بازار گل در انتظار بازگشایی تالارها

فروشندگان گل و گیاه این روزها چشم انتظار تصمیم ستاد ملی کرونا برای بازگشایی تالارها هستند.

بازار گل در انتظار بازگشایی تالارها
کد خبر: 410999
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ۰۹:۵۷:۱۰

اعتمادآنلاین| شیوع کرونا و تعطیلی اجباری مجالس، اجتماعات و مکان‌هایی که مصارف گل در آن ها زیاد است باعث ضرر بسیاری از تولیدکنندگان گل و گیاه شد. پیش از عید بسیاری از تولیدکنندگان میزان زیادی گل را آماده کردند تا به فروش برسانند، اما کرونا باعث اختلال در این بازار شد.

پس از آن نیز این بازار در رکود به سر برد و تولیدکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند. به حدی که نه تنها نتوانستند جبران خسارت کنند بلکه تمام سرمایه‌های خود را از دست دادند.

فروشندگان گل و گیاه به دلیل اینکه نتوانستند محصولات خود را به فروش برسانند، سعی کردند گل های خود را به قیمت پایین تر بفروشند اما باز هم دچار ضرر و زیان زیادی شدند.

سرمایه گل فروشان به راحتی از دست رفت


رستمی، یکی از فروشندگان گل در شرق تهران گفت: قبل از عید برای اینکه بتوانم به درآمدی برسم هر چه سرمایه داشتم فروختم و در بازار گل و گیاه سرمایه گذاری کردم و گلخانه ای را اجاره و پس از آن بذر کاشتم تا بتوانم با فروش گل در شب عید به درآمد مکفی برسم.

او ادامه داد: اما پس از مدتی کرونا آمد و تمام زحمات ما را بر باد داد و مجبور شدیم تمام گل هایی که پرورش دادیم را نابود کنیم و این روند ضرر بسیار زیادی را به ما وارد کرد.

این فروشنده بیان کرد: پس از آن زیان بسیار زیادی دیدیم که دلگرم بودیم شاید پس از عید این ویروس از بین برود و کمی جبران خسارت شود اما همچنان این بازار رکود کامل است و متاسفانه هیچ گونه کمکی از طرف دولت برایمان نمی شود. امیدوار بودیم که تسهیلاتی به ما تعلق گیرد اما این طور که مشخص است این وام به صنف گل نمی رسد.

او گفت: تنها امیدمان به راه اندازی مجدد تالارهای عروسی و مجالس است تا اینگونه بتوانیم کمی جبران خسارت کنیم. در حال حاضر برخی از گل هایمان را کامل از بین می بریم و درصد بسیار کمی به فروش می رسد.


بازار گل در رکود کامل است


اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران با اشاره به رکود در بازار گل، اظهار کرد: بازار گل و گیاه قبل از عید و با شیوع کرونا به شدت در حالت رکود به سر می‌برد و تا زمانی که عروسی‌ها و مجالس راه نیافتند شاهد رونق در این بازار نخواهیم بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران بیان کرد: هر ساله در ماه رمضان استقبال از بازار گل و گیاه کم است، اما امسال در رکودی بیشتری به سر بود. در حال حاضر شاهد هیچگونه افزایش قیمتی در این بازار نیستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تولیدکنندگان گل و گیاه سرمایه‌های خود را از دست داده اند، ادامه داد: تولید کننده‌ها هم اکنون به شدت دچار مشکلات زیادی شده اند و به نوعی سرمایه‌های اصلی خود را از دست داده اند. مشاغل دیگری که آسیب دیده اند حداقل سرمایه خود را از دست ندادند و اجناس خود را نگه داشتند و به نوعی میفروشند، اما این صنف به شدت دچار مشکل است.

او گفت: قرار بر این بود سازمان صنعت، معدن و تجارت حمایتی را از مشاغل آسیب دیده کند، اما متاسفانه این حمایت به تولیدکنندگان گل و گیاه اختصاص نیافته است در حالی که باید به این دسته از مشاغل نیز تسهیلات تعلق گیرد و دست تولیدکنندگان را گرفت.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران تشریح کرد: فروشندگان گل و گیاه به هیچ عنوان افزایش قیمت نداشته اند چه بسا با قیمت بسیار پایین‌تر گل و گیاه را به فروش می‌رسانند تا حداقل بتوانند مقداری جبران خسارت کنند.

به گفته این مقام مسئول راه‌های صادراتی و وارداتی برای گل و گیاه به صفر رسیده است و هیچ صادرات و وارداتی نداریم.

روزمزد بودن حقوق کارگران باعث افت صد در صدی درآمد شد


یکی از کارگران فروشنده گل و گیاه در بازار غرب تهران نیز با بیان اینکه از قبل عید تاکنون ضرر بسیاری از بابت فروش گل کرده ایم، گفت: متاسفانه کار ما گل فروشان روزمزد است و در کنار آن نیاز است تا سرمایه گذاری زیادی کنیم. اسفند ماه همیشه یک نوری در دلمان روشن می‌شد که می توانیم به درآمد خوبی برسیم و پول نسبتاً خوبی نصیبمان می‌شود.

او با تاکید بر اینکه ضرر زیادی از نفروختن گل کرده ایم، گفت: با این شرایط پیش آمده حتی نمی دانیم چطور باید خرج روزمره را در آوریم.

تلارهای عروسی همچنان بلاتکلیف


چندی پیش قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران هم از تصمیم دولت برای بازگشایی تالارها خبر داده بود اما هنوز هیچ تصمیمی بر این مبنا به عموم ابلاغ نشده است تا گل فروشان هم طبق دستورالعمل های بهداشتی زنجیره کار خود را به تالارها و مجالس متصل کنند.

حال انتظار می رود در شرایط کنونی فکری به حال این قشر شود تا بتوانند این شرایط سخت را پشت سر بگذارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها