کد خبر: 404399
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۵ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لبنان| آمریکا برای نفوذ در ارتش لبنان برنامه‌ریزی می‌کند

دولت آمریکا برنامه‌های ویژه‌ای برای لبنان و ارتش لبنان در دستور کار خود داشته و قصد دارد از طریق برنامه‌های همکاری با ارتش لبنان به این مهم نایل شود، در حالی که سفیر آمریکا در لبنان نیز تلاش‌های خود را برای تاثیرگذاری در صحنه سیاسی این کشور ادامه می‌دهد.

لبنان| آمریکا برای نفوذ در ارتش لبنان برنامه‌ریزی می‌کند
کد خبر: 404399
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دولت آمریکا برنامه‌های ویژه‌ای برای لبنان و ارتش لبنان در دستور کار خود داشته و قصد دارد از طریق برنامه‌های همکاری با ارتش لبنان به این مهم نایل شود، در حالی که سفیر آمریکا در لبنان نیز تلاش‌های خود را برای تاثیرگذاری در صحنه سیاسی این کشور ادامه می‌دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین، دوروتی شیا سفیر ایالات متحده در لبنان در دیدار با ناصیف حتی وزیر خارجه لبنان آخرین تحولات سیاسی این کشور و روابط بین 2 کشور را به بحث و بررسی گذاشتند.

این دیدار در شرایطی صورت گرفت که لبنان شدیدترین بحران اقتصادی خود را دست‌کم طی چند دهه گذشته پشت سر می‌گذارد و بحران فقدان منابع ارزی در این کشور به بحرانی کمرشکن برای نظام سیاسی لبنان تبدیل شده است.

این در حالی است که کشورهای غربی و سازمان‌های پولی جهانی نیز شروط باج‌گیرانه‌ای برای تزریق ارز به اقتصاد شبه‌ورشکسته این کشور گذاشته‌اند.

از سوی دیگر یکی از مراکز پژوهشی در واشینگتن به کاخ سفید پیشنهاد کرد، راهبرد سیاسی خود را برای تاثیرگذاری بر روند لبنان، از کمک به سیاستمداران این کشور به تعامل با ارتش لبنان تغییر دهد.

جوزف حبوش پژوهشگر همکار با مرکز تحقیقات خاورمیانه‌ای واشینگتن به کاخ سفید پیشنهاد کرد به جای ادامه مشارکت با سیاستمداران لبنانی که در فساد غوطه‌ور بوده و ایالات متحده با بستن چشم‌پوشی از این فساد ریشه‌دار عملاً در این راه با آنها مشارکت می‌کند، در صدد همکاری با ساختار امنیتی و نظامی این کشور و تا حدودی ساختار بانکی آن برآید.

به اعتقاد این تحلیلگر، مشکلات اقتصادی لبنان از یک دهه قبل، همزمان با آغاز جنگ داخلی در سوریه، آغاز شد چون از آن تاریخ به بعد بود که صادرات لبنان به سهولت گذشته نتوانست از خاک سوریه عبور کند و به بازارهای هدف خود در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، عراق، ترکیه و... برسد.

در چارچوب ضعف اقتصاد و فساد حاکم بر بسیاری از سیاستمداران لبنانی، این کارشناس به کاخ سفید پیشنهاد می‌کند که به 2 ستون سالم باقی‌مانده در لبنان نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

به عقیده نویسنده، واشینگتن همچنان می‌تواند به ساختار ارتش از یک سو و سامانه بانکداری از سوی دیگر توجه ویژه‌ای نشان دهد و با تعامل با این 2 ساختار برنامه‌های خود را به پیش ببرد؛ اما در این میان اولویت و ارجحیت با ساختار ارتش است، در حالی که باید به طریقی از شخصیت قدرتمندی (!!) برای زمامداری بانک مرکزی لبنان نیز حمایت شود.

به گفته کارشناسان امور لبنان، واشینگتن بعد از آنکه شرط‌بندی‌هایش بر سر شخصیت‌های لبنانی و جناح‌های وابسته به عربستان شکست سختی خورد، به صرافت بازسازی روابطش و ورود از دروازه دیگر برای پیشبرد اهداف خود در لبنان افتاده است، اما تصور نمی‌شود بدان سان که با برخی از سیاستمداران لبنانی تعامل علنی دارد، در ساختار ارتش این کشور نیز نفوذ کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها