کد خبر: 401236
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بیش از تغییر کارگزاران، نیازمند تغییر نگاه‌هایمان هستیم

دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: امروز جریانات سیاسی باید دست به دست جریانات اجتماعی بدهند و کمک کنند. این جامعه مدنی است که امروز می‌تواند از سد بحران کرونا گذر کند. بیش از تغییر کارگزاران، نیازمند تغییر نگاه‌هایمان هستیم. در این شرایط هم همچنان خودی و غیرخودی داریم.

بیش از تغییر کارگزاران، نیازمند تغییر نگاه‌هایمان هستیم
کد خبر: 401236
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره راهبردهایی که برای برون‌رفت از شرایط کنونی وجود دارد معتقد است که باید کار را به نهادهای مدنی سپرد. او همچنین تاکید دارد که برای بهبود شرایط جریان‌های سیاسی باید از کشمکش‌های سیاسی دست بردارند و تلاش کنند تا با همراهی دولت آینده را بهبود بخشند.

دبیرکل مجمع ایثارگران همچنین نسبت به بروز رقابت‌های سیاسی در این شرایطی که کرونا یک ابربحران برای کشور است هشدار داد و گفت که در این شرایط بیش از نیاز به تغییر در کارگزاران نیازمند تغییر در نگاه‌های مدیران و مسئولان در کشور هستیم تا بتوانیم از گردنه بحران عبور کنیم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

***

اعتماد و اعتبار دولتمردان ما نزد مردم مخدوش شده است

*با وجود بحران کرونا که نه تنها ایران بلکه همه دنیا را مختل کرده است، آیا در ایران، در کنار همه ابربحران‌هایی که در عرصه‌های مختلف کشور جاری است، امکان غلبه و پیروزی بر کرونا وجود دارد؟ به چه راهبرد و تاکتیک‌هایی برای برون‌رفت از وضعیت فوق نیاز داریم؟

کرونا ویروسی است که باید واکسنش کشف شود. مادامی که واکسن آن تولید و توزیع نشود این بیماری گریبان ما را گرفته است. اما در جریان شیوع کرونا مهم نوع مدیریت و اعمال بحث‌های پیشگیری است. اعتماد و اعتبار دولتمردان ما نزد مردم مخدوش شده و چون آن اعتماد از بین رفته، امروز هم با اینکه کادر بهداشت و درمان با جان و دل با این بیماری مبارزه می‌کنند و شاهد قربانی شدن کادر پزشکی هستیم (دولت هم اگرچه دیر اما به هر حال توان خود را گذاشته است)، متاسفانه نوع گفتار و ادبیات چندگانه‌ای که وجود دارد موجب تزلزل اعتماد مردم شده است.

بهتر بود سخنگوی وزارت بهداشت را سخنگوی دستگاه امنیتی می‌گذاشتند

*آیا اعتماد نداشتن به آمار عمومی به خاطر ادبیاتی است که دولتمردان استفاده می‌کنند؟

این روزها درباره آمار اعلام‌شده مبتلایان و فوتی‌های کرونا انتقادات جدی و واردی شنیده می‌شود. سخنگوی وزارت بهداشت در نقش سخنگوی یک دستگاه امنیتی ظاهر شده و به جای پاسخگو بودن و رفع ابهام کردن، متوسل به تهدید، تسویه‌حساب‌های انتخاباتی و اظهارنظر درباره گروگان‌گیری‌های سال 88 شده است. به نظر من به جای اینکه ایشان را به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت بگذارند باید سخنگوی دستگاه امنیتی می‌کردند.

این نوع عملکرد کمکی به انسجام و همبستگی نمی‌کند. در شرایط فعلی با توجه به مشکلات اقتصادی که گریبان دولت را گرفته، وضعیت اقتصادی مردم و بحث‌های معیشتی که در سطح جامعه به خصوص در میان دهک‌های پایین وجود دارد، به صداقت، همدلی و بازسازی افکارعمومی احتیاج داریم.

افکارعمومی را بازسازی نکنیم، پس از کرونا دوران واکنش‌های اجتماعی سخت خواهد بود

*به نظر شما در چه صورت این بازسازی افکارعمومی و ترمیم سرمایه‌ اجتماعی محقق خواهد شد؟

اگر ما الان نتوانیم افکارعمومی را بازسازی کنیم، دوران پس از کرونا قطعاً دوران تسویه‌حساب‌‌ها و واکنش‌های اجتماعی سختی خواهد بود. امیدواریم زودتر یک مدیریت واحد، منسجم با استفاده از نوع ادبیات مناسب برای غلبه بر این شرایط شکل بگیرد.

چنین نباشد که در شرایط بحران، فقدان مدیران باتجربه و مدیران بحران، خود بحرانی بر بحران ما اضافه کند. امروز برای بازسازی افکارعمومی فرصتی دست داده تا جواب افکارعمومی را به درستی و با صداقت بدهیم و مشکلات و کاستی‌ها را هم برای مردم بازگو کنیم.

اگر ما مشکلات و کاستی‌ها را به مردم منتقل نکنیم و صادقانه آمارهای درستی به مردم ندهیم، از ترس اینکه مردم می‌ترسند، قطعاً نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آنها با ما همراه باشند.

نیازمند تجدیدنظر در رفتارهایمان هستیم

*با توجه به صحبت‌هایتان راجع به نحوه مدیریت، به نظر شما اولویت باید در تغییر مدیران باشد یا تغییر بینش‌های مدیریتی؟

اصلاً ما نیازمند یک تجدید نظر در رفتارمان، به خصوص در دولتمردان، هستیم. امروز جریانات سیاسی باید دست به دست جریانات اجتماعی بدهند و کمک کنند. این جامعه مدنی است که امروز می‌تواند از این سد و بحران گذر کند. بیش از تغییر کارگزاران، نیازمند تغییر نگاه‌هایمان هستیم. در این شرایط هم همچنان خودی و غیرخودی داریم.

علی‌رغم اینکه بسیاری دست کمک به سمت دولت دراز کرده و اعلام آمادگی کردند، در این شرایط هیچ زمینه‌ای برای استفاده از آنها که نیست به کنار، دولتی که خود باید از همه گروه‌ها و افراد باتجربه استمداد بطلبد تا بتواند این شرایط را کنترل کند، متاسفانه گرفتار همان از هم گسستگی‌‌های گذشته است.

تنها راه عبور ما از این شرایط تجدید نظر در رفتارهاست

*راهکار غلبه بر این شرایط چیست؟

تنها راه عبور ما از این شرایط همبستگی، وفاق ملی و آشتی ملی و همچنین تجدید نظر در رفتارها، سیستم قضایی و امنیتی است تا آن وفا و صمیمیت بار دیگر به جامعه بازگردد.

اصلاح مشکلات در تغییر نگاه‌هاست

*پس از نظر شما اصلاح مشکلات ممکن است؟

بله، اصلاح مشکلات در تغییر نگاه‌هاست. قبل از کرونا ما به لحاظ نگاه و از نظر خودی و غیرخودی بودن فاصله‌گذاری‌هایی در جامعه ایجاد کرده‌ایم که آن فاصله‌گذاری‌ها امروز باید می‌شکست. چون نشکسته و اعتمادی که باید در میان مردم نیست، مردم هم آن فاصله‌ای را که باید از لحاظ بهداشتی رعایت کنند رعایت نمی‌کنند.

در کنار کشمکش‌های سیاسی، رقابت‌های اقتصادی هم شروع شده است

*استمرار کشمکش‌های سیاسی با وجود بحران فعلی چه تاثیری بر ترمیم شرایط خواهد گذاشت؟

همان‌طور که گفتم، امروز اگر دست به دست هم ندهیم و شرایط را بازسازی نکنیم، عواقب خوبی در انتظارمان نخواهد بود. این کشمکش‌ها زمانی بین 2 جریان برقرار بود، الان در این وضعیت متاسفانه رقابت‌های اقتصادی هم شروع شده است. اینها موجب می‌شود شکاف‌ها عمیق‌تر شود. مشکلاتی که از پس حادثه کرونا به کشور تحمیل شده است حتماً واکنش‌هایی دارد و ما باید در این شرایط کشمکش‌های سیاسی و رقابت‌ها را کنار بگذاریم و دست به دست هم دهیم تا از این گردنه بحران عبور کنیم. وگرنه با توجه به مشکلات اقتصادی، تورم‌های سنگین و بیکاری‌ای که تحمیل خواهد شد و مشکلاتی که از گذشته وجود داشته، اختلافات و بی‌اعتمادی‌ها در جامعه تشدید خواهد شد. و در آن وضعیت بعید است که این دولت و همه مسئولان به تنهایی بتوانند از پس ترمیم شرایط برآیند.

چکیده گفت‌وگوی جواد امام:

  • بهتر بود سخنگوی وزارت بهداشت را سخنگوی دستگاه امنیتی می‌گذاشتند

  • افکارعمومی را بازسازی نکنیم، پس از کرونا دوران واکنش‌های اجتماعی سخت خواهد بود

  • امروز جامعه مدنی می‌تواند از سد بحران کرونا گذر کند

  • تنها راه عبور ما از این شرایط تجدید نظر در رفتارهاست

  • اصلاح مشکلات در تغییر نگاه‌هاست

  • شرایط را بازسازی نکنیم، عواقب خوبی در انتظارمان نخواهد بود

  • در کنار کشمکش‌های سیاسی، رقابت‌های اقتصادی هم شروع شده است

  • باید در این شرایط کشمکش‌های سیاسی و رقابت‌ها را کنار بگذاریم
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها