کد خبر: 401194
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ویروس کرونا را تبدیل به فرصتی برای پساکرونا کنیم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: همان‌طور که امروز برای مقابله با ویروس کرونا همه از یک دستورالعمل پیروی می‌کنند، در آینده هم باید در مسائل سیاست خارجی خود را از دخالت در کار یکدیگر بر حذر داریم. اگر این همراهی نباشد، کشور در آینده دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.

ویروس کرونا را تبدیل به فرصتی برای پساکرونا کنیم
کد خبر: 401194
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ویروس کرونا شرایط کشور را از ابعاد مختلفی تحت تاثیر قرار داده است. حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به درگیری کشور با ویروس کرونا گفت: شیوع ویروس کرونا مشکلی است که نه تنها برای کشور ما بلکه برای همه جوامع انسانی حادث شده است. البته باید پیش از این کارهایی در راستای بسترسازی برای مقابله با اموری مانند ویروس کرونا انجام می‌شد، اما به هر حال از زمانی هم که اعلام شد، به خصوص کادر پزشکی، ایثارگرانه حتی بیش از وظایف خود تلاش می‌کنند.

کاشفی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل در حال حاضر ویروس کروناست و به صورت مستقیم با سلامت انسان‌ها ارتباط دارد. همه انسان‌ها و دولت‌هایی که مردمی هستند و مردمی می‌اندیشند باید سلامت و جان انسان‌ها را در اولویت خود قرار دهند.

او با اشاره به نظرهای متفاوت درباره مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد: در همه کشورها برای مقابله با این ویروس 2 نظریه وجود دارد. برخی معتقدند باید یک قرنطینه طولانی‌مدت داشته باشیم و برخی هم به قرنطینه کوتاه‌مدت اعتقاد دارند.

قرنطینه بلندمدت مشکلات کشور را چند برابر می‌کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: همه می‌دانیم قرنطینه بلندمدت به خصوص برای کشور ما که در سیاست خارجی هم دچار مشکلات زیادی است و هم با تحریم‌‌های گسترده دست و پنجه نرم می‌کند مشکلات را چند برابر می‌کند.

او با تاکید بر اهمیت جان انسان‌ها گفت: با توجه به اینکه دارو و واکسن این بیماری هنوز کشف نشده، باید فرض را بر حضور طولانی‌مدت این مهمان ناخوانده گذاشت. بنابراین لازم است که اطلاع‌رسانی و زمینه‌سازی لازم صورت گیرد و این یک همراهی، هماهنگی و انسجام همگانی را می‌طلبد.

دولت باید از همه صاحب‌نظران کمک بگیرد

به عقیده کاشفی، نه تنها در بحث کرونا بلکه در همه موارد انتقادهایی به دولت وارد است: اما با توجه به شرایطی که به وجود آمده باید همه هم و غم خود را برای مقابله با آن بگذاریم. چون مسئولیت مستقیم این موضوع هم با دولت است باید بین مردم همدلی و انسجام شکل بگیرد تا کشور کمترین آسیب را ببیند. علاوه بر آن، دولت باید از همه صاحب‌نظران کمک بگیرد و از نظرات استفاده کند.

او افزود: باید از توانایی‌های همه، از صنوف گرفته تا نهادهای مدنی، احزاب و شخصیت‌ها و... چه در جایگاه فردی-شخصی و چه جایگاه نهادهای مدنی و سازمانی، بهره برد. البته تا حدودی در حال حاضر این کار انجام می‌شود اما باید گسترده‌تر باشد تا آسیب‌ها کمتر شود.

مردم باید شفاف در جریان امور قرار گیرند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی موضوعات برای مردم گفت: مردم باید شفاف در جریان امور قرار گیرند تا مطمئن باشند که مساله‌ای از آنها پنهان نمی‌شود. به هر حال مردم ما نشان داده‌اند در جاهایی که کشور دچار برخی مسائل و مشکلات بوده واقعاً همراهی می‌کنند، اما این در صورتی محقق می‌‌شود که از سمت دولت شاهد برخوردهای صادقانه و شفاف باشند.

کاشفی شیوع کرونا در جهان را جدی توصیف کرد و گفت: این مساله بسیار جدی است و همان‌طور که برآورد شده، از نظر اثرات تخریبی و تلفات انسانی می‌تواند از جنگ جهانی دوم آسیب‌های بیشتری برای جوامع انسانی به بار آورد. باید به نظرات کارشناسی توجه شود و همه همراهی کنند. باید بدانیم که مساله مستقیم به تک‌تک ما برمی‌گردد. درست است که دولت مسئولیت دارد، اما تک‌تک ما باید احساس مسئولیت کنیم.

او در ادامه با اشاره به پروتکل‌های بهداشتی مقررشده تاکید کرد: مسائلی که در این روزها عنوان شده از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، رعایت اصول بهداشتی و... را باید جدی بگیریم. پیش از این هم بحث «النظافت من‌الایمان» برای ما مسلمانان مطرح بوده است، الان هم اگر به همین نکات توجه می‌کردیم، شاید کمتر درگیر مشکلات می‌شدیم. به هر صورت این بیماری به کشور وارد شده و باید مسائلی را که بر آنها تاکید می‌شود رعایت کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نحوه مقابله با ویروس کرونا در کشورهای مختلف توضیح داد: در بحث مبارزه با کرونا مشاهده می‌کنید که برخی کشورها ناموفق بوده‌اند، برخی نیمه‌موفق و برخی هم واقعاً موفق عمل کرده‌اند.

ایران در زمینه مقابله با کرونا جزو کشورهای موفق بوده است

او درباره شیوه مقابله با کرونا در کشور و تاثیر آن بر آینده سیاسی کشور گفت: ایران ثابت کرده که با همراهی و همدلی مردم و مسئولانش جزو کشورهای موفق در این زمینه بوده است. پس از غلبه بر این بیماری هم باید از همین همراهی و همدلی استفاده شود و از آن برای برون‌رفت از مشکلات سیاست خارجی، بهبود روابط بین‌المللی و فائق آمدن بر کشمکش‌های داخلی بهره ببریم.

کاشفی در مورد راهکار غلبه بر مشکلات کشور در پساکرونا تاکید کرد: برای تحقق این امر باید همدلانه انتقادپذیر باشیم، به نظرات کارشناسی توجه کنیم، دخالت‌ نکنیم، کارهای موازی انجام ندهیم، خودمان را صادقانه نقد کنیم. همان‌طور که امروز برای مقابله با ویروس کرونا همه از یک دستورالعمل پیروی می‌کنند، در آینده هم باید در مسائل سیاست خارجی خود را از دخالت در کار یکدیگر بر حذر داریم. اگر این همراهی نباشد، کشور در آینده دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: باید از بیماری کرونا به عنوان یک فرصت برای پساکرونا بهره برد. باید همه قبول کنیم که ما یک کشور هستیم و این کشور متعلق به همه مردم است. نقدها و قوانین را بپذیریم. اگر کسی نقدی کرد، با او برخورد نکنیم. در این صورت اگر هر کسی کار خود را انجام دهد، با توجه به پیشینه تمدنی و فرهنگی ایران، می‌توانیم در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی که امروز یکی از مشکلات مهم کشور است توفیقات گسترده‌ای به دست آوریم.

چکیده گفت‌وگو با حسین کاشفی

مقابله با کرونا باید همه هم و غم‌مان باشد

مردم باید مطمئن باشند که شفاف در جریان امور قرار می‌گیرند

مساله کرونا مستقیم به تک‌تک ما مربوط می‌شود

از همراهی و همدلی ایجادشده در مقابله با کرونا برای حل مشکلات پساکرونا بهره ببریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها