رحمان قهرمان‌پور:

تاثیر اعتراضات آمریکا حتی در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات هم ماندگار خواهد بود

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: حتی اگر ترامپ در انتخابات بعدی رای بیاورد که تا الان این طور به نظر می‌رسد، به معنای آن نیست که اعتراض‌ها و تلاش‌های جریان لیبرال دموکراسی شکست خورده است.

تاثیر اعتراضات آمریکا حتی در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات هم ماندگار خواهد بود
کد خبر: 411465
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۱۰:۴۸:۵۸

اعتمادآنلاین| رحمان قهرمان‌پور، با اشاره به تاثیر اعتراض‌ها و تحولات اخیر در آمریکا بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری این کشور گفت: آنچه باعث شد اعتراض‌های اخیر دیده شود، بیشتر وضعیت کنونی آمریکاست.

پشت کردن ترامپ به ارزش‌های جا افتاده مدنی در آمریکا بخشی از جامعه آمریکا از جمله روشنفکران و فعالان مدنی را نگران کرده و حضور گسترده معترضان در خیابان‌ها تا حدی ناشی از این نگرانی آنهاست.

وی درباره نوع نگاه و رفتار دموکرات‌ها به تحولات اخیر اظهار کرد: دموکرات‌ها سعی دارند از این شرایط به نفع خودشان استفاده کنند و می‌بینیم که جو بایدن در این مسیر گام برداشته و در خانه جورج فلوید حاضر شد که در آمریکا خیلی امر رایجی نیست.

به نظر می‌آید دموکرات‌ها بسیار امیدوارند که از این فضا استفاده کنند و از رای سیاه‌پوستان و جوانان به نفع خود بهره‌ ببرند.

اکنون تعداد قابل توجهی از طرفداران سندرز در بین جوانان آمریکایی هستند که با کناره‌گیری وی در عمل از مشارکت در انتخابات کنار کشیدند اما جو بایدن تلاش دارد رای آنها را به سمت خود بکشاند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: اینکه اعتراض‌های اخیر گسترده‌تر از گذشته و مورد توجه است به خاطر آن است که در مقطع فعلی رسانه‌ها، فعالان مدنی، طرفداران حزب دموکرات و کسانی که نگران گسترش راست افراطی در اروپا و آمریکا هستند و سعی دارند از ارزش‌های لیبرال دموکراتیک دفاع کنند، دنبال کننده این اعتراض‌ها هستند. اعتراض‌های اخیر، علیه رویارویی دو نیروی در حال خیزش راست افراطی و ناسیونالیست‌های افراطی و طرفدارن ارزش‌های لیبرال است.

تحولات دو دهه گذشته باعث رشد راست افراطی شده است که می‌تواند به ضرر لیبرال دموکراسی باشد. از این رو موضوع «نژادپرستی» را این عده بهانه‌ای برای ابراز وجود قرار داده‌اند. راست گرایانی که مخالف مهاجرت، حقوق سیاه‌پوستان و اقلیت‌ها هستند و پیروزی دونالد ترامپ در این وضعیت تمامی این مسایل را تقویت کرد.

قهرمان‌پور گفت: پیروزی در انتخابات تا حد زیادی نتیجه اجرای یک کمپین قدرتمند انتخاباتی است و ترامپ مهارت زیادی در این زمینه دارد. البته اگر در انتخابات بعدی رای بیاورد که تا الان این طور به نظر می‌رسد به معنای آن نیست که لیبرال دموکراسی و اعتراض‌ها و تلاش‌هایش شکست خورده است.

مهم‌تر از این مساله، آن است که حزب دموکرات در آمریکا بتواند طرفدارانش را متقاعد کند نماینده مناسبی برای دفاع از دموکراسی است یا خیر. واقعیت این است که آنها حتی نتوانستند طرفداران خود را نسبت به این مساله قانع کنند و جوانان را جذب کند. از این مساله فقط در جبهه جمهوری‌خواهان و رفتار و عملکرد آنها نیست باید دیده جبهه مخالف آنها چگونه عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در یکی دو دهه گذشته طرفداران حزب دموکرات اعتقاد دارند که این حزب نماینده شایسته‌ای برای دفاع از ارزش‌های دموکراتیک نبوده است. قبل از ترامپ هم گفته می‌شد که کارکرد دموکراسی با بحران مواجه شده و لیبرال دموکراسی نتوانسته به وعده‌هایش عمل کند.

در عین حال باید منتظر بود و دید این وضعیت فعلی می‌تواند باعث ترمیم و جبران این ضعف در میان دموکرات‌ها شود یا خیر. به نظر با وجود ترامپ کار دشوار است خیلی خوشبینانه است که فکر کنیم حزب دموکرات می‌تواند بر روی اعتراض‌های اخیر سوار شده و به نفع خود از آن بهره ببرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها