عباس قائدرحمت، نماینده پیشین مجلس:

جلسات علنی مجلس برای اتخاذ تدابیر لازم تشکیل شود/ اصل 79 قانون اساسی برای شرایط خاص جنگی یا اضطراری مثل کرونا شرایطی تعیین کرده است

عباس قائدرحمت، نماینده پیشین مجلس گفت: براساس اصل 79 قانون اساسی، در حالت جنگ و شرایط اضطراری، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار کند که قرنطینه استان، شهر و روستا و معابر نیز می‌تواند از مصادیق آن تلقی شود.

جلسات علنی مجلس برای اتخاذ تدابیر لازم تشکیل شود/ اصل 79 قانون اساسی برای شرایط خاص جنگی یا اضطراری مثل کرونا شرایطی تعیین کرده است
کد خبر: 394863
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۰۸:۳۳:۳۷

اعتمادآنلاین| ‌ عباس قائدرحمت، نماینده پیشین مجلس با اشاره به نقش و جایگاه مجلس در فرایند تصمیم‌گیری‌ها در کشور اظهار داشت: بر اساس اصل 63 قانون اساسی، کشور نباید در هیچ زمانی بدون مجلس باشد تا بتواند به وظایف قانونی خود اعم از وظایف تقنینی و نظارتی عمل کند.

نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مواردی که ضرورت مداخله و حضور موثر و هوشمندانه مجلس شورای اسلامی را ایجاب می‌کند مطابق ماده 156 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در تدوین و تصویب طرح‌های دارای فوریت در شرایط خاص حاکم و کشور است. نمایندگان می‌توانند به ویژه در صورت عدم ارائه لایحه توسط دولت و در شرایط اضطراری به ترتیب در صورت نیاز فوری جامعه «طرح یک فوریتی»، برای جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت «طرح دو فوریتی» و در حالت کاملاً اضطراری و حیاتی و برای مقابله سریع با خسارت حتمی «طرح سه فوریتی» ارائه کنند.

وی اضافه کرد: براساس اصل 79 قانون اساسی، در حالت جنگ و شرایط اضطراری، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار کند که قرنطینه استان، شهر و روستا و معابر نیز می‌تواند از مصادیق آن تلقی شود.

نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط اضطراری فعلی به علت انتشار ویروس کرونا در بسیاری از نقاط کشور شرایط خاص و حتی بعضاً وضعیت قرمز اعلام می‌شود و برخی از کارشناسان از احتمال بیوتروریسم و جنگ میکروبی علیه کشورمان سخن به میان می‌آورند. برخی دیگر نیز آن را یک پدیده طبیعی دانسته و معتقدند که این بیماری صرفاً از طریق ناقلین انسانی از کشور چین به ایران وارد شده است.


وی ادامه داد: در هر صورت انتشار ویروس کرونا آسیب‌های جدی به سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده و روز به روز بر میزان این خسارت‌ها افزوده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا انتشار این ویروس همچنان روند صعودی داشته باشد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رفت مجلس شورای اسلامی با حفظ رعایت نکات بهداشتی و ایمنی به صورت مداوم به فعالیت خود ادامه داده و با ارائه و تصویب طرح‌های فوریت‌دار به ویژه طرح‌های سه‌فوریتی تکالیف و وظایف همه دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران و حوزه‌های مختلف کشور و نحوه مقابله و مبارزه صحیح با این مشکل و پیشگیری از هرگونه سوء استفاده از این آب گل‌آلود و نحوه برخورد قاطع با محتکران و سودجویان و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر انسانی و اقتصادی کشور را به صورت شفاف و دقیق‌تر ترسیم کند.

قائدرحمت اضافه کرد: متاسفانه به جای محوریت مجلس شورای اسلامی در حوزه قانونگذاری و نظارت قانونی بر عملکرد سایر دستگاه‌ها شاهد تعطیلی جلسات علنی مجلس برای مدت زمان نامشخص هستیم و انتظار می‌رود جلسات علنی مجلس در اسرع وقت با حضور آن دسته از نمایندگانی که از سلامت لازم برخوردارند تشکیل شود.


وی ادامه داد: این نمایندگان می‌توانند با تشکیل جلسات و اتخاذ تدابیر لازم به وظایف قانونی خود در کمک به حل این معضل وارد عمل شوند و درخصوص مسائل مهمی اعم از ارتقاء سطح ستاد، ریاست و اعضای آن، وظایف و حیطه اختیارات، اعتبارات مورد نیاز، تفکیک وظایف هر دستگاه و سایر مسائل ضروری مرتبط تصمیم‌گیری کنند.

قائد رحمت پیشنهاد کرد: در صورت عدم نصاب لازم برای نمایندگان فاقد این بیماری (کرونا) جهت رسمیت یافتن جلسات علنی براساس اصل 85 قانون اساسی و با توجه به شرایط خاص و ضروری کشور وضع بعضی از قوانین لازم به برخی کمیسیون‌های تخصصی تفویض شود و یا کمیسیون ویژه‌ای برای این منظور تشکیل شود.


منبع: ایرنا



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها