حمله چندجانبه به کرونا به روایت رئیس سازمان بسیج سازندگی

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور می‌گوید: رزمایش اصلی که ما به دنبال آن هستیم رزمایش جهش تولید است که با همکاری با همه نهادها و دولت آن را پیش خواهیم برد.

حمله چندجانبه به کرونا به روایت رئیس سازمان بسیج سازندگی
کد خبر: 404004
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۲:۱۸:۵۱

اعتمادآنلاین| از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور، نیروهای بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی به مثابه همیشه در راستای رسالت و مسئولیت همیشگی‌شان وارد صحنه شدند و تلاش کردند در کنار دولت و دیگر نهادها و دستگاه‌های مسئول در پروژه مقابله با کرونا نقش آفرین و فعال باشند.

بسیج سازندگی، در کنار سایر دستگاه‌ها اقدامات گوناگونی از جمله ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی، تامین ماسک، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده مورد نیاز با راه‌اندازی کارگاه‌های مختلف، رزمایش کمک‌های مومنانه و...را انجام داد. از سوی دیگر نیروهای بسیجی و خاصه طلاب جهادگر غسل، کفن و دفن اموات کرونایی را نیز عهده‌دار شدند تا بار دیگر صحنه‌هایی از ایثار واز خودگذشتگی در عرصه خدمت‌رسانی به ثبت برسد.

تبعات مثبت و منفی ویروس کرونا

در همین رابطه محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به اقدامات بسیج سازندگی کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، گفت: ویروس منحوس کرونا تبعات مثبت و منفی برای کشور داشت. تبعات منفی این بود که خیلی از برنامه‌های تجمعی لغو شد و به اقتصاد کشور، تولید و امور اداری آسیب زد و این آسیب‌ها هنوز ادامه داد.

وی ادامه داد: اما چون کرونا، ویروس ناشناخته‌ای بود و حادثه‌ای اتفاق افتاد که پیش از این برای هیچ کشوری مسبوق به سابقه نبود، محک و میزان خوبی برای شاخص و اندازه‌گیری رفتار اجتماعی و فرهنگی ملت‌ها و دولت‌ها و حکومت‌ها در مقابله با این ویروس شد.

برخی کشورهای متمدن رفتار اجتماعی مناسبی در مقابل کرونا نداشتند

رئیس سازمان بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: کشورهایی که ادعا داشتند از لحاظ توان پزشکی در سطح بالایی قرار دارند، در مقابل این ویروس زانو زدند و سیستم پزشکی آنها به عجز آمد. از سویی خیلی از کشورها که ادعای تمدن دارند و گوش آفاق را کر کردند، نشان دادند که در مقابل این ویروس خیلی هم رفتار اجتماعی و فرهنگی مناسبی ندارند؛ دیدیم فروشگاه‌ها را خالی کردند یا اسلحه خریدند و خودکشی کردند و نشان داد چیزی که به ثبات در یک کشور می انجامد نه ظاهر و برجسته سازی رسانه‌ها و دولت‌ها بلکه ماهیت و ذات ملت‌های درون یک کشور است.

همگرایی و همدلی مردم ایران در مقابل کرونا

زهرایی تصریح کرد: وقتی یک کشور از بنیه معنوی، مذهبی و باور و اعتقاد برخوردار باشد، ملت خود را از حوادث حفظ می کند. کرونا نشان داد رفتار ملت ایران علی‌رغم تنگناهای معیشتی قابل مقایسه با سایر ملل نیست. همگرایی و همدلی مردم عزیز در کمک به یکدیگر در مقابله با ویروس کرونا به خوبی نشان داد که چه زود کنار هم جمع می شوند و به کمک هم می آیند.

ردپای بسیج سازندگی در غربالگری

وی با تاکید بر روحیه مردمی و بسیجی مردم ایران، افزود: در مرحله اول مقابله با کرونا، سازمان بسیج مستضعفین که مزیت آن بسیج کردن مردم و کمک گرفتن از مردم برای خود آنها است توانست به خوبی نقش خود را ایفا کند و حماسه‌های زیادی برای انقلاب به وجود آورده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در اینباره گفت: در مرحله اول، طرح ملی بسیج مقابله با کرونا تشکیل شد و چند صدهزار بسیجی و جهادی بسیجی برای غربالگری و کمک به نظام کشور آمدند که این اقدام مورد تقدیر مسئولان هم قرار گرفت. آنها غربالگری را آغاز کردند تا ورودی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند و هزینه‌های دولت برای این کار پایین بیاید و درعین حال اطمینان مردم بالاتر رود.

نقطه ای روشن در تاریکی کرونا/جنگ بسیج سازندگی در فضایی ناشناخته

زهرایی تاکید کرد: این اقدامات با خط شکنی‌هایی همچون تولید ماسک و مواد ضدعفونی تا تدفین درگذشتگان کرونایی ادامه پیدا کرد که یک نقطه نورانی در تاریکی کرونا است و تاریخ باید ثبت کند که طلاب بسیجی و گروه‌های جهادی این همت را کرده و می کنند و به جنگ فضایی نا شناخته می روند که به باور و شجاعت نیاز دارد. چشم دنیا هم به این صحنه‌ها خیره می ماند.

رزمایش کمک مومنانه یک حمله به کرونا

وی یادآور شد: با این حساب در مرحله اول هم در بحث عملیات‌های ضدعفونی، تولید ماسک و کار‌های فناورانه و هم در مباحث بهداشتی و کمک به تیم بهداشتی به خوبی عمل کردند. اما همجواری با کرونا شاید چند ماه یا چند سال دیگر ادامه پیدا کند به ما می آموزد باید مدل رفتار خود را از واکنشی به کنشی تغییر دهیم. به هیمن خاطر رزمایش کمک مومنانه‌ای که سازمان بسیج با توجه به فرمایش رهبری طراحی کرد برای کمک به آسیب دیدگان از این ویروس منحوس بود.

زهرایی با اشاره به طرح مذکور، توضیح داد: رزمایش کمک مومنانه یک حمله به کرونا بود و محور آن خود مردم بوده و هستند. تا این لحطه بالغ بر 250 میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی توسط مردم جمع اوری شده و بالغ بر 2 هزار و 200 بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شده است. از سویی بانک جامعی از نیازمندانی تهیه شده که در بانک اطلاعات کمیته امداد و بهزیستی هم قرار ندارند و خاص این زمان هستند، آنها شناسایی شدند و این رزمایش تا پایان ماه مبارک رمضان به جامعه هدف خود که بالغ بر 3 میلیون خانوار هستند حداقل دو بسته معیشتی می دهد.

پویش‌های همدلانه در روزهای کرونایی

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه بسته معیشتی تنها اقدام و رویکرد در این رزمایش نیست و در کنار آن خدمات زیادی از جمله خدمات پزشکی و عمرانی و آموزشی داده می شود، افزود: از سویی پویش‌هایی هم راه‌اندازی و در کشور فراگیر شده است. همچون پویش هم سفره با همسایه و به این معناست که مردم حساب بدهی همسایه‌ها را در نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها پرداخت کنند بدون اینکه بدهکار متوجه شود چه کسی بدهی را پرداخت کرده است. یا تخفیف و بخشودگی در اجاره بها داشته باشند و پویش‌های دیگری از این دست.

وی اظهار کرد: در کنار این اقدامات، حامی یابی برای نیازمندانی که از این پدیده دچار آسیب شدند در برنامه وجود دارد. رزمایش کمک مومنانه یکبار دیگر خلق حماسه توسط مردم را به رخ جهانیان کشاند و از این به بعد هم همین است و یکبار دیگر نهادها و مسئولان را کنار هم قرار داد تا خدمتی با وحدت رویه، هدفمند و صادقانه انجام شود.

همکاری و هماهنگی بسیج سازندگی با وزارت بهداشت

زهرایی در ادامه با تاکید بر هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، گفت: ما کرونا را سه بخش کردیم. یک بخش مربوط به وزارت بهداشت است که تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بسیج مستضعفین و وزیر بهداشت و درمان منعقد شد و طرح بسیج مقابله با کرونا از آنجا شروع شد.

وی افزود: در مرحله دوم و طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز بسیج به کمک وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا آمد که توفیقات بسیار خوبی هم داشت و ما در هماهنگی کامل این کار را انجام می دهیم. ورود به بیمارستان‌ها، غربالگری، و مراقبت از بیماران در دوران نقاهت و همه این امور با هماهنگی بوده است.

رزمایش کمک مومنانه با همراهی وزارتخانه‌ها، صداوسیما، بنیاد مستضعفان

رئیس سازمان بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: مرحله دیگر اما رزمایش کمک مومنانه است که این موضوع در وزارت بهداشت و درمان تعریف شده نیست بلکه یک کار مردمی و عمومی است که توسط نهادهای انقلابی و حاکمیتی انجام شده که برخی وزارت خانه‌ها هم در این رابطه با ما هماهنگ بودند؛ همچون وزارت کار که از بانک اطلاعاتی آنها استفاده شده یا وزارت صمت که در خرید اقلام بسته‌های معیشتی هماهنگ بوده است. صداوسیما و رسانه‌های جمعی نیز در این راستا برای پوشش هم زمان و هدفمند این موضوع در هماهنگی کامل بودند در عین حال با سایر نهادهای حمایتی همچون ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و... هم هماهنگ شده تا موازی کاری صورت نگیرد.

مسئولیت مهم بسیج سازندگی در پساکرونا

زهرایی با اشاره به اقدامات این سازمان در دوران پساکرونا، گفت: کرونای سوم با نام پساکرونا است که برای ما مهمتر است و از آن با عنوان رزمایش جهش تولید یاد می شود. در دورانی هستیم که رکود اقتصادی کشورها را فراگرفته و رهبری هم فرمودند جهش تولید، یعنی نه تنها به کرونا واکنش نشان ندهید و نه تنها کنش داشته باشید بلکه به روال گذشته قانع نباشید و به دنبال جهشی در تولید باشید. بنابراین رزمایش اصلی که ما به دنبال آن هستیم رزمایش جهش تولید است که با همکاری با همه نهادها و دولت آن را پیش خواهیم برد.

وی تصریح کرد: گرچه ما متولی تولید در کشور نیستیم اما سربازان و فرزندان انقلابیم و هرجا تهدیدی برای انقلاب باشد، تبدیل کردن آن به فرصت جزو رسالت‌های بسیج است همانطور که منطق تشکیل بسیج تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها بوده است. این روزها هم بیست سالگی بسیج سازندگی است و ما آن را با جهادگران بسیجی و مردم اینگونه گرامی می داریم.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها