ بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و 12 سنت (معادل 3.4 درصد) افزایش یافت و به 34 دلار و 33 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت روز پنجشنبه بیش از هفت درصد سقوط کرد و از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود 24 درصد کاهش داشته که بزرگترین کاهش هفتگی از زمان ثبت کاهش 26 درصدی در دسامبر سال 2008 است.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و 17 سنت (معادل 3.7 درصد) افزایش یافت و به 32 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا در هفته جاری حدود 21 درصد کاهش داشته که بزرگترین کاهش هفتگی از زمان بحران مالی سال 2008 است.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت سی ام سی مارکتس، بازار نفت هفته دشواری را سپری کرد و در شرایط فعلی امکان بهبود قیمت چشمگیری وجود ندارد.

ممنوعیتهای سفر، لغو برگزاری رویدادها و سایر اختلالات اقتصادی به معنای تقاضای کمتر برای نفت است در حالی که تولیدکنندگان بزرگ در تدارک عرضه بیشتر نفت به بازار هستند که در حال حاضر هم دچار اشباع عرضه است.

پس از شکست مذاکرات هفته گذشته میان اوپک و روسیه، موج جدید عرضه نفت از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در راه است. به نظر می رسد روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است، تمایلی به بازگشت پای میز مذاکره ندارد. مدیر شرکت گازپروم نفت با اعلام برنامه افزایش تولید نفت در آوریل، اظهار کرد: تولیدکنندگان نفت روسیه روز پنجشنبه با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه دیدار کردند اما در این دیدار درباره بازگشت به مذاکره با اوپک صحبتی نشد.

سه منبع آگاه به رویترز گفتند نشست کمیته فنی اوپک و غیراوپک که برای 18 مارس در وین برنامه ریزی شده است احتمالا برگزار نخواهد شد که نشان می دهد فعلا از توافق یا اقدامات بیشتر برای حمایت از بازار خبری نیست.

بر اساس گزارش رویترز، دانیل یرگین، تاریخ نویس انرژی اظهار کرد: ممکن است مدتی طول بکشد تا بازارهای نفت شاهد بهبود باشند زیرا ویروس کرونا سراسر جهان را درنوردیده و زندگی روزمره را مختل کرده است و همزمان عربستان سعودی و روسیه در تلاش هستند بازار را از عرضه لبریز کنند.

با این حال افت قیمت ممکن است برای کاهش عرضه موثر واقع شود. شرکتهای انرژی در آمریکا که بزرگترین تولیدکننده نفت است، به دلیل ریزش قیمتها در تدارک کاهش سرمایه گذاری و برنامه های حفاری هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها