معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوی در امور زنان و خانواده:

وضعیت معیشت و مسکن ایرانیان پایش می شود

معاون رئیس‌جمهوی در امور زنان و خانواده گفت: در مرحله بعد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده باید با مرکز آمار ایران برای هرکدام از شاخص‌های خانواده شناسنامه‌ای به دست بیاورد و بنابراین با پایش این شاخص‌ها وضعیت خانوارهای هر استان از لحاظ سلامت، معیشت، مسکن و... به طور جداگانه مشخص می‌شود.

وضعیت معیشت و مسکن ایرانیان پایش می شود
کد خبر: 403221
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ ۰۸:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| معصومه ابتکار یکی از ماموریت‌های معاونت امور زنان و خانواده را توان‌افزایی و تحکیم خانواده عنوان کرد و گفت: ما باید خانواده ایرانی را در برابر آسیب‌ها محافظت کنیم، این مهم به موضوعات مختلفی مانند قوانین، رصد و پایش، توان‌افزایی و چالش‌های خانواده‌ مرتبط است.

وی در ادامه به دو طرح «پیمایش ملی خانواده» و طرح «گفتگوی ملی خانواده» اشاره کرد و افزود: پیمایش ملی خانواده طرحی بود که با همکاری جهاد دانشگاهی اجرا و ویژگی‌های خانواده ایرانی به وسیله این طرح مشخص شد. طرح گفتگوی ملی خانواده نیز یکی دیگر از کارهای این معاونت است که مرحله اول آن مسئله‌یابی مشارکتی است و در 31 استان کشور اجرا شده و 31 کتاب نیز در ارتباط با شرایط اجتماعی خانواده‌های استان‌ها به دست آمده است. در مرحله دوم این طرح نیز به بحث گفتگوی ملی خانواده و توان‌افزایی خانواده‌ها پرداخته شد، بنابراین از نظر پشتوانه علمی و مطالعاتی در حوزه خانواده پژوهش‌ها و مطالعات جامع و کافی را در سطح ملی داشته‌ایم و داریم و مهم ترین مسائل را شناسایی کرده‌ایم.

ابتکار با بیان اینکه طرح‌ «پیمایش ملی خانواده» و مسئله‌یابی مشارکتی در طرح «گفتگوی ملی خانواده» به عنوان سند پشتیبان شاخص‌های خانواده است، تصریح کرد: پس از آن که گزارش‌های دو طرح مذکور به دست آمد معاونت براساس این گزارش‌ها، در کارگروه‌های ستاد ملی زن و خانواده نشست‌هایی را برای تدوین شاخص‌های خانواده برگزار کرد.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده معتقد است که اگر بتوانیم درک کارشناسانه‌ و آماری از وضعیت خانواده داشته باشیم، می‌توان فرصت‌ها و هم تهدیدات پیش روی خانواده ایرانی را تبیین کرد و در کنار آن برنامه‌ریزی خوبی برای وضعیت خانواده داشت و در این راستا نیز مسئولیت دستگاه‌ها را تعریف و وضعیت خانواده را به طور مستمر رصد و پایش کرد، زیرا در حال حاضر هرچقدر درباره خانواده صحبت می‌کنیم کلی‌گویی است و آمارها چندان دقیق نیست، اما شاخص‌های خانواده به ما این امکان را می‌دهد که در سطح هر شهرستانی بتوانیم وضعیت خانواده‌ آن شهرستان را بررسی کنیم.

به گفته وی، شاخص‌های خانواده دارای 10 محور اصلی شامل سلامت، اقتصاد- معیشت- امور رفاهی و مسکن، روابط و مناسبات خانوادگی و خویشاوندی، آموزش- مشاوره و اطلاع‌رسانی، دین و ارزش‌های اخلاقی، مشارکت در امور جامعه، موانع- ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها، فرزندآوری- تربیت و تامین آینده فرزندان، نظام حقوقی خانواده و تشکیل خانواده است. از این 10 محور، 45 مولفه به دست آمده و 17 دستگاه حقیقی و حقوقی عضو ستاد ملی زن و خانواده هستند.

ابتکار درباره اینکه شاخص‌ها با چه منطقی تدوین شده است، نیز بیان کرد: براساس مطالعاتی که به دست آمد و همچنین چند سند بالادست مانند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که در موضوع خانواده ابلاغ کردند، ماده 102 قانون برنامه ششم و همچنین اولویت‌های تخصصی رئیس‌جمهوری در ارتباط با خانواده تدوین شده است.

معاون رئیس جمهوی در امور زنان و خانواده تاکید کرد: معاونت یک سال بر روی شاخص‌های خانواده کار کرد و به اجماع رسید که در جلسه ستاد ملی زن و خانواده این شاخص‌ها با حضور رئیس‌جمهوری نهایی و نظرات دستگاه‌ها گرفته شد و در نهایت در روز گذشته در دولت به تصویب رسید و رسما برای همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ می‌شود.

بنابر اظهارات وی، در مرحله بعد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده باید با مرکز آمار ایران برای هرکدام از شاخص‌های خانواده شناسنامه‌ای به دست بیاورد و وضعیت هر استان را به طور جداگانه مشخص کند.

بنابر اظهارات ابتکار، این اولین بار است که در کشور شاخص‌هایی برای پایش وضع خانواده‌ها تدوین می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها