مخالفت اتحادیه اروپا با اضافه شدن روسیه به گروه هفت

در پی مطرح‌شدن پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا برای اضافه شدن روسیه به گروه هفت، برخی اعضای این گروه با این تلاش ترامپ مخالفت‌کردند.

مخالفت اتحادیه اروپا با اضافه شدن روسیه به گروه هفت
کد خبر: 409367
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۴ ۱۲:۴۸:۵۷

اعتمادآنلاین| به گزارش شبکه یورو نیوز، اتحادیه اروپا با هرگونه پیشنهاد برای اضافه شدن روسیه به گروه هفت مخالفت کرد و به واشنگتن هشدار داد نمی‌تواند به تنهایی قوانین را برای این گروه تغییر دهد.


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شنبه گذشته با اعلام تعویق برگزاری نشست گروه هفت به میزبانی واشنگتن، گفته بود: «احساسم این است که گروه هفت آینه آنچه واقعا در جهان می گذرد نیست. این گروهی منسوخ شده از کشورها است.» وی همچنین از تمایل خود برای دعوت از رهبران روسیه، کره جنوبی، استرالیا و هند به نشست سران گروه هفت سخن گفت.


با این حال سخنگوی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه گفت: «گروه هفت دارای یک چارچوب اساسی و چند جانبه است و ایالات متحده نمی‌تواند به‌عنوان رئیس دوره‌ای این گروه مبنای اصلی آن را تغییر دهد.» وی تاکید کرد که ایالات متحده به‌ عنوان رئیس فعلی گروه هفت نمی‌تواند اعضای این گروه یا قالب آن را تغییر دهد.


روسیه در سال 2014 پس از الحاق کریمه به خاک خود، از گروه هفت اخراج شد. در آن زمان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بود.


در همین رابطه «جوزپ بورل» مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در واکنش به سخنان ترامپ با اشاره به تعلیق درآمدن عضویت روسیه در گروه هفت (گروه هشت سابق) تاکید کرد که این کشور یا باید تغییر رویه بدهد یا با تغییر شرایط، مذاکرات را آغاز کند. وی افزود: «گروه هفت بر اساس ارزش‌ها، منافع و تعهدات مشترک پایه‌گذاری شده است.»
همچنین بریتانیا و کانادا به عنوان دو عضو گروه هفت، در روزهای اخیر مخالفت خود را با حضور مجدد روسیه در گروه هفت اعلام کردند.


از سوی دیگر کرملین نیز تایید کرد که دونالد ترامپ، ایده خود را برای حضور روسیه در اجلاس گروه هفت با ولادیمیر پوتین در میان گذاشته است اما جزییات بیشتری در این موضوع را اعلام نکرد.


نشست گروه هفت قرار بود با حضور سران کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، ایتالیا و اتحادیه اروپا در کمپ دیوید آمریکا برگزار شود.


هند، استرالیا و کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند که برای حضور در نشست گروه هفت دعوت شده‌اند. ترامپ روز شنبه همچنین پس از اعلام تعویق این نشست گفته بود اعضای گروه هفت می توانند ماه سپتامبر قبل یا بعد از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تشکیل جلسه دهند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها