درخواست مجدد گوترش برای خلع سلاح حزب‌الله

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر خواستار خلع سلاح حزب‌الله لبنان شد و مدعی شد این مسأله «نگران‌کننده» است.

درخواست مجدد گوترش برای خلع سلاح حزب‌الله
کد خبر: 404731
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۱۴:۰۲:۱۹

اعتمادآنلاین| آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با قرائت گزارش یک ساله خود درباره لبنان در نشست پشت درهای بسته شورای امنیت از دولت و ارتش لبنان خواست تا حزب‌الله را خلع سلاح کنند.

او در این گزارش مداخله‌جویانه گفت: «بار دیگر از دولت و نیروهای مسلح لبنان می‌خواهم تمامی تدابیر لازم برای ممانعت از رسیدن سلاح به دست حزب‌الله اتخاذ کنند.»

گوترش مدعی شد: «ادامه حضور حزب‌الله در درگیری‌های سوریه، خطر وارد شدن لبنان به درگیری‌های منطقه‌ای و تضعیف ثبات لبنان و منطقه را به همراه دارد. افزایش زرادخانه تسلیحاتی حزب‌الله توانایی دولت در اعمال حاکمیت و اقتدار کامل بر سرزمین خود را به چالش می‌کشد و اذعان حزب‌الله به داشتن موشک منبع نگرانی است.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش به نقض‌ حریم هوایی لبنان توسط اسرائیل و پرواز هواپیماها و جنگنده‌های ارتش این رژیم در آسمان لبنان اشاره کرد و گفت: استفاده اسرائیل از حریم هوایی لبنان برای حمله به اهدافی در سوریه بسیار نگران کننده است و بار دیگر از اسرائیل می‌خواهیم که به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند بوده و هرچه سریع‌تر پرواز در آسمان لبنان را متوقف کند.

گوترش تأکید کرد: نقض‌های هوایی و زمینی خطر تشدید تنش را به همراه دارد و ثبات لبنان و اسرائیل را تهدید می‌کند، این امر اعتبار نهادهای امنیتی و دولتی لبنان را تضعیف می‌کند و باعث ایجاد نگرانی میان غیرنظامیان می‌شود.

در همین راستا، دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل پس از این جلسه مدعی شد: اگر حزب‌الله به اقدامات خود برای ناکام گذاشتن عملیات یونیفل ادامه دهد و عملیات‌های «تروریستی» خود را تشدید کند، تنها گزینه آغاز انجام اقداماتی در راستای تحقق هدف سازمان ملل برای خلع سلاح کردن حزب‌الله خواهد بود.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز با طرح ادعاهای واهی، حزب‌الله لبنان را به نادیده گرفتن قطعنامه شماره 1701 شورای امنیت متهم کرد.

او همچنین دولت لبنان را متهم به ممانعت از نیروهای یونیفل برای تحقیق و دستیابی به مناطق تونل‌های حزب‌الله متهم کرد.

کرفت همچنین مدعی شد که حزب‌الله خودش را مسلح کرده و تجهیزاتی را ذخیره کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها