کد خبر: 407286
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

پیرترین نمایندگان در 11 دوره مجلس را بشناسید + جدول

هر دوره مجلس شورای اسلامی با هیات‌رئیسه‌ای شروع می‌شود که تنها معیار انتخاب آنها سنشان است. دو تن از پیرترین و دو تن از جوان‌ترین نماینده‌ها، ترکیب هیات‌رئیسه است.

پیرترین نمایندگان در 11 دوره مجلس را بشناسید + جدول
کد خبر: 407286
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روز اول مجلس در حالی شروع می‌شود که نه‌تنها هیات رئیسه مجلس انتخاب نشده‌اند که حتی اعتبارنامه منتخبان هنوز بررسی و تایید نشده و آنها در عمل به عنوان نماینده شناخته نمی‌شوند تا بتوانند هیات رئیسه دائم مجلس را انتخاب کنند، از همین رو آیین‌نامه مجلس با در نظر گرفتن سن منتخبان مشکل را حل کرده، به این صورت که اگر منتخبان مردم در هر دوره را بر اساس سن مرتب کنیم، دو نفر اول صف (بزرگترین‌ها) رئیس و نایب رئیس و دو نفر آخر صف (کوچکترین‌ها) دبیر می شوند و در جایگاه هیات رئیسه مجلس می‌نشینند.

اما این "هیات رئیسه سنی" چه وظایفی دارد؟ آنطور که در آیین‌نامه آمده، وظایف هیئت رئیسه سنی شامل اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب و اجرای انتخابات هیئت رئیسه موقت است.

وقتی هیات رئیسه موقت انتخاب شده و سوگند خوردند، هیات‌رئیسه سنی از جایگاه پایین آمده و هیات‌رئیسه موقت از پله‌ها بالا می‌روند. هیات‌رئیسه موقت همانند هیات‌رئیسه دائم 12عضو دارد. وقتی شعب، اعتبارنامه منتخبان را بررسی و مجلس به آن‌ها رای داد، منتخبان عنوان نماینده می‌گیرند و آن وقت نوبت انتخاب هیات رئیسه دائم برای یک سال پیش‌روی نمایندگان است.

در این دوره، طبق میزان سن نمایندگان منتخب مجلس یازدهم حجت‌الاسلام رضا تقوی (متولد 1325 دامغان)، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات به عنوان رئیس سنی مجلس و مصطفی آقامیرسلیم (متولد 1326تهران) دیگر نماینده تهران نایب رئیس خواهد شد. روح الله نجابت (متولد1365)، نماینده شیراز و محسن فتحی نماینده مردم سنندج (متولد 1366) در مجلس یازدهم هم به عنوان دبیر هیئت رئیسه سنی انتخاب ایفای نقش خواهند کرد.

با رئیس و نایب‌رئیس سنی مجلس در ادوار مختلف آشنا شوید:

دوره

سال شروع دوره

رئیس سنی

نایب رئیس سنی

اول

1359

یدالله سحابی

مهدی بازرگان

دوم

1363

سعید امانی

احمد امیرزاده ایرانی

سوم

1367

محمدحسین چهرگانی انزایی

سید محمدحسن نبوی

چهارم

1371

سید محمدباقر مهدوی کرمانی

احمد مرادی

پنجم

1375

سید محمود نوری‌زاده

غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی

ششم

1379

محمدعلی شیخ شوشتری

قاسم معماری

هفتم

1383

محمدعلی شیخ شوشتری

سید عباس پاک‌نژاد

هشتم

1387

محمدتقی رهبر

حسین هاشمیان

نهم

1391

سید علیرضا مرندی

رضا آشتیانی عراقی

دهم

1395

عبدالرضا هاشم‌زائی

سید مصطفی ذوالقدر

یازدهم

1399

سید رضا تقوی

سید مصطفی میرسلیم

منبع: خبرفوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها