تاکید نانسی پلوسی بر لزوم جمع آوری نمادهای برده داری از کنگره

ساعاتی پس از مخالفت دونالد ترامپ با تغییر نام پایگاه‌های نظامی که نامشان برگرفته از اسامی فرماندهان ارتش کنفدراسیون ایالت‌های جنوبی آمریکاست، نانسی پلوسی خواستار برچیده شدن 11 تندیس کنفدراسیون شده که در راهروهای کنگره آمریکا قرار گرفته‌اند.

تاکید نانسی پلوسی بر لزوم جمع آوری نمادهای برده داری از کنگره
کد خبر: 411252
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۰:۱۲:۱۷

اعتمادآنلاین| پیشتر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با تغییر نام پادگان‌های نظامی که به اسم فرماندهان ارتش کنفدراسیون ایالت‌های جنوبی آمریکا نامیده شده‌اند، مخالفت کرد. ترامپ چهارشنبه در توییتر نوشت که این پادگان‌ها "بخشی از میراث بزرگ آمریکا" هستند.

مخالفت ترامپ پس از آن بیان شد که در پی تظاهرات نژادی گسترده در آمریکا در اعتراض به مرگ جورج فلوید، گزارش‌هایی درباره موافقت مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با تغییر نام این پادگان‌ها منتشر شده بود. 10 پادگان مهم نیروهای مسلح آمریکا که در ایالت‌های جنوبی قرار دارند، به نام فرماندهان ارشد ارتش کنفدراسیون نامیده شده‌اند.

"کنفدراسیون ایالت‌های جنوبی" آمریکا مجموعه‌ای از ایالت‌های جنوبی بودند که پس از پیروزی آبراهام لینکلن در انتخابات ریاست جمهوری سال 1860 جدایی خود را از ایالات متحده اعلام کردند. یازده ایالت جنوبی آمریکا در سال 1861 در واکنش به سیاست‌های ضدبرده داری آبراهام لینکلن اعلام استقلال کرده و درگیر جنگی 4 ساله با ایالات متحده شدند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای که رونوشت آن برای ترامپ ارسال شد، از جمهوری‌خواهان خواست تا با جمع‌آوری تندیس‌های کنفدراسیون از جمله مجسمه جفرسون دیویس و رابرت ای لی موافقت کنند. دیویس، سیاستمدار آمریکایی بود که ایالات کنفدراسیون آمریکا را در طول جنگ داخلی آمریکا رهبری می‌کرد. ژنرال رابرت لی، فرمانده ارتش کنفدراسیون ایالت‌های جنوبی آمریکا بود.

به گزارش روزنامه دیلی میل،‌ پلوسی در واکنش به اظهارات ترامپ گفت نگهداری این تندیس‌ها که یادآورنده دوران برده‌داری هستند و نمادی از برتری‌طلبی نژادی به شمار می‌روند، "ادای احترام به تنفر است، نه میراث تاریخی" و باید جمع‌آوری شوند.

دلیل جدایی این کنفدراسیون که در ابتدا از هفت ایالت جنوبی تشکیل می‌شد، نگرانی زمین‌داران بزرگ و کشاورزان از تلاش آبراهام لینکلن برای لغو برده‌داری بود. این ایالت‌ها در فاصله سال‌های 1861 تا 1865 با ارتش آمریکا جنگیدند و در نهایت با تسلیم ارتش کنفدراسیون، دوباره به ایالات متحده پیوستند. کاربرد پرچم این کنفدراسیون و نمادهای آن مانند مجسمه رهبران آن در شهرهای جنوبی آمریکا از مسایل جنجالی در این کشور است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها