کرونا در پس بروز جنگ تجاری جهانی با چین

با آغاز اعمال تعرفه 80 درصدی چین بر صادرات استرالیا به عنوان اقدامی تنبیهی علیه درخواست انجام تحقیقاتی مستقل درباره کروناویروس و حمایت 100 کشور از جمله انگلیس از این تحقیقات، نگرانی‌هایی از ورود انگلیس و دیگر کشورها به جنگی تجاری با چین به وجود آمده است.

کرونا در پس بروز جنگ تجاری جهانی با چین
کد خبر: 405864
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ۱۱:۳۲:۱۴

اعتمادآنلاین| همزمان با اعمال تعرفه 80 درصدی از سوی چین بر صادرات استرالیا به دنبال درخواست این کشور برای انجام تحقیقاتی مستقل درباره کرونا، نگرانی‌های از احتمال بروز یک جنگ تجاری جهانی میان چین و کشورهایی که از این تحقیقات حمایت کرده‌اند، افزایش یافته است.

روزنامه دیلی میل در این باره نوشته است، در حالی که کشورهای بسیاری به دنبال یافتن پاسخ برای پرسش‌های خود در زمینه شیوع کرونا هستند، انگلیس نیز خواستار پاسخگویی چین به منشأ این ویروس شده و ماه گذشته میلادی، وزیر امور خارجه این کشور اظهار کرد که پس از این همه‌گیری، روابط تجاری میان چین و انگلیس به وضعیت عادی خود بازنخواهد گشت.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس اظهار کرد: باید مروری بر این همه‌گیری انجام شود تا بتوانیم مطمئن شویم که برای همه‌گیری‌های جهانی آتی آماده‌تر هستیم.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در مه آوریل خواستار تحقیقاتی مستقل درباره کرونا و مدیریت سازمان بهداشت جهانی در واکنش به این بحران شد.

رهبران و رسانه‌های دولتی چین اما در واکنش به درخواست استرالیا درباره مجازاتی تجاری هشدار دادند که می‌تواند 135 میلیارد دلار برای اقتصاد استرالیا هزینه داشته باشد.

چین پس از هفته‌ها بایکوت صنایع گوشت و جو و محدود کردن سفر و فرصت‌های تحصیلی خارجی، از امروز، سه‌شنبه تعرفه‌ای 80.5 درصدی بر صادرات جو استرالیا اعمال کرده است.

نزاع چین و استرالیا اما با پیوستن 100 کشور به درخواست کانبرا برای انجام تحقیقاتی مستقل درباره کروناویروس، به سطحی جهانی گسترش یافته و این هراس وجود دارد که اقدام پکن در واکنش به استرالیا در سطح جهانی تکرار شود.

در همین حال چندین تن از اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس خواستار پاسخگویی چین به سوالاتی درباره مدیریت کرونا شده‌اند و نظرسنجی‌ها حاکی از آنند که قشر گسترده‌ای از مردم انگلیس معتقدند، بوریس جانسون، نخست وزیر کشورشان باید خواستار تحقیقاتی مستقل درباره اقدامات چین در مراحل ابتدایی شیوع کرونا شود.

علاوه بر این، هفت تن از هر 10 انگلیسی معتقدند که در صورت اثبات نقض قوانین بین‌المللی از سوی چین در واکنش به کرونا، وزرای کابینه این کشور باید علیه پکن اقدامی حقوقی صورت دهند.

اواخر ماه گذشته میلادی دولت انگلیس انتشار آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در چین را در اعتراض به «سرپوش گذاشتن این کشور بر آمارهای واقعی» متوقف کرد.

چین نیز این اقدام را در روزنامه «گلوبال تایمز» خود پاسخ داد و اظهار کرد، انگلیس برای خلاص شدن از بحران فعلی نیازمند «معجزه» است و بوریس جانسون را به دلیل مجاز دانستن ادامه فعالیت‌های اقتصادی و اولویت قرار دادن آن بر کنترل کرونا مورد انتقاد قرار داد.

تعرفه‌های چین علیه استرالیا تنها چند ساعت پیش از آن صورت گرفت که شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در مجمع بهداشت جهانی گفت، کشورش از تحقیقاتی مستقل درباره منشأ این بیماری حمایت می‌کند اما تنها زمانی که این همه‌گیری به پایان برسد.

27 عضو اتحادیه اروپا، نیوزیلند، اندونزی، انگلیس، هند، کانادا، روسیه، مکزیک و برزیل از جمله کشورهایی هستند که از این تحقیقات مستقل حمایت کرده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها