روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا:

غربالگری جدید در استان‌ها آغاز شد/ تعطیلی اماکن متبرکه تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد/ مشاغل پرریسک تا اطلاع ثانوی بسته می‌ماند/ کلاس‌های آموزشی همچنان به صورت مجازی برگزار می‌شود

رئیس‌جمهور گفت: در غربالگری جدید به سراغ افراد مرتبط با بیمار مبتلا به کرونا می‌رویم.

غربالگری جدید در استان‌ها آغاز شد/ تعطیلی اماکن متبرکه تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد/ مشاغل پرریسک تا اطلاع ثانوی بسته می‌ماند/ کلاس‌های آموزشی همچنان به صورت مجازی برگزار می‌شود
کد خبر: 400632
|
۱۳۹۹/۰۱/۳۱ ۱۱:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز یکشنبه (31 فروردین) در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: من لازم میدانم از ملت ایران تشکر کنم به دلیل اینکه از 23 فروردین مشاغل کم ریسک شروع به فعالیت کنند.

روحانی افزود: کسبه پروتکل‌های بهداشتی را راعایت کردند. این موفقیت ما به دلیل مراعات مردم و کسبه است. ما باید از کارد درمانی تشکر کنیم که شبانه روز در بیمارستان‌های مختلف فعالیت می‌کنند. بستری‌ها کمتر شد و هم فوتی‌ها کاهش پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز در جلسه وزارت بهداشت مسائلی مطرح شد که با شیوه‌های جدید غربالگری ادامه پیدا می‌کند و شناسایی افراد مبتلا در حال انجام است.گزارش‌های جدید حکایت از آن دارد که غربالگری جدید در استان‌ها آغاز شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برای شناسایی و طبقه‌بندی مردم از لحاظ ابتلا به کرونا اپلیکیشنی دانشگاه شریف تهیه کرده است و با همکاری وزارت بهداشت مشخص می‌شود که چه کسانی شرایط قرمز دارند و مبتلا هستند، چه کسانی شرایط زرد و نیاز به مراقبت دارند و چه کسانی پادتن دارند و درمان شدند که با بنفش نمایش داده می‌شوند. امیدواریم این شیوه کمک کند که افراد مبتلا را شناسایی کنیم.

او بیان کرد: در تست آنتی‌بادی آنهایی که مثبت هستند، قابل اعتماد است. این شیوه کمکی است که به کم شیوه‌ای دیگر بیاید و قرار است در برخی از کارگاه‌ها و شهرها تست شود و بعد نتیجه آن را وزارت بهداشت اعلام کند. شرایط این روزهای برای همه مردم دنیا سخت است، کشوری نداریم که با این بیماری درگیری نداشته باشد، در سیاست اقتصادی جهانی تاثیرگذار بوده، اما به دلیل تحریم برای کشور ما سخت‌تر بوده است.

تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد تا نیمه اردیبهشت ماه

رئیس‌جمهور گفت: یکی از شرایطی که برای ما سخت‌تر کرده و شاید برای همه مسلمانان چنین باشد، ماه مبارک رمضان است که پیش رو داریم. خیلی روی این فکر شده که چه باید بکنیم. مسجد، چون جزو مکان‌هایی است که در آن تجمع می‌شود و همیشه برای ما جاذبه دارد و در ماه رمضان جاذبه‌اش بیشتر می‌شود و اماکن مقدس هم همینطور. ناچاریم به مردم بگوییم شرایط قبلی را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه می‌دهیم نیمه اردیبهشت باز جلساتی برگزار می‌کنیم و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم و اگر توانستیم تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم، اطلاع داده می‌شود.

او از مردم خواست به خاطر این شرایط حتما راز و نیاز فردی خیلی عمیق‌تر و بهتر از گذشته داشته باشند، چون راز و نیاز جمعی نداریم. دل‌های مردم سوخته است و خدا دعای مردم را مستجاب می‌کند. قبل از نیمه اردیبهشت ماه جلساتی خواهیم داشت و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم تا اگر توانستیم تصمیم جدیدی اتخاذ کنیم. از همه مردم می‌خواهیم در این روزهای پایانی شعبان، دعا کنند که ما بتوانیم از این مشکل نیز عبور کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: از آنجا که در ماه رمضان مراسم تجمع و افطاری نداریم، همه به یاری مردم نیازمند بشتابند و مال و کالا‌ها و اجناس مورد نیاز را به آنان هدیه دهند تا مشکلات اقشار آسیب‌پذیر کمتر شود. مردم کمک‌های خوبی در این ایام چه برای کسب و کار چه برای کمک به نیازمندان شروع کرده‌اند. بخش دولتی و خصوصی و مردم خیر بار سنگینی را بر دوش دارند و امیدواریم از این مشکلات عبور کنیم.

پایان فعالیت پاساژها تا ساعت 6 بعدازظهر

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مشاغل متوسط ریسک مثل مغازه‌دار‌های بازار و پاساژها از اول اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کنند، اما 6 بعد از ظهر تعطیل می‌شود. مشاغل پرریسک، مثل ورزشگاه‌ها و مشاغلی که اجتماعات دارد، همچنان بسته خواهد بود. از همه کسبه و مردم خواهش می‌کنم که اصول بهداشتی را رعایت کنند.

او افزود: من از همه ارگان‌هایی که در ماه اسفند و فروردین به فعالیت عمرانی خود با رعایت پروتکل بهداشتی ادامه دادند؛ نهایت تشکر را دارم. در این روز‌ها به افتتاح‌های بزرگ رسیدیم، در هفته گذشته 4 افتتاح بزرگ در آب و برق داشتیم و تا پایان و بعد از رمضان هم این افتتاح‌ها خواهیم داشت که این به معنای آن است که اشتغال نباید با مشکل مواجه شود و هرچه این طرح‌ها فعال باشد مردم هم بیشتر مشغول کار هستند. از وزارت کار تشکر می‌کنیم که سهام را به بازار بورس و سرمایه عرضه کرد، اقدام مهمی بود و نشاطی را ایجاد کرد.

روحانی بیان کرد: این کار بسیار بزرگی بود و نشاطی در این شرایط ایجاد کرد از همه دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح و همه سازمان‌هایی که می‌توانند، شرکت‌های خود را به بازار بورس بیاورند و مردم را در سرمایه‌گذاری شریک کنند اینکه عرضه شستا فعال شد و 2 میلیون آن را خریده‌اند، یعنی ما 2 میلیون نفر را خوشحال کردیم و زندگی آنها تحول مختصری ایجاد شده است.

کلاس‌های آموزشی همچنان به صورت مجازی برگزار می‌شود

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای وام یک میلیون توانی قرضالحسنه و تسهیلات بانکی در اختیار برخی مشاغل، یک مشکلی داشت که باید در جلسه امروز تصمیم‌گیری می‌شد. مثلا افراد وقتی می‌خواهند وام بگیرند، بانک مقرراتی برای دریافت اقساط دارد، لذا این شرایط نباید در این وام یک میلیون تومانی وجود داشته باشد و تمام افرادی که یارانه بگیر که مایل هستند، از این وام استفاده خواهند کرد.

او ادامه داد: در زمینه زندانی‌ها با همان شرط قبلی که آزادی زندان خطری ایجاد نکند، مرخصی‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند. درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش تصمیم جدید گرفته نشده است و کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی ادامه می‌یابد. ایرانیانی که در خارج از کشور هستند باید پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند، این افراد از هر کشوری که وارد می‌شوند، در قرنطینه خواهند بود و از آن‌ها تست گرفته خواهد شد.

روحانی در ادامه افزود: در مسئله حمل و نقل، دچار تضاد شدیم و اگر از مردم بخواهیم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم اشکال بهداشتی دارد و پروتکل‌ها سخت است، اگر از ماشین شخصی استفاده کنند ترافیک ایجاد می‌شود، اما ما راه دوم را انتخاب کردیم. اگر بخواهیم همه پروتکل‌ها را رعایت کنیم در کلان شهر‌ها از جمله تهران اتوبوس‌ها کم است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اتوبوس‌های که نیاز به تعمیر دارند، اورهال برای آنها صورت بگیرد تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. امیدواریم مردم همچنان گوش به فرمان همه اصول و دستورالعمل‌ها برای سلامت خود و عزیزانشان باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها