سیدمحمود علیزاده طباطبایی، عضو هیات‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز:

آرای متهمان سیاسی برای جلوگیری از پناهندگی به آنها داده نمی‌شود

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: همه متهمان فراری می‌توانند به کنسولگری مراجعه کنند و خدمات عمومی دریافت کنند و تا زمانی که وضعیت‌شان قرمز اعلام نشده، کنسولگری هیچ اقدامی برای دستگیری آنها نمی‌تواند انجام دهد.

آرای متهمان سیاسی برای جلوگیری از پناهندگی به آنها داده نمی‌شود
کد خبر: 407359
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۱۴:۴۴:۱۴

اعتمادآنلاین| سیدمحمود علیزاده طباطبایی، عضو هیات‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز درخصوص بخشنامه اخیر قوه قضائیه درباره عدم محرومیت اشخاص تحت تعقیب از خدمات کنسولگری، اظهار کرد: مجرمان ایرانی خارج از کشور هیچ زمانی از خدمات کنسولی محروم نبوده‌اند؛ چون خدمات کنسولی عمومی است و حتی با حکم دادگاه نیز نمی‌توان شخصی را از خدمات عمومی محروم کرد.

وی افزود: این بخشنامه تنها فضای حسن نیت ایجاد می‌کند تا ایرانیان خارج از کشوری که قصد دارند، اقداماتی انجام دهند با خیال آسوده به کنسولگری مراجعه کنند.

علیزاده طباطبایی بیان کرد: کسانی که تحت تعقیب هستند، اگر مرتکب جرائم بین‌المللی مانند پولشویی و کلاهبرداری شوند، پلیس بین‌الملل وضعیت این افراد را قرمز اعلام می‌کند و سپس اگر در کشوری باشند که آن کشور با ایران قرارداد استرداد مجرمان داشته باشد، پلیس این‌ها را به ایران می‌فرستد اما اگر قرارداد استرداد نداشته باشد، در همان کشور محاکمه خواهند شد.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه‌ داد: برخی از ایرانیان که تحت تعقیب هستند، نگران این هستند که با مراجعه به کنسولگری، به پلیس تحویل داده شوند که این نیز طبیعی است، یعنی افرادی که مرتکب جرائم بین‌المللی شده باشند، به محض اینکه به کنسولگری مراجعه کنند، قطعاً با مشکل مواجه خواهند شد و به پلیس تحویل داده می‌شوند.

وی افزود: بنابراین بخشنامه اخیر رییس قوه قضائیه موضوع جدیدی نیست، فقط با این بخشنامه فضای حسن نیت ایجاد شده است.

علیزاده طباطبایی گفت: در همه جای دنیا پذیرفته شده که متهمان سیاسی مسترد نمی‌شوند و حتی پناهندگی سیاسی به آنها داده می‌شود، به همین دلیل در قانون آیین دادرسی کیفری جدید تصویب شده است که آرا متهمان سیاسی را به آنها ندهند، چون با همان رأی به راحتی می‌توانند پناهندگی بگیرند.

وی اضافه کرد: البته ممکن است نگران این باشند به طرق غیرمتعارف دستگیر و به کشور منتقل شوند که به نظر می‌رسد این بخشنامه تأثیری در این موارد نخواهد داشت.

این وکیل دادگستری در پایان اظهار کرد: همه متهمان فراری می‌توانند به کنسولگری مراجعه کنند و خدمات عمومی دریافت کنند و تا زمانی که وضعیت‌شان قرمز اعلام نشده کنسولگری هیچ اقدامی برای دستگیری آنها نمی‌تواند انجام دهد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها