آفت بزرگ کشاورزی؛ حمله ملخ‌ها نسبت به سال گذشته 3 برابر شد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: حجم ریزش ملخ‌های صحرایی امسال نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. 

آفت بزرگ کشاورزی؛ حمله ملخ‌ها نسبت به سال گذشته 3 برابر شد
کد خبر: 397332
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ۱۲:۲۵:۰۹

اعتمادآنلاین| محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که حجم ریزش ملخ‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده است، گفت: پیش بینی می‌کنیم که تا پایان تیر ماه حجم مبارزه با این آفت مخرب به یک میلیون و هکتار برسد.

وی گفت: ملخ صحرایی از نظر فائو جزو مخرب‌ترین آفت‌های بخش کشاورزی است که در دهه‌های گذشته توانسته یکی دو بار کشور را به مرحله قحطی برساند. سال گذشته این آفت پس از 50 سال دوباره به ایران برگشته و پس از مبارزه و کنترل آن امسال در حجم گسترده‌تری از بهمن ماه دوباره وارد کشور شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: مبارزه با این ملخ‌ها در 9 استان کشور ادامه دارد و تاکنون بیش از 43 هزار هکتار از زمین‌هایی که ملخ صحرایی دارند، مبارزه شده‌اند، اما پیش بینی می‌شود، سطح مبارزه بیشتر شده و طی سه ماه آینده به بیش از یک میلیون هکتار برسد.

به گفته درگاهی تاکنون 20 میلیارد تومان برای مبارزه با این ملخ‌ها در سال جاری هزینه شده، اما برای ادامه مبارزه باید اعتبارات بیشتری اختصاص یابد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: برای دریافت اعتبار 65 میلیارد تومانی با سازمان برنامه و بودجه وارد مذاکره شده‌ایم و نامه‌ای را در این زمینه تنظیم کرده و به ستاد بحران ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه هزینه مبارزه با ملخ‌های صحرایی در سال گذشته 45 میلیارد تومان بوده است، افزود: در سال جاری با توجه به افزایش سطح مبارزه هزینه‌های آن افزایش می‌یابد و حداقل 65 میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است.

کمک فائو قطره‌ای از دریا بود

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که اخیرا سازمان خوار و بار جهانی (فائو) تفاهم نامه‌ای را برای کمک به کنترل ملخ‌های صحرایی در ایران امضا کردیم، گفت: در این تفاهم نامه قرار شده است 3 میلیارد تومان در قالب کمک‌های آموزشی و نیز خرید سمپاش کمک کنند، اما این هزینه‌ها قطره‌ای در برابر دریا است و در مقابل حجم گسترده اقدامات بسیار اندک است.

به گفته درگاهی در حال حاضر بیش از 43 هزار هکتار از اراضی کشور در مقابل هجوم ملخ‌های صحرایی مبارزه شده و حجم این آفت در استان‌های هرمزگان، خراسان، فارس، بوشهر، کرمان، بیشتر بوده است.

درگاهی در باره ویژگی‌های مقابله با این آفت در سال جاری گفت: درست است که حجم ریزش‌ها بیشتر شده، اما با توجه به اینکه پیش بینی قبلی ورود دوباره این آفت‌ها را در بهمن ماه داشتیم، آمادگی برای مبارزه هم کاملا وجود داشت، بنابراین توانستیم به محض ورود این آفت‌ها با آن‌ها مقابله کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این آفت به بخش‌های کشاورزی خسارت وارد نکرده است، گفت: در سال جاری بخشی از این آفت‌ها به زمین‌های کشاورزی حمله ور شدند، اما به محض ورود آن‌ها به مزارع نیرو‌های ما کاملا با آن‌ها مبارزه کرده و اجازه ایراد خسارت ندادند؛ بنابراین در حال حاضر این آفت به بخش کشاورزی خسارتی وارد نکرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها