کد خبر: 395447
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۱۳:۱۹:۵۷
| |

عمران‌خان: کشورهای ثروتمند بدهی کشورهای فقیر را ببخشند

نخست‌وزیر پاکستان نسبت به تاثیرات ویرانگر ویروس کرونای جدید بر اقتصادهای کشورهای در حال توسعه اظهار نگرانی کرد و به کشورهای ثروتمندتر هشدار داد خودشان را برای بخشودگی بدهی‌های کشورهای فقیرتر جهان آماده کنند.

عمران‌خان: کشورهای ثروتمند بدهی کشورهای فقیر را ببخشند
کد خبر: 395447
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۱۳:۱۹:۵۷

اعتمادآنلاین| عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای با این خبرگزاری همچنین از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور افغانستان که در آنها تلویحا اسلام آباد را متهم به استفاده از شبه نظامیان افراطگر به منظور پیشبرد اهدافش در سالهای گذشته کرده بود، انتقاد کرد.


عمران خان همچنین نسبت به تشدید خشونت‌ها علیه مسلمانان در هند نیز انتقاد کرده و مجددا به دولت هند به سبب قانون مناقشه برانگیز اخیرش برای اعطای شهروندی به اتباع غیرمسلمان سه کشور همسایه و نادیده گرفتن حقوق صدها میلیون نفر دیگر حمله کرد.


عمران خان همچنین خواستار برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران نیز شد.


او خطاب به خبرنگار آسوشیتدپرس از محل مقر دولتش در اسلام‌آباد گفت: نگرانی من نسبت به فقر و گرسنگی است. جامعه جهانی باید به فکر نوعی بخشودگی بدهی برای کشورهایی مثل کشور ما که بسیار آسیب‌پذیر هستیم، باشد. این کار دست کم به ما در خصوص مقابله با ویروس کرونا کمک می‌کند.


عمران خان هشدار داد، اگر شیوع جدی ویروس در پاکستان رخ دهد، ممکن است تلاش‌های دولت وی برای نجات اقتصاد کشورش از وضعیت سقوط به شکلی غیرقابل توقف نتیجه عکس بدهند.


نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد: مشکل تنها منحصر به پاکستان نیست. من تصور می‌کنم که هند و همچنین کشورهای آفریقایی و نقاط دیگری نیز به همین مشکل بربخورند. اگر این ویروس گسترش یابد همه ما در زمینه امکانات بهداشتی درمانی به مشکل برخواهیم خورد. ما چندان از قابلیت‌های لازم و منابع کافی برخوردار نیستیم.


اخیرا اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در اظهاراتی کنایه‌دار گفت: شبه نظامیان در کشورش به منظور نشان دادن تعهدشان به صلح باید خودشان را از زیر نفوذ پاکستان خارج سازند.


عمران خان این اظهارات اشرف غنی را مایوس‌کننده خوانده و گفت: خود او از زمان رسیدن به ریاست جمهوری در همکاری تنگاتنگی با آمریکا به دستیابی به یک توافق صلح برای افغانستان کمک کرده است.


او تاکید کرد: پاکستان حالا یک شریک صلح برای آمریکا است و من همیشه اعتقاد داشته‌ام که پاکستان باید اینگونه باشد. پاکستان هرگز نمی‌بایست به عنوان مزدور کسی مورد سواستفاده قرار بگیرد، در حالی که قبلا پاکستان این وضعیت را داشت.

او خاطرنشان کرد: همواره با مشارکت کشورش در عملیات جنگ با تروریسم غربی‌ها مخالف بوده و این کار را اتلاف جان و پول پاکستانی‌ها می‌دانسته است.


عمران خان در ادامه این مصاحبه همچنین نسبت به تشدید خشونت‌های هندوها علیه مسلمانان در هند هشدار داد و گفت: بدترین کابوس دنیا اتفاق افتاده است. یک حزب نژادپرست و افراطی که به برتری نژادی معتقد است کنترل یک کشور بیش از یک میلیارد نفری را به دست گرفته در حالی که سلاح اتمی نیز دارد. در این موقعیت من به سازمان ملل رفتم تا نسبت به خطر دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و حزب ملی گرای افراطی‌اش هشدار بدهم.


عمران خان همچنین خواستار پایان دادن به تحریم‌های آمریکا علیه ایران به منظور کمک به ایران برای مقابله با شیوع ویروس کرونای جدید شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها