تحلیل نماینده تهران از تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه است، به ایسنا گفت: موضوع تبادل زندانیان را باید با منظر بشردوستانه تحلیل کرد و نباید به آن نگاه سیاسی داشت.

تحلیل نماینده تهران از تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا
کد خبر: 410729
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۰۹:۱۵:۱۶

اعتمادآنلاین| ابوالفضل عمویی در واکنش به اظهارنظر اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره توافق با ایران بعد از تبادل زندانیان بین دو کشور اظهار کرد: باید به موضوع تبادل زندانیان از منظر بشر دوستانه نگاه کرد و آن را سیاسی نداست، آقای وایت به دلیل داشتن شاکی خصوصی زندانی شد و بعد از بروز نشانه‌هایی از بیماری کرونا در او، جمهوری اسلامی با رأفت اسلامی به این پرونده نگاه کرد و او را آزاد کرد.

وضعیت این زندانی آمریکایی در ایران با برخی از زندانیان ایرانی که در آمریکا به صورت ناجوانمردانه بازداشت شدند، متفاوت است. چون این افراد در آمریکا با اتهامات واهی همچون دور زدن تحریم‌ها زندانی می‌شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که ترامپ با مشکلات زیادی در داخل آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: با بروز بحران کرونا دستاوردهای اقتصادی چند سال گذشته ترامپ زیر سوال رفت بعد از آن با کشته شدن جرج فلوید توسط پلیس مینیاپولیس شاهد اعتراضات گسترده‌ای در آمریکا بودیم که باعث افول محبوبیت ترامپ شده است.

با توجه به مدت زمان باقی مانده تا انتخابات آمریکا ترامپ به دنبال ابزارهایی برای اعمال سیاست جدید و داشتن برگ برنده در انتخابات است که اگر می‌توانست دستاوردی در مواجهه جمهوری اسلامی از خود نشان دهد. اما واقعیت آن است که سیاست‌های چند سال گذشته رئیس جمهور فعلی آمریکا مسیر زیادی برای جبران را در اختیارش قرار نداده است.

عمویی توضیح داد: ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری سیاست خصمانه در قبال جمهوری اسلامی در پیش گرفت که آن را به عنوان سیاست فشار حداکثری می‌شناسیم در قبال آن علاوه بر اعمال مجدد تحریم‌های گذشته علیه ایران تحریم‌های دیگری را وضع کرد و برخی اقدامات خصمانه انجام داد که مهمترین آنها ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی بود، فکر می‌کرد با این اقدامات می‌تواند تغییری در مناسبات سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند اما امروز بعد از گذشت دو سال از خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها به مرحله‌ای رسیده که اقداماتش علیه ایران نتیجه نداده است.

این نماینده اصولگرای مجلس در عین حال با بیان این که تحریم‌ها و فشارها آسیبی به مردم ایران وارد کرده است، افزود: البته که تحریم‌ها و فشارهای تغییری در رفتار سیاسی مردم و حاکمیت ایران نداشته است، به همین دلیل است که سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است ترامپ برای خروج از این بن بست به دنبال استفاده از هر ابزاری است اما قطعا برایش روشن شده که امکان گفت و گو و تعامل با آمریکا وجود ندارد و برخی اقدامات خسارت بار آمریکا علیه ایران از جمله ترور شهید سلیمانی غیر قابل جبران است. در حال حاضر سیاست رسمی جمهوری اسلامی اخراج ایالات متحده از منطقه بوده و از این باب ترامپ با چالشی مواجه شده که خودش ایجاد کرده است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها