کد خبر: 411482
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۱۱:۴۵:۵۲
| |

وکیل پایه یک دادگستری:

خانواده‌ها به دلیل حفظ آبرو آزارهای خیابانی را گزارش نمی‌دهند

نعمت احمدی گفت: متاسفانه وقتی آزار خیابانی رخ می‌دهد، خانواده‌ها به‌دلیل ترس از آبروی خود به مراجع قانونی گزارش نمی‌دهند و همین عامل باعث استمرار این موضوع می‌شود.

خانواده‌ها به دلیل حفظ آبرو آزارهای خیابانی را گزارش نمی‌دهند
کد خبر: 411482
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۱۱:۴۵:۵۲

اعتمادآنلاین| اذیت و آزارهای خیابانی، تنها یکی از چند مورد خشونت علیه زنان است، این اذیت و آزارهای خیابانی طیف وسیعی را شامل می‌شود که خشونت‌های فیزیکی در خیابان تا خشونت جنسی، کلامی، روانی و… را دربرمی‌گیرد.

در مواجهه با این اذیت و آزارهای خیابانی جدا از مقاومت شخصی، می‌توان آن را به مراجع قضایی و پلیس گزارش داد.

نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به حمایت قانون از کسانی که تحت آزار خیابانی قرار می‌گیرند، گفت: در ایران قانون صریحی تحت عنوان آزار خیابانی وجود ندارد و قانونگذار فقط درخصوص الفاظ رکیک، توهین، افترا و... مجازات قانونی در نظر گرفته است.

او افزود: بر اساس ماده 619 قانون مجازات اسلامی هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند، به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد همچنین در نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در خصوص این ماده آمده است که به کار بردن لفظ یا الفاظ رکیک جهت تحقق جرم موضوع ماده 619 شرط نیست و چنانچه مسلم شود که مردی به قصد مزاحمت زنی را تعقیب کرده است، قابل مجازات است.

احمدی با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها از ترس آبروی خود از مراجعه به مراجع قضایی خودداری می‌کنند، گفت: با قانون نمی‌توان رفتار مردم را تغییر داد اینکه یک پسر در خیابان برای دختر مردم مزاحمت ایجاد می‌کند از متلک گرفته تا لمس بدن و... ریشه در درون فرهنگ خانواده او دارد و قانون در این موارد قدرت فرهنگسازی ندارد.

او افزود: متاسفانه چون خانواده‌ها در این موارد یا به دلیل ترس از آبرو یا طولانی شدن زمان دادرسی شکایت نمی‌کنند، قانون هم به همان شکل مانده است چون رفتار مردم و رویه قضایی رابطه مستقیم دارد یعنی اگر مردم با مشاهده چنین مواردی به پلس مراجعه و از مراجع قانونی پیگیری کنند رویه قضایی مناسبی هم متناسب با آن شکل می‌گیرد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: رفتارهای اجتماعی در گذر زمان با فرهنگسازی تغییر می کند برای مثال متلک‌های خیابانی نسبت به گذشته بسیار کاهش داشته است بنابراین ما با فرهنگسازی می‌توانیم رفتارهای زشت تحت عنوان آزار خیابانی را از بین ببریم.

او افزود: خانواده‌ها باید آگاه باشند که شکایت کردن در چنین مواقعی هیچ ارتباطی با از بین رفتن آبرو ندارد بلکه اگر هرکسی که مورد آزار قرار گیرد شکایت کند، گوشزدی برای بقیه می‌شود که از ایجاد مزاحمت خودداری کنند اما متاسفانه مردم می‌ترسند و اقدام نمی‌کنند.

احمدی با اشاره به تاثیر قانون بر رفتارهای اجتماعی گفت: اگر می‌توانستیم با تصویب قانون مانع وقوع جرم شویم، جهان به جایی که الان قرار دارد نمی‌رسید برای مثال همه ما می‌دانیم که حمل مواد مخدر جرم است اما بسیاری از افراد این کار را انجام می‌دهند یا آقای طبری که خودش حقوقدان است قطعا می‌دانست اخذ رشوه چه مجازاتی دارد اما رشوه گرفت الان معاون رئیس قوه قضائیه را با لباس زندان می‌بینیم بنابراین قانون قدرت قوی در تغییر رفتار اجتماعی ندارد و این فرهنگ است که می‌تواند کمک کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها