کد خبر: 395724
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۱ ۰۶:۵۸:۰۹
| |

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران:

نهضت «در خانه می‌مانیم» را فعال کنیم

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم باید به توصیه‌های پزشکی توجه کرده و آرامش خود را حفظ کنند، گفت: بهترین راهکار خودمراقبتی و ماندن در منزل است. برای مقابله با کرونا باید نهضت «در خانه می‌مانیم» را فعال کنیم.

نهضت «در خانه می‌مانیم» را فعال کنیم
کد خبر: 395724
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۱ ۰۶:۵۸:۰۹

اعتمادآنلاین| محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه عبور از بحران بیماری کرونا که به یک اپیدمی تبدیل شده است به اراده‌ای بزرگ نیاز دارد، بیان کرد: این اراده فقط مربوط به دولت و تصمیم‌سازان حکومتی نیست. قطعا تمام آحاد مردم، نخبگان، سازمان‌های مردم نهاد و همچنین تصمیم‌سازان حوزه عمومی و حکومتی باید دست به دست هم دهند تا از این بحرانی که در ایران و بیش از 90 کشور دیگر ایجاد شده است، عبور کنیم.

وی ادامه داد: ایران جزو دو یا سه کشور اول درگیر با ویروس کرونا است. در خاورمیانه ایران، در اروپا ایتالیا و در شرق هم چین و کره جنوبی به شدت با این بیماری درگیر هستند. البته امکانات و توانایی‌های تکنولوژی و اقتصادی آن‌ها از ایران بیشتر است و آسیب‌پذیری کشور ما در مقابل این ویروس بیشتر است.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در شروع این بیماری آن گونه که تصمیم‌سازان حاکمیتی باید عمل می‌کردند، درست عمل نکردند. اطلاع رسانی دقیقی انجام نشد و موضوع هم آنقدر که باید جدی تلقی نشد. وقتی مسئله‌ای به آحاد جامعه بازمی‌گردد شاخصه‌هایی مثل مسائل فرهنگی، جامعه‌پذیری، مسئولیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بر تصمیم‌سازی تأثیرگذار است. ما نه مثل چین هستیم که روحیه منضبط و شبه پادگانی داشته باشیم و به تصمیمات اتخاذ شده پایبند باشیم و نه مثل اروپا مسئولیت اجتماعی به صورت گسترده داریم. در اروپا نظم و انضباط درونی شده است. در این شرایط انتظار می‌رفت این مسئله از آغاز جدی گرفته می‌شد. سفرهای هوایی به چین و مسافرت اتباع چینی به ایران قطع می‌شد. از سویی قم یک شهر توریستی-مذهبی است و مردم زیادی به این شهر سفر می‌کنند که بنابراین وقتی بیماری در این شهر آغاز شد باید حتما تصمیمات جدی‌تری گرفته می‌شد.

حق‌شناس ادامه داد: متأسفانه این بیماری با انتخابات هم همراه شد و احتمالا انتخابات، محلی برای انتقال این بیماری بوده است زیرا در آن زمان هنوز اطلاعات دقیق از شیوع بیماری وجود نداشت. به گونه‌ای که 23 نماینده مجلس درگیر این بیماری شدند و دو منتخب هم فوت کردند. چند تن از اعضای هیأت دولت هم به بیماری دچار شدند و مسئولان دیگری از جمله مسئول اورژانس نیز این بیماری را گرفت. یعنی کسانی که باید سردمدار مراقبت باشند خودشان نیز درگیر شدند و در هیچ جای دنیا این همه آسیب در سطح مسئولان دیده نمی‌شود. مسئله نگران کننده دیگر این است که هلال احمر بعد از چندین ماه فاقد مسئول است.

وی با بیان اینکه در برابر برخی تصمیمات برای مقابله با کرونا مقاومت‌هایی انجام شد، خاطر نشان کرد: یکی از این آسیب‌ها مقاومت در برابر تعطیلی حرم حضرت معصومه (س) در قم بود البته در ادامه خوشبختانه نمازهای جمعه و جماعات تعطیل شد و رویکرد مثبتی هم در حرم حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) دیدیم که این همراهی‌ها از اشاعه بیماری جلوگیری می‌کند. البته از سویی بخش‌هایی از جامعه هم به توصیه‌های پزشکی توجه نکرده و آن را به بازی گرفتند. افرادی اسم خود را حکیم گذاشته و روغن بنفشه توصیه کردند. افرادی را هم تحریک کردند که بروند ضریح را لیس بزنند که این کار آبروی شیعه را برد. باید با این خرافه‌ها حتما برخورد شود.

این عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه در کشور امکانات پزشکی، پزشکان و پرستاران خوبی داریم، گفت: با این حال این امکانات برای شرایط عادی است ولی در این شرایط عرضه و تقاضا به هم خورده و مشکل ایجاد شده است و باید مدیریت بحران ورود کرده و مراقب باشد تا کالاها احتکار نشود و به درستی میان مردم توزیع شود. مردم هم باید به توصیه‌های پزشکی توجه کرده و آرامش خود را حفظ کنند. حس هم نوع دوستی و همکاری مردم باید بیشتر شود. از هر ایرانی انتظار می‌رود که از خودش مراقبت کند تا باری به ساختار نظام سلامت وارد نکند. پزشکان، پرستاران و نظام سلامت کشور در حال جهاد برای درمان مردم هستند بنابراین مردم هم باید مراقبت‌های لازم از خود را داشته باشند تا با یک شیب ملایم به پیک بیماری برسیم و امکان مدیریت بیماری فراهم شود.

حق‌شناس در پایان با بیان اینکه مردم برای مراقبت از خود نباید به سفر بروند، خاطر نشان کرد: مردم در منزل کمتر در معرض بیماری هستند و در سفر امکان ابتلا به بیماری بیشتر است. بهترین راهکار خودمراقبتی و ماندن در منزل است. باید نهضت «در خانه می‌مانیم» را فعال کنیم و نه تنها از شهر بلکه از منزل خود هم خارج نشویم.

منبع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها