کد خبر: 401406
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ۰۸:۱۱:۰۴
| |

رئیس شورای تامین دام کشور:

افزایش جمعیت دامی کشور بیشتر از ظرفیت مراتع است/ به زودی جمعیت مازاد دام سبک به 15 میلیون راس می‌رسد/ نگرانی از کمبود خدمات دامپزشکی و سلامت دام

رئیس شورای تامین دام کشور پیش بینی کرد به زودی جمعیت دام سبک به بیش از 75 میلیون راس می‌رسد که بسیار بیشتر از ظرفیت مراتع کشور است و این موضوع نگران کننده است.

افزایش جمعیت دامی کشور بیشتر از ظرفیت مراتع است/ به زودی جمعیت مازاد دام سبک به 15 میلیون راس می‌رسد/ نگرانی از کمبود خدمات دامپزشکی و سلامت دام
کد خبر: 401406
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ۰۸:۱۱:۰۴

اعتمادآنلاین| منصور پوریان با بیان اینکه از سال گذشته تا امروز تعداد پرواربندان دام سبک افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار کرد: آمار ما نشان می‌دهد تعداد پرواربندان دام سبک در کشور از 8 هزار و 500 نفر در سال 98 به 11 هزار نفر در سال 99 افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افزوده شدن تعداد پرواربندان به معنی افزایش جمعیت دامی در کشور است.

پوریان با یادآوری اینکه مرکز آمار کشور جمعیت دام سبک در پایان زمستان سال 98 را 58 میلیون راس اعلام کرد، افزود: این جمعیت در ابتدای سال از 60 میلیون راس گذشته و با ادامه زایش‌ها به 65 میلیون راس رسیده است.

رئیس شورای تامین دام کشور پیش بینی کرد تا پایان زایش‌های بهاره جمعیت دام سبک کشور به 75 میلیون راس برسد.

پوریان با اشاره به ظرفیت مراتع کشور برای تغذیه دام‌ها، اظهار کرد: بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی ظرفیت مراتع کشور فقط پاسخگوی حداکثر 60 میلیون راس است و با ادامه زایش‌های بهاره حداقل 15 میلیون راس دام سبک به مراتع کشور تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: مازاد جمعیت دامی تنها مختص دام سبک نیست و جمعیت دام‌های سنگین نیز در حال رشد به بیش از ظرفیت است.

پوریان تعداد دام‌های مازاد سنگین کشور را 350 هزار راس اعلام کرد.

وی یادآور شد: مازاد جمعیت دامی نه تنها در بخش تامین نیازی غذایی آن‌ها به کشور فشار مضاعف وارد می‌کند بلکه در بخش تامین بهداشت نیز حوزه دامپزشکی را با چالش جدی روبه رو می‌کند.

پوریان معتقد است؛ بخش دامپزشکی کشور توان پاسخگوی به نیاز بهداشتی و درمانی این حجم از دام مازاد تولیدی در کشور را ندارد و این موضوع می‌تواند برای سلامت جامعه آسیب‌زا باشد.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: رشد جمعیت مازاد دام‌های کشور در حالی است که انبارها همچنان پر از گوشت‌های وارداتی است، این به معنی کوچک‌تر شدن بازار تقاضای برای خرید دامی‌های است که هر روزه بر جمعیت آن‌ها افزوده می‌شود.

پوریان تنها راهکار پیش روی کشور برای جلوگیری از آسیب افزایش جمعیت دامی با توجه به محدویت منابع و نبود بازار داخلی را برنامه ریزی برای صادرات عنوان کرد و خواستار برنامه ریزی دقیق برای بازارهای خارجی در دوران پسا کرونا شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها