ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی اصولگرا:

مجلس یازدهم چه فرقی با دوره‌های قبل مجالس کشور دارد؟

یک تحلیلگر مسائل سیاسی ایران با بیان اینکه اداره مجلس کار بسیار سخت و حتی از اداره هیات وزیران نیز سخت‌تر است، گفت: فرق مجلس یازدهم با مجالس گذشته این است که طیف‌های جدیدی از اصولگرایان مثل جهبه پایداری یا عدالت خواهان وارد مجلس شدند.

مجلس یازدهم چه فرقی با دوره‌های قبل مجالس کشور دارد؟
کد خبر: 405531
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۰۷:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ناصر ایمانی، فعال مسائل سیاسی اصولگرا در تحلیل اختلاف نظرهای اصولگرایان برای انتخاب رئیس مجلس یازدهم، اظهار کرد: همیشه درباره انتخاب رئیس مجلس اختلاف نظر بوده و این اختلاف‌ها هم اتفاق جدیدی نیست. در 40 سال گذشته کدام دوره از مجالس برای انتخاب رئیس بدون حاشیه بوده است؟ همیشه اختلاف نظرهایی وجود داشته که برخی دوره‌ها زیاد و برخی دوره‌ها کمتر بوده است. در 12 سالی که لاریجانی رئیس مجلس بود، برای انتخاب رئیس مجلس اختلاف نظر وجود داشت و غیر از او دیگران نیز کاندیدای ریاست مجلس بودند.

وی ادامه داد: در دوره هفتم مجلس که اکثریت هم با اصولگرایان بود، برای ریاست حداد عادل که فردی شناخته شده میان اصولگرایان بود اختلاف نظر وجود داشت. در دوره هشتم هم که باز اکثریت با اصولگرایان بود، اختلاف نظر جدی بین انتخاب حداد عادل و لاریجانی وجود داشت. این اختلافات همیشه وجود داشته که ممکن است در برخی دوره‌ها این اختلاف بیشتر و برخی دوره‌ها کمتر بوده باشد؛ البته فرق مجلس یازدهم با مجالس گذشته این است که طیف‌های جدیدی از اصولگرایان مثل جهبه پایداری یا عدالت خواهان وارد مجلس شدند که در دوره‌های قبل وجود نداشتند بنابراین اختلاف نظرها بیشتر می‌شود.

ایمانی با اشاره به وجود طیف‌های مختلف در میان اصولگرایان خاطرنشان کرد: آنها در زمان انتخابات با سختی به وحدت رسیدند اما این بدان معنا نیست که در 4 سال آینده همه امور آنها با هماهنگی انجام شود و اختلاف نظر میان آنها به وجود نیاید، البته من امیدوارم آنها این اختلافات را مدیریت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که اگر این طیف‌ها به تفاهم نرسند چه مشکلی ایجاد می‌شود؟ گفت: امیدوارم این تفاهم حاصل شود اما اگر برخی طیف‌های اقلیت با اکثریت به تفاهم نرسند، باز هم قالیباف رای می‌آورد. فاصله قالیباف با نفر دوم که هر کسی می‌خواهد باشد، زیاد است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مدیریت مجلس برای قالیباف با این اختلاف نظرها مشکل نمی شود، تصریح کرد: در دوره گذشته هم لاریجانی برای اداره مجلس مشکل داشت و طیف‌های مختلف در مجلس به وی اعتراض می‌کردند. اختلاف نظرها در این دوره هم ادامه خواهد داشت حتی آنهایی که به قالیباف رای می دهند، ممکن است در مقاطعی با وی اختلاف نظر پیدا کنند. اداره مجلس کار بسیار سختی بوده و حتی از اداره هیات وزیران نیز سخت‌تر است.

ایمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شانسی برای طیف نزدیک به احمدی نژاد در مجلس برای تصاحب ریاست قائل هستید، گفت: چنین شانسی برای آنها قائل نیستم، البته تعداد و وزن آنها را هم در مجلس نمی‌دانم البته هر مقدار وزنی که داشته باشند، آنقدر چهره شناخته شده ندارند که مورد قبول سایر اصولگرایان باشند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است احمدی نژادی‌ها، پایداری‌ها و اصولگرایان سنتی علیه قالیباف به ائتلاف برسند، خاطرنشان کرد: طیف سنتی و اکثریت اصولگرایان از قالیباف حمایت می‌کنند اما برخی طیف‌ها با این عقیده مخالف هستند. حتی اگر عده‌ای هم مخالف قالبیاف باشند، فاصله قالیباف با نفر بعدی زیاد است و نمایندگان ترجیح می دهند به قالیباف رای بدهند. حتی مستقلین و اقلیت اصلاح طلب اگر بین قالیباف و نفر بعدی مخیر باشند، انتخاب قالیباف را به مصلحت می دادند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها