کد خبر: 408768
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۰۹:۴۰:۰۱
| |

ضعیف کردن سازمان جهانی بهداشت به نفع هیچ کشوری در دنیا نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ضعیف کردن سازمان جهانی بهداشت به نفع هیچ کشوری در دنیا نیست چراکه این سازمان مرکزیتی دارد و اگر واکسن بیماری کرونا کشف شود، باید سازمان جهانی بهداشت تأیید کند.

ضعیف کردن سازمان جهانی بهداشت به نفع هیچ کشوری در دنیا نیست
کد خبر: 408768
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۰۹:۴۰:۰۱

اعتمادآنلاین| علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل، در رابطه با عواقب قطع همکاری ایالات متحده با سازمان جهانی بهداشت گفت: این اقدام آمریکا به دو دلیل تاثیر به سزایی خواهد داشت، یکی اینکه آمریکا بیش از دیگر اعضا حدود 450 هزار دلار به این سازمان کمک می کند که این کمک بزرگی برای این سازمان است. همچنین ممکن است، برخی از کشورهای دیگر به تبعیت از آمریکایی‌ها و تحت فشار این کشور از این سازمان خارج شوند که این اقدام هم، باعث تضعیف این سازمان خواهد شد. مسئله سوم این است که ضعیف کردن سازمان جهانی بهداشت به نفع هیچ کشوری در دنیا نیست چراکه این سازمان مرکزیتی دارد و اگر واکسن بیماری کرونا کشف شود، باید سازمان جهانی بهداشت تأیید کند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل افزود: بنابراین بیرون رفتن آمریکا از سازمان جهانی بهداشت ممکن است لطمه‌های زیادی به این سازمان بزند و آن را از وحدت‌گرایی رها کند. منتها ترامپ و به طور کل تفکری که بر مرام‌نامه حزب جمهوری‌خواه حاکم است، از تجمعات بین‌المللی استقبال نمی‌کند، اینها حتی با اتحادیه اروپا هم همین مشکل را دارند. به این معنی که آمریکا و مخصوصا جمهوری خواهان، علاقه‌مند نیستند که در برابر آنها نهادهای قدرتمندی شکل بگیرند که سیاست آنها را کنترل کنند و یا گاها سیاست‌های آن با سیاست‌های ایالات متحده مغایرت داشته باشد. لذا این یک تفکر خودخواهانه است که در جمهوری‌خواهان وجود دارد و در دوره ترامپ بسیار علنی شده است. کمااینکه بارها خود ترامپ اصرار کرده که چه ضرورتی دارد عضو نهادهای بین المللی شویم، عضویت در این نهادها جز اینکه از ما پول گرفته شود، هیچ نتیجه‌ای ندارد.

بیگدلی در خصوص تاثیر درخواست اتحادیه اروپا مبنی بر تجدیدنظر رئیس جمهور برای قطع همکاری با سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: ترامپ به این حرف‌ها گوش نمی‌دهد و اتحادیه اروپا برای او اهمیتی ندارد. آنچه که برای ترامپ، حزب جمهوری‌خواهان و رأی دهندگان اهمیت دارد، بالا رفتن سطح افتخارات آمریکا است. به عبارت دیگر همان‌طور که ترامپ قبلا اشاره کرده اول آمریکا است در واقع فشاری که درحال حاضر آمریکا در مورد هنگ‌کنگ و تایوان بر چین وارد می‌کند، بهانه‌ است که مبادا چین با همین رویه‌ها از مرحله دوم اقتصاد جهانی به مرحله اول برسد و از آمریکا، سبقت بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: پیشی گرفتن چین از آمریکا باعث خفت ایالات متحده می‌شود. در حال حاضر آمریکا به دنبال برگشت سرمایه گذاری‌هایی است که در کشورهای دیگر کرده که البته موفق شد و مقداری را برگرداند. برگشت این سرمایه‌ها باعث افزایش میزان اشتغال در این کشور شد. بنابراین بازگشت سرمایه‌ها به آمریکا یکی از آن اقداماتی بود که ترامپ علیه همه کشورهای دنیا انجام داد و تا جایی می‌توانست این کار را کرد. براساس همین سیاست ترامپ میزان مبادله این کشور با چین که حدود 750 میلیارد دلار مبادله بازرگانی دارند را به رقم 400 میلیون دلار کاهش داد. بنابراین این تفکر یک تفکر درون سازمانی و حزبی است که با تلفیق رفتارهای خودخواهانه ترامپ، عمق آن را بیشتر کرده است.


بیگدلی در مورد نقش بازگشت سرمایه‌ بر میزان محبوبیت ترامپ در جامعه آمریکا اظهار کرد: در اثر بازگشت سرمایه‌ها میزان بیکاری در آمریکا از 9.2 درصد به 3.6 درصد رسید و موفقیت بالایی برای ترامپ به وجود آورد و میزان محبوبیتش افزایش یافت و به 48.5 درصد رسید. البته به دلیل وجود کرونا مقداری این سطح محبوبیت پایین آمده و به 34 و خرده ای رسیده است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پایان یادآور شد: البته محبوبیت و یا عدم محبوبیت ترامپ در میزان رأی جمهوری ‌خواهان چندان موثر نیست چرا که رأی طرفداران جمهوری‌خواهان مانند دموکرات‌ها سیال نیست اما به هر حال مواردی نظیر بیکاری 30 میلیون نفری و تورم 12 درصدی و اغتشاشات اخیر، روی موقعیت ترامپ تأثیر گذاشته است که مجموعا می‌تواند به نفع دموکرات‌ها باشد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها