کد خبر: 400893
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۱ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

وقتی بار کرونا در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس بر دوش خارجی‌ها افتاد

گزارش‌های رسیده از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس حکایت از آن دارند که بار اصلی مبارزه با کرونا در این کشورها بر عهده کادر درمانی خارجی است که در بیمارستان‌های این کشورها مشغول کار هستند.

وقتی بار کرونا در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس بر دوش خارجی‌ها افتاد
کد خبر: 400893
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۱ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گزارش‌های رسیده از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس حکایت از آن دارند که بار اصلی مبارزه با کرونا در این کشورها بر عهده کادر درمانی خارجی است که در بیمارستان‌های این کشورها مشغول کار هستند.

به گزارش اعتمادآنلاین، شیوع کرونا در کشورهای شورای همکاری خلیج‌‌فارس جای خالی کادر درمانی بومی را در این کشورها بیش از هر زمان دیگری نمایان کرده است.

به نوشته رسانه‌های عربی، در حال حاضر پزشکان و پرستارانی که از اقصی نقاط جهان به کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس رفته و در بیمارستان‌های آن فعالیت می‌کنند در خط مقدم مبارزه با بیماری کووید-19 حضور دارند.

با این حال، بر اساس ارزیابی سازمان بهداشت جهانی، تا سال 2030 جهان نیازمند 9 میلیون کادر پزشکی دیگر خواهد بود که سهم خاورمیانه از آن یک میلیون نفر است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس در حالی ماه گذشته روز پرستار را در منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس گرامی داشتند که کمتر کادر پزشکی بومی‌ای در این کشورها به چشم می‌خورد.

آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر 185 هزار پرستار در عربستان سعودی فعالیت می‌کنند که 63 درصد از آنها خارجی هستند. این در حالی است که سهم سرانه پرستار در این کشور 5.4 پرستار برای هر یک هزار نفر است.

این کمبود صرفاً مختص عربستان نیست بلکه امارات متحده عربی هم از کمبود شدید پرستار به خصوص در شرایط فعلی سخن می‌گوید.

طبق آمار، 30 هزار پرستار در امارات متحده عربی مشغول به کارند که فقط 400 نفر از آنها بومی و بقیه نیروی کار خارجی‌ هستند که در بیمارستان‌های این کشور فعالیت می‌کنند.

از نکات قابل توجه در مورد امارات این است که طی سال 2018 فقط 45 شهروند این کشور وارد حرفه پرستاری شدند و در سال 2019 نیز تنها 11 نفر از افراد بومی فارغ‌التحصیل رشته پرستاری بودند.

از 22 هزار پرستار شاغل در کویت هم یک هزار و 360 نفر کویتی هستند و تقریباً 95 درصد از جامعه پرستاران این کشور را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند.

این مساله را هم باید مد نظر قرار داد که در کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس شرایط اجتماعی برای فعالیت پرستاران بومی مناسب نیست و به خصوص برای زنان پرستار که باید شیفت‌های شب هم در بیمارستان حضور داشته باشند این شرایط بسیار دشوارتر می‌شود.

امروز بر اساس آمارهای در دست، تقریباً تمام بار مبارزه با ویروس کرونا در این منطقه بر دوش کادر درمانی غیربومی و خارجی است و به نوشته یکی از روزنامه‌های این منطقه: «ما شاهد دفاع غیربومی‌ها از خود در مقابل کووید-19 هستیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها