آیا مجلس یازدهم به دنبال برکناری رئیس‌جمهور است؟

روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازتا» به خطراتی که روی کار آمدن مجلس جدید در ایران برای سرنوشت روحانی دارد پرداخت و این احتمال را مطرح کرد که مجلس یازدهم، که اغلب از جریان مخالف روحانی هستند، وی را استیضاح و برکنار کنند.

آیا مجلس یازدهم به دنبال برکناری رئیس‌جمهور است؟
کد خبر: 410041
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ۱۰:۱۷:۲۶

اعتمادآنلاین| روسیا الیوم نوشت: ایغور سوبوتین، در روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازتا» به خطراتی که روی کار آمدن مجلس جدید در ایران برای سرنوشت روحانی دارد پرداخت و این احتمال را مطرح کرد که مجلس یازدهم، که اغلب از جریان مخالف روحانی هستند، وی را استیضاح و برکنار کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: در این مقاله امده است: مجلس جدید شورای اسلامی در ایران، کار خود را در تاریخ 27 می‌آغاز کرد و حدود 75 درصد از نمایندگان حاضر در این دوره، از اصولگرایانند که دائما در حال انتقاد از روحانی هستند.

همین مساله باعث ایجاد نگرانی شدید نه تنها در مورد سرنوشت رئیس جمهور، بلکه در خصوص دولت فعلی شده است.

قوه مجریه در مواقع بحرانی همواره هدف انتقاد سخت محافظه کاران قرار گرفته و مسئولیت مشکلاتی نظیر افزایش قیمت بنزین در سال گذشته و حوادثی که به دنبال آن ایجاد شد، متوجه دولت حسن روحانی گردید.

در همین رابطه، نیکیتا سماغین، کارشناس روسی مقیم ایران، در گفتگو با این روزنامه گفت: «اگر به مجلس سابق ایران نگاه کنیم، یعنی دوره دهم، توازن قوا در آن به نفع رئیس جمهور بود، با این حال، مجلس مذکور نیز در طول دو سال گذشته مشکلات زیادی با روحانی داشت.»

شرایط واقعا پیچیده است، به این دلیل که دولت در زمان حاضر از رای اعتماد بسیاری از نمایندگان برخوردار نیست. طبق ماده 136 قانون اساسی ایران، در صورتی که نیمی از اعضای کابینه دولت، در یک دوره، عوض شوند، دولت باید استعفا دهد و دوباره رای اعتماد بگیرد. از بین 19 وزیر در دولت روحانی، 8 نفر از ان‌ها تغییر کرده اند و در حال حاضر برکناری دو وزیر دیگر کافی است تا این پروسه یعنی استعفای دولت آغاز شود.

در صورتی که این اتفاق بیفتد، اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود که دولتی به دلیل برکناری تعداد زیادی از وزرایش باید دوباره رای اعتماد بگیرد. مساله مهم آن است که یک سال از فعالیت روحانی بعنوان رئیس جمهور باقی مانده است. اما سماغین بعید نمی‌داند که رهبر جمهوری اسلامی در این موضوع ورود کرده و فضا را آرام کند تا مجلس نمایندگان باعث تعطیلی فعالیت دولت و برکناری روحانی نشود.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها