نگاه بالا به پایین نواصولگرایان به رقبای قالیباف

چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف علاوه بر اینکه ائتلاف دیگر گروه‌های مجلس برای کنار زدن قالیباف را منتفی می‌دانند، بر این موضوع هم تاکید می‌کنند که حریفان قالیباف در حد ریاست مجلس و رقابت با او نیستند.

نگاه بالا به پایین نواصولگرایان به رقبای قالیباف
کد خبر: 405596
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۰:۰۷:۰۳

اعتمادآنلاین| کمتر از دو هفته تا آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و تلاش اصولگرایان برای دستیابی به گزینه‌ای واحد برای ریاست پارلمان آینده و تکیه بر کرسی علی لاریجانی دو چندان شده است. علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مصطفی میرسلیم، شمس‌الدین حسینی، فریدون عباسی و البته محمدباقر قالیباف ازجمله چهره‌هایی هستند که گوشه و کنار با برگزاری جلساتی اینجا و آنجا با منتخبان می‌کوشند مسیر خود برای دستیابی به قدرتمندترین کرسی پارلمان را هموار کنند اما هر چه می‌کوشند، انگار بیشتر به در بسته می‌خورند تا جایی که حالا انتقادهای درون‌گفتمانی آنان از یکدیگر تا حد و حدودی قابل ‌توجه افزایش یافته است. این میان نکته قابل ‌توجه احتمال ائتلاف یاران رییس‌جمهوری سابق ایران در پارلمان با اعضای جبهه پایداری و حزب موتلفه برای از صحنه خارج کردن قالیباف است، احتمالی که البته عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر اصولگرا آن را منتفی دانسته و گفته است:«آقای میرسلیم که نمی‌تواند آقای قالیباف را کنار بزند. او نمی‌تواند حلال هیچ مشکلی باشد. تردید نکنید که مخالفان آقای قالیباف اگر نیروی قوی و مهمی داشتند حتما او را به میدان رقابت می‌آوردند نه آنکه با میرسلیم وارد شوند.»


این تحلیلگر سیاسی اصولگرا در همین راستا روز گذشته با رد اهمیت نشست یاران محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران در مجلس با اعضای حزب موتلفه و مصطفی میرسلیم به عنوان اصلی‌ترین گزینه آنان برای ریاست قوه مقننه به پایگاه خبری نامه‌نیوز گفته است:«جلسه اخیر آقای میرسلیم با برخی راه‌یافتگان مجلس یازدهم چندان اهمیتی ندارد؛ زیرا اصلا افرادی که خود را برای ریاست مجلس مطرح می‌کنند، اندازه این پست نیستند؛ برای مثال آقای شمس‌الدین حسینی که اصلا سیاسی نیست و در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد مدتی وزیر اقتصاد بوده یا آقای میرسلیم مقبولیتی برای ریاست مجلس ندارد. حالا اینکه قبل از تشکیل مجلس دور هم شده‌اند و سعی می‌کنند محفلی تشکیل بدهند، چندان قابل اعتنا نیست و هنوز وضعیت تغییری نکرده و مشخص است که چه کسی شانس اول ریاست مجلس است. حتی حزب موتلفه در دادن بیانیه برای حمایت از آقای میرسلیم در انتخابات هیات رییسه مردد است یا جوانان حزب موتلفه اصلا میرسلیم را قبول ندارند.»

به اصلاح‌‌طلبان ربطی ندارد


این البته تنها تحلیل اصولگرایان از مساله ریاست یازدهمین دوره قوه مقننه نیست. برخی از فعالان این جریان برخلاف آنچه بارها از سوی اصلاح‌طلبان و ناظران بی‌طرح عنوان شده نه ‌مشکلات و معضلات اقتصادی، نوع برخوردها با معترضان آبان ‌ماه، انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی و بی‌خبری 3 ‌روزه و نه حتی رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات و عمدتا اصلاح‌طلبان متقاضی حضور در مجلس یازدهم را عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات نمی‌دانند و انگشت اتهام را به سوی اصلاح‌طلبان بلند می‌کنند؛ همچون مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا که به خبرگزاری دانشجو گفته است:«موارد مطرح‌ شده توسط نیرو‌های انقلاب، موضوع خصوصی است و به اصلاح‌طلبان مربوط نمی‌شود. جریان اصلاحات، خود سرشار از مشکلات است و نتیجه ناکارآمدی آنان را هم در انتخاب گذشته دیدیم؛ خیل کثیری از مردم، انتقاد‌های فراوانی به عملکرد اصلاح‌طلبان وارد می‌دانند و ثمره ناکامی‌های مدیریتی آنان، کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پی داشت. اصلاحات برای فرار از پاسخگویی خود، مشکلات دسته چندمی را در جامعه بزرگ‌نمایی می‌کنند و برای آن داستان می‌سازند. باور دارم که این تهمت‌ها، داستان‌سرایی است.»

قالیباف سکه داده بود؟


در این میان و به‌ رغم این تحلیل‌ها، حواشی اطراف کاندیداهای ریاست مجلس یازدهم نیز کم نیست تا جایی که برخی اخبار تایید نشده از هدیه سکه به منتخبان مجلس یازدهم برای جلب رای آنان حکایت داشت. خبری که البته روز گذشته مرتضی طلایی، عضو شورای شهر سابق تهران و از فعالان سیاسی نزدیک به قالیباف آن را رد کرده و به خبرآنلاین گفته است:«اینها از آن شیوه‌های بد اخلاقی است که وجود دارد و ما به آن متوسل می‌شویم تا طرف‌مان را بدنام کنیم و من تضمینی به شما می‌گویم که هرگز قالیباف به منتخبان سکه نداده است. چون من آقای قالیباف را می‌شناسم پس اینها اتهامات و جوسازی‌هایی است که علیه آقای قالیباف صورت می‌گیرد تا با این فضاسازی‌ها ایشان را از میدان به در کنند. آیا واقعا به نظر شما عقل و فکر سیاسی آقای قالیباف آنقدر کم است که همچین کاری را انجام دهد؟ او هرگز چنین کاری را نکرده است و نخواهد کرد.»


طلایی که از نزدیکان شهردار اسبق پایتخت در فضای سیاسی کشور به حساب می‌آید همچنین در ادامه به مساله کاندیداتوری قالیباف در انتخابات 1400 که این روزها بیشتر از هر فرد و جریانی از سوی اصولگرایان و فعالان این جریان بیان شده، اشاره کرده و درحالی که یکی از شروط حمایت از قالیباف عدم ورودش به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده اعلام شده، گفته است:«آیا آقای قالیباف گفته، می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند؟ یا آیا در ذهن دیگران نبوده که در انتخابات ریاست‌جمهوری باشند یا قبلا در انتخابات نبوده‌اند؟ دوستانی هستند که الان در مجلس انتخاب شده‌اند که قبلا هم در مظان انتخابات ریاست‌جمهوری بوده‌اند. اما من می‌گویم که مجلس 4 سال متعهد به رای مردم است و باید برای 4 سال در مجلس خدمت کند و تصور من این است که این هم یکی دیگر از بهانه‌هایی است که مطرح می‌کنند تا آقای قالیباف را از میدان به در کنند.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها