«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لبنان| ادامه فشار بر حزب‌الله، این بار از دریچه صندوق بین‌المللی پول

«گرسنگی در لبنان از روند مذاکره دولت لبنان با صندوق بین‌المللی پول پیشی می‌گیرد» این تیتری است که روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط برای توصیف شرایط اقتصادی لبنان در دوره مذاکره با صندوق بین‌المللی پول به کار برد.

لبنان| ادامه فشار بر حزب‌الله، این بار از دریچه صندوق بین‌المللی پول
کد خبر: 405763
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «گرسنگی در لبنان از روند مذاکره دولت لبنان با صندوق بین‌المللی پول پیشی می‌گیرد» این تیتری است که روزنامه سعودی الشرق الاوسط برای توصیف شرایط اقتصادی لبنان در دوره مذاکره با صندوق بین المللی پول به کار برد.

روزنامه سعودی نزدیک به دربار ریاض در حالی از فلاکت اقتصادی مردم لبنان سخن گفت که ولیعهد سعودی مشغول حیف و میل کردن ثروت‌های عربستان در خرید باشگاه‌های ورزشی و دیزنی‌لندها در نقاط مختلف جهان است و صرف سرمایه‌گذاری بخش کوچکی از این مبلغ در بانک مرکزی لبنان می‌تواند این کشور را تا حدود زیادی از بحران خارج کند و مردم لبنان را از فلاکت و گرسنگی نجات دهد.

به اعتقاد کارشناسان امور لبنان، گرچه ریشه‌های بحران اقتصادی این کشور حتی به دوره‌هایی قبل‌تر از قدرت گرفتن حزب‌الله در صحنه سیاسی بازمی‌گردد، اما امروز محور اصلی این فشار بیش از آنکه پولی، ارزی و اقتصادی باشد سیاسی و امنیتی است؛ در واقع آن هدفی که از طریق جنگ و فشار سیاسی تحقق نیافته، اکنون قرار است از طریق فشار اقتصادی بر بدنه اصلی جامعه میسر شود.

برخی از ابعاد این فشار در چارچوب مذاکرات انجام‌گرفته بین دولت لبنان و صندوق بین‌المللی پول کاملاً آشکار شده است.

به نوشته رسانه‌‌های لبنان، این مذاکرات به جای آنکه جنبه تخصصی اقتصادی و مالی صرف داشته باشد و راهکارهایی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی لبنان به دست دهد به سمت و سوهای دیگری سوق پیدا کرده است.

کارشناسان لبنانی که سیر مذاکرات را پیگیری می‌کنند بر این باورند که امروز مذاکرات نمایندگان صندوق بین‌المللی پول بیش از آنکه اقتصادی باشد سیاسی است و شایعاتی هم راجع به اینکه احتمالاً این مذاکرات ماه‌ها به طول بینجامد رواج یافته، زیرا علاوه بر پیش‌نیازهای اقتصادی و مالی، ظاهراً لبنان باید پیش‌نیازهای سیاسی و امنیتی را هم تبیین کند.

به بیانی روشن‌تر، امروز مشکل کشورهای غربی و عربی با حزب‌الله لبنان به میز مذاکرات اقتصادی لبنان با صندوق بین‌المللی پول انتقال یافته تا در کنار زمینه‌سازی برای فشار از طریق اغتشاشات و اعتراضات مردمی، امتیازدهی حزب‌الله نیز به عنوان پیش‌شرطی برای ورود به مذاکرات اصلی روی میز قرار گیرد.

طرف‌های مطلع از مذاکرات خبر می‌دهند، دیگر مساله به عدم دستیابی حزب‌الله به منابع مالی از طریق سیستم‌های بانکی محدود نمی‌شود، بلکه سمت و سوی اقدامات صورت‌گرفته گویای نوعی بسترسازی برای حمله همه‌جانبه علیه این گروه مبارز لبنانی است.

امروز در حالی لبنان زیر سایه فشار اقتصادی شدیدی قرار دارد که در کنار فشارهای سیاسی بر دولت لبنان، حملات تخریبی گسترده‌ای در بعد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با میدان‌داری صندوق بین‌المللی پول و از تریبون رسانه‌های عربی علیه حزب‌الله لبنان در حال انجام است؛ هجمه‌ای که انگار دشوارتر از جنگ 33روزه به نظر می‌رسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها