کد خبر: 404603
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۰۸:۵۷:۰۰
| |

مایک پامپئو:

دولت کابل و طالبان برای مجازات عاملان حملات اخیر همکاری کنند

وزیر امور خارجه آمریکا از دولت افغانستان و طالبان خواست تا برای اجرای عدالت و پاسخگو کردن عاملان دو حمله مرگبار اخیر که جان ده‌ها تن از جمله دو نوزاد را گرفته، همکاری کنند.

دولت کابل و طالبان برای مجازات عاملان حملات اخیر همکاری کنند
کد خبر: 404603
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده با شدیدترین لحن ممکن دو حمله اخیر وحشتناک در افغانستان را محکوم می‌کند.

روز سه شنبه افراد مسلحی با یونیفرم‌های پلیس افغانستان به بیمارستانی در کابل حمله کردند که بخش زنان و زایمان آن از سوی سازمان بین‌المللی و بشردوستانه پزشکان بدون مرز اداره می‌شود. علاوه بر این، یک عامل انتحاری روز سه شنبه به مراسم تدفین یک فرمانده پلیس در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان حمله کرد.

طالبان، اصلی‌ترین گروه شبه نظامی افغانستان که ماه فوریه توافقی برای خروج مرحله‌ای نیروهای آمریکایی امضا کرد، مسوولیت هیچ کدام از این حملات را بر عهده نگرفت. گروه تروریستی داعش در پی وقوع این بمب‌گذاری با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله ننگرهار را برعهده گرفت اما واکنشی به حمله کابل نداشته است.

پامپئو همچنین گفت: متوجه شدیم که طالبان هیچگونه مسوولیتی بر عهده نگرفت و این دو حمله شنیع را محکوم کرد. طالبان و دولت افغانستان باید برای اجرای عدالت و پاسخگو کردن عاملان این حمله همکاری کنند.

با این حال، اجرای این خواسته پامپئو مشکلاتی دارد. حملات طالبان به نیروهای امنیتی افغان از زمان امضای توافق خروج نیروهای آمریکایی افزایش یافته است و دولت اشرف غنی پس از حملات روز سه شنبه اعلام کرد، نیروهای دولتی از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر موضع می دهند.

وزیر خارجه آمریکا تعداد تلفات حمله کابل را 13 تن عنوان کرد و گفت این شامل دو نوزاد، مادران و کارکنان بخش درمانی بیمارستان صد تختی برچی می شود. او گفت حمله انتحاری در مراسم تدفین ننگرهار هم دست کم 26 کشته و بیش از 69 زخمی داشته است.

مایک پامپئو همچنین حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز را «اقدام اهریمنی محض» خواند. او در ادامه گفت: آن کسانی که بمبگذاری در مراسم تدفین انجام دادند تنها قصد داشتند پایه‌هایی که خانواده ها و جوامع را در کنار یکدیگر نگاه می‌دارد، تکه تکه کنند اما آن ها هرگز موفق نخواهند شد.

بدون کاهش پایدار حجم خشونت و بدون پیشرفت کافی در راستای یک توافق صلح مذاکره شده، این کشور همچنان در معرض تروریسم باقی می‌ماند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها