سید فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:

پساکرونا حتما نیاز به حضور دولت دارد/ دولت با تمرکز بر روی پساکرونا، بحران‌های اقتصادی را مدیریت کند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت با توجه و تمرکز بیشتر بر روی پساکرونا در مدیریت بحران اقتصادی که ممکن است روی دهد، پیشگام باشد.

پساکرونا حتما نیاز به حضور دولت دارد/ دولت با تمرکز بر روی پساکرونا، بحران‌های اقتصادی را مدیریت کند
کد خبر: 402206
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۹ ۰۹:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| سید فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره دوران پساکرونا و اقداماتی که باید برای بازسازی اقتصاد صورت گیرد، گفت: تمرکز در حال حاضر بر روی مدیریت بحران کروناست و طبیعی است توجه کمتری به پسا کرونا صورت گیرد؛ بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم پس از به پایان رسیدن بیماری کووید-19 در بخش درمان و سلامت، مدیریت را بر پسا کرونا بگذاریم چرا که قطعا کرونا تاثیرات خود را بر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی گذاشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بحران کرونا در اسفندماه- که یکی از ماه‌های اقتصادی بسیار مهم برای کشور است- شایع شد، بیان کرد: آثار کرونا را باید بر بنگاه‌ها و کسب‌وکارها، سیستم مالی کشور و بعد خُرد خانوار بررسی‌ کنیم.

وی با تاکید بر این‌که ضروری است برای برنامه ریزی جهت پساکرونا و آثار به جامانده از بیماری کووید-19 تدبیری اندیشیده شود، عنوان کرد: بنگاه‌ها و کسب‌وکارها حدود 2 سال است زیر تحریم‌های یک جانبه آمریکا که در غالب تروریسم اقتصادی به ایران تحمیل شده تنگناها و فشارها را تحمل می‌کنند، حال امر‌وز با بروز بحران جدیدی مانند کرونا که دامنه بسیار گسترده‌ای در جهان دارد این فشارها و تنگناها بیشتر می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از زمینه‌ها تقاضای مردم کاهش و یا تغییر پیدا کرده است که این امر برای بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی باعث بروز آسیب خواهد شد.

وی ادامه داد: خانوارها هفته‌هاست در خانه‌ها در قرنطینه هستند که باید گفت به طور جدی سبک زندگی‌شان تغییر پیدا کرده که همین امر باعث شده بسیاری از بنگاه‌ها امروز در فاز جدیدی به سر ببرند.

حسینی گفت: با توجه به این که برنامه‌ریزی بر حسب آمار و ارقام اعلام نمی‌شود و نمی‌گویند مثلاً آمار مبتلایان چه سیری را طی کند و به چه اعدادی برسد احتمال دارد طرح تعطیلی تمدید و یا برچیده شود نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم که چه زمانی به حالت عادی برمی‌گردیم.

حسینی گفت: بنگاه‌ها دسترسی به این برنامه ندارند و نمی‌توانند پیش بینی کنند چه زمانی می‌توانند تولید و کسب و کار را از سر بگیرند. در شرایطی که در سال جهش تولید قرار داریم بنگاه‌ها وضعیت‌شان بسیار شکننده خواهد بود.

وی یاد آور شد: رکودی که بر اثر کاهش تقاضا صورت گرفته نباید نادیده گرفت؛ امروز با توجه به اینکه خانوارها در منزل هستند بخش خدمات بسیار آسیب دیده است، از خدمات گردشگری ، مسافرتی، آموزشی، و غیره ، به طور مثال اسفندماه بهترین زمان برای خدمات مسافرتی و گردشگری در کشور است اما با شیوع کرونا فعالان این حوزه آسیب جدی دیده اند که باید در پسا کرونا جبران شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید فکر جدی برای بنگاه‌ها صورت گیرد، اظهار داشت: تغییر و کاهش تقاضا، رکود و تحریم‌های 2 سال گذشته مشکلات زیادی را برای اقتصاد ما به همراه آورده است که ارزیابی می‌شود 18 درصد بر روی تولید ناخالص داخلی ما اثر می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: کرونا حتی بر حوزه بهداشت و درمان هم تاثیرگذار بوده چرا که بیمارستان‌ها توجه‌شان را معطوف به سرویس دهی به بیماران کرونایی کرده‌ بودند و برای اینکه زنجیره انتقال قطع شود سایر بیمارستان‌ها نیز مکلف شدند حتی الامکان سایر خدمات را کاهش دهند که این بر روی بیمارستان‌هایی که درآمدشان از بخش‌های دیگر بوده اثر گذاشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ممکن است تقاضا در بخش‌هایی مانند بخش کشاورزی افزایش یابد و شاید شاهد افزایش مصرف باشیم کما اینکه در طول این مدت این اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که حوزه مالی و بانکی کشور از ناحیه کرونا دیده‌اند، تاکید کرد: چرخه تسهیلاتی که آنها ارائه کردند، باتوجه به این که بسیاری از بنگاه‌ها در حال حاضر فروش‌شان بنا بر آنچه که پیش بینی کردند صورت نگرفته و فاصله فاحشی با پیش‌بینی هایشان دارد بسیاری از این تسهیلاتشان معوق می‌شود، برای همین بانک‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای پسا کرونا باید فکر جدی داشته باشیم و حتما نیاز به ورود دولت است و هزینه‌کرد لازم هم در این زمینه باید صورت گیرد. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی در غالب سیاست‌های پولی و بانکی باید توسط بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان مالیاتی و سازمان برنامه و بودجه انجام پذیرد.

حسینی عنوان کرد: در حال حاضر تلاش هایی برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران صورت گرفته است که قطعاً می‌تواند موثر باشد، منتهی کسری بودجه‌ای که پیش از بروز کرونا برای سال 99 داشتیم بسیار جدی بود است و باید از اتکا به منابع لازم رفع گردد.

وی افزود: واگذاری دارایی‌های دولتی می‌تواند در راستای مولد سازی باشد که این خود یک گام رو به جلو در راستای کاهش کسری بودجه است.

این عضو کمیسیون اقتصادی کشور گفت: دولت می‌تواند با توجه و تمرکز بیشتر بر روی پسا کرونا در مدیریت بحران اقتصادی که ممکن است روی دهد، پیشگام باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها